تاريخ: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ شهريور ساعت ۱۰:۹ بازدید: 1500      نظرات: 5      کد مطلب: 15158

نقدی بر افزایش مجدد کرایه تاکسی در مهاباد و نگاهی گذرا به وضعیت فعلی آن


حسین توفیق دوست


 
هرچند افزایش سالانه نرخ حمل ونقل عمومی به ویژه تاکسی پذیرفتنی است، اما این موضوع را باید مد نظر قرار داد که افزایش بی رویه و بدون حساب کتاب نرخ کرایه‌ی حمل و نقل عمومی میتواند نوعی هرج ومرج اقتصادی ایجاد کند.
حمل و نقل و جابجایی مسافر و کالا در جوامع پیشرفته امروزی از اهمیت زیادی برخوردار است. جابجایی آسان ، ایمن ،راحت و اقتصادی حرف اول را میزند.
تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی شهروندان، برطرف کردن مشکلات محیط زیست و به‌ویژه الودگی هوا، حل مشکل ترافیک و جابجایی و انتقال اسان و راحت مردم از جمله اهداف و خواسته‌های اصلی مسئولین و مردم است که با توسعه فضای ناوگان حمل و نقل عمومی امکانپذیر است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند هر وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی نیازمند ۷ متر فضای خالی برای هر مسافر است اما اتوبوس تنها ۱/۲ متر مربع را به ازای هر مسافر اشغال میکند، به همین دلیل تجهیز یک شهر به سیستم حمل و نقل پرظرفیت ، ایمن ، راحت و کارا باعث متحد شدن اجزای یک جامعه برای حل مشکلات ترافیکی و محیط زیستی میشود.
استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی فواید متعددی برای شهر خواهد داشت. البته سیستم حمل‌ونقل عمومی توانایی جایگزینی صددرصد سفرهای شهری را ندارد، اما میتواند نقش موثری در حل مشکلات و چالش‌های سفر‌های درون شهری ، ترافیک، الودگی هوا و افرایش  بیماری‌های جسمی و روحی داشته باشد.
یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای تقویت حمل‌ونقل عمومی و استفاده از ان سیستم برای تردد و حابجایی در سطح شهر‌ها، فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. مردم باید از فواید حمل‌ونقل عمومی، حمایت از محیط زیست، ایمنی بهبود حرکت و رفع نیازهای اجتماعی و اقتصادی شهروندان اگاه شوند.
بر اساس نظرسنجی های انجام شده توسط کارشناسان ، عدم نظارت و کنترل مناسب، عدم توزیع مناسب خطوط، وجود فواصل زیاد بین منزل و ایستگاه، عدم تناسخ با فرهنگ و باورهای جامعه خصوصا در مورد بانوان (کمبود فضا در صندلی عقب پراید و نشستن سه نفر روی آن) ، از جمله عوامل عدم رغبت شهروندان به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل و عمومی است.
مهاباد نیز در سیستم حمل‌ونقل عمومی خود از این مسئله رنج میبرد .در حالیکه سیستم حمل و نقل عمومی مهاباد فاقد اتوبوس و خطوط واحد اتوبوسرانی (بیشتر به علت باریک بودن معابر و ایجاد ترافیک سنگین )میباشد، تاکسی‌های گردشی و ون‌ها نقش موثری در جابجایی همشهریان ایفا میکنند. بر این مشکل باید یک نکته‌ی دیگر نیز افزود، مشکلی که ریشه در وضعیت معیشتی و اقتصادی عمومی جامعه دارد، آنهم شرایط نرخ کرایه تاکسی در این شرایط اقتصادی و کرونایی است. همه واقفیم که هزینه بالای نگهداری و تعمیر وسایل نقلیه بر دوش همه حتی رانندگان تاکسی سنگینی میکند. از طرف دیگر هزینه حمل‌ونقل داخل شهری برای همشهریان مهابادی نیز به یک چالش تبدیل شده است. از یک سو افزایش مجدد و اعلام نرخ مجدد کرایه تاکسی که خود با نرخ عجیبی که پرداخت آن بیشتر مشکل ساز است تا راهگشا، و از طرف دیگر شرایط ویژه‌ای که به دلیل بیماری بر جامعه حاکم است ، وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. 
عدم همسویی درآمد تاکسی‌داران با هزینه‌ها بیشتر به دلیل اشکال در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهرستان است. ترافیک سنگین در اوج ساعات ، هزینه‌های سرسام آور نگهداری و تعمیر، بیمه و خدمات و عدم تخصیص لاین مناسب برای وسایل عمومی و یا تخصیص غیر کارشناسانه‌ی آن، عدم نظارت کافی و دقیق و مواردی از این قبیل باعث کاهش درآمد تاکسی داران شده است.همچنین دستور به عدم استفاده از ظرفیت کامل برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای جلوگیری از شیوع کرونا بر این مشکلات افزوده است.
در این شرایط تاکسیرانی مهاباد با افزایش مجدد نرخ تاکسی برای دومین بار در چند ماه گذشته سعی در جبران مشکلات این قشر کرده است. راه حلی آسان و دم دست  اما در عین حال غیر اصولی. راه حلی که قشر متوسط و رو پایین جامعه ، بیشترین استفاده کننده از وسایل حمل‌ونقل عمومی هستند را تحت فشار بیشتری قرار میدهد. تا جایی که کم‌وبیش  صدای اعتراض به این امر در بین همشهریان و فضای مجازی به گوش میرسد زیرا اولا نرخ موجود با توجه به پول رایج در جامعه عمدتا غیر قابل استفاده است ، مشکلی که راه حل آن در استفاده از کارت تاکسی جستجو شد که آنهم به‌ دلایلی که ذکر آن در این بحث نمیگنجد چندان موفق نبود. از سوی دیگر افزایش این نرخ باعث افزایش هزینه‌ی حمل‌ونقل در سبد اقتصادی خانوار میشود، یعنی سیستمی که باید شرایط حمل و نقل آسان و ارزان مسافران را انجام دهد خود باعث ایجاد هزینه میشود. امری که  تالکوت پارسونز جامعه شناس شهیر امریکایی در بحث کارکردگرایی اجتماعی به درستی به آن اشاره کرده و عدم کارایی یک سیستم را باعث اختلال در کل سیستم میداند. که انهم‌ خود باعث دلسرد شدن و عدم استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی میشود‌. بر این موارد عدم دسترسی کافی و آسان عده‌ای از شهروندان در بعضی از مناطق حاشیه‌ی شهر به سیستم حمل‌ونقل عمومی را نیز باید افزود که میل به استفاده از وسایل نقلیه شخصی و در نتیجه آن ترافیک ، آلودگی صوتی و بصری و محیط زیستی را افزایش داده و قاعدتا ایحاد مشکل در سیستم خدمات رسانی عمومی را نیز به دنبال دارد.
در نتیجه باید یادآور شد که راه حل مشکل حمل‌ونقل  عمومی در مهاباد نه در افزایش نرخ و ایجاد فشار مضاعف بر همشهریان، بلکه در ایجاد بستر مناسب  برای جابجایی ، دسترسی آسانتر و ایمن‌تر ،نظارت کافی و سختگیرانه، تشویق و فرهنگ‌سازی در جامعه، حمایت یارانه‌ای و مستمر از دارندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی و از همه مهمتر عدم افزایش چندین باره و درک پتانسیل اقتصادی جامعه، برای میل به استفاده بیشتر از این ناوگان میباشد.
یاداوری این نکته لازم است که اگر هدف از افزایش نرخ کرایه تاکسی، جبران خسارت ناشی از کروناست، چگونه است که در تاکسی های مهاباد هیچگونه الباقی پرداخت نمیشود (امری که باتوجه به نرخ مصوب هم برای راننده و هم برای مسافر فراهم کردن آن تقریبا بعید است) و هم تاکسی های با تمام ظرفیت در حال مسافرکشی هستند و عملا فاصله‌گذاری اجتماعی ای در کار نیست و تاخیر در حرکت تا پرشدن کامل ظرفیت تاکسی و ون‌ها کاملا مشهود است. امری که نشان از عدم نظارت کافی عمدا یا سهوا از سوی مسئولین مربوطه است. 
به امید روزی که مسئولین این صنف به جای اسانترین راه‌حل به دنبال کارشناسانه‌ترین امر برای حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی در مهاباد باشند.


برچسب ها:

ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران

0
0
پاسخ به این اظهارنظر

۱۳۹۹/۶/۹
2
2
پاسخ به این اظهارنظر

۱۳۹۹/۶/۶
عزیزم‌تنها شهری که کرایه تاکسی از همه ارزان تر است مهاباد است شما باید رانندگان را هم درک‌کنید واقعا خرج ماشین این روز ها افتزاح است .
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

محسن ۱۳۹۹/۶/۶
سلام. حال که شما به این فکر کرده اید و یک مقاله در مورد آن نوشته اید در جهت رضایت مندی رانندگان تاکسی و ون زحمت کش پیگیر این مهم هم باشید که قیمت روغن موتور چند برابر شده. قیمت لاستیک چندین برابر شده. هزینه زندگی چندین برابر شده برنج از 45 هزار تومن شده 200 هزار تومن. چی میخواهید که قیمتش چندین برابر افزایش نیافته باشه. چرا در مورد این همه گرانی مقاله ایی دیگر به دولت نمی نویسید. اومدید در مورد راننده تاکسی که بدبخت از صبح تا شب زحمت میکشه اونم تو این وضع کرونایی. چجوری خرج خود و زن و بچه و ماشینشو در بیاره. خواهشا در مورد این زحمت کشها همچین مقاله ایی تهیه نکنید. شما واسه سیصد تومن که میشه 3000 ریال دارید سنگ به سینه می زنید چرا در مورد قیمت های دیگه مانند برنج که از 45000 هزار تومن شده دویست هزار تومن یا دو میلیون ریال و بیشتر مقاله تهیه نمی کنید.. تشکر بابت نمک به زخم پاشی هاتون
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

منوچهر ۱۳۹۹/۶/۶
مسئولینی که همه فکرتان شده درآمد تاکسیهای شهری، چند درصد از تاکسیهای خطی شهر مهاباد، بە صورت خطی کار میکنند؟
من کارمند چند سال است که هر روز یا ماشین شخصی بە سرکار میروم یا پیاده و تاکنون تعدادی روزهایی کە با تاکسی خطی یا ویژە بە سر کار نرفتەام در طول سال بە تعداد انگشتان دست نرسیده است. صبحها بین ساعت شش و نیم تا هفت و نیم تاکسی ویژە کدام مسیرتان فعال است؟
ظهرها مابین ساعت دو و نیم تا سه چطور؟؟؟
عصرها هم که هنوز آفتاب در آسمان است کە مسافران صف میبندند و تاکسی نیست؟
آیا در ساعات شلوغی شهر تاکسیهای خطی تک مسافر یا خالی را پیگیری کردەاید؟
ایا وقتی خیابانها هنوز مملو و از جمعیت است اکثر مغازەها باز هستند تاکسیهای ویژه و خطی را پیگیری کردەاید کە چرا نیستند یا چرا دربستی فقط کار میکنند؟
آیا میدانید کە چند درصد تاکسیهای تلفنی، تلفنی کار میکنند؟
وقتی هیچ یک از تاکسیرانان یا بیش از نود درصدشان حاضر به انجام مسئولیت خود نیستند، چرا مردم باید برای درآمد آنها از جیب خود مایه بگزارند.
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

ناشناس ۱۳۹۹/۶/۶
مهاباد شهری که خیل عظیم دانشجو و سرباز به این شهر می آیند . اما هزینه گزاف مسکن و کرایه تاکسی مزید بر مشکلات این قشر در مهاباد شده است.
نبود دو زیر ساخت " خوابگاه دانشجویی " و " اتوبوس خط واحد" در مهاباد پرواضح است.
🔷🔶
تا سال 86 در مهاباد اتوبوس خط واحد بهترین خدمت را در مهاباد بویژه در مناطقی که آنزمان قشر کم درآمد بیشتر در منطقه پشتتپ بودند ارائه میکرد
مسئولان به بهانه های واهی از زیر این مسئله درمیروند مثلا خیابانهای باریک و استهلاک بالای اتوبوس ها ( کاملا مشخص است فقط بهانه است وگرنه خیابانهای ما همان خیابانهای سال 86 است هرچند در دوره شهرداری آقای کردستانی خیابانها بزرگتر هم شدند)
استفاده از این سیستم حمل و نقلی مزیت های فراوانی داد جالب است مهاباد خط واحد ندارد که سر ساعت( مثالا هر نیم ساعت یکبار) از مبدا به مقصد و بالعکس حرکت داشته باشد " نه آنکه شمال به جنوب شهر این قبول نیست بلکه مسیرهای مشخص با مسافت مشخص و زمان مشخص و سریع باشد و فقط توقف ایستگاه به ایستگاه داشته باشد و یک دقیقه هم پس از زمان شروع حرکت از مبدا توقف نداشته باشد" که این نشان ازوقت شناسی مردمان یک شهر خواهد بود. کاهش آلایندگی هوا یکی دیگر از مزیت ها خواهد بود.
بارمالی که در این ارتباط برای شهرداری به ارمغان خواهد آمد کادویی بلند مدت برای قشر کم درآمد خواهد بود
🔷🔶
کرایه های گران خانه برای یک دانشجو غیر قابل قبول است بویژه اگر دانشکده های دولتی زیرمجموعه پزشکی داروسازی " باتوجه به موقعیت واکسن سازی مهاباد در خاورمیانه" در این شهر شروع بکار نماید 🌹🌹

نظر خود را براي ما ارسال كنيد