تاريخ: ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۹ مهر ساعت ۱۰:۳۸ بازدید: 397      نظرات: 0      کد مطلب: 10178

تغذیه سالم و ورزش از پوکی استخوان پیشگیری می کند


به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی هاژه، مدیر گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، تغذیه سالم و ورزش را در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر دانست و گفت: این بیماری و شکستگی های ناشی از آن هر ساله هزینه های بسیاری را بر سیستم های بهداشتی درمانی کشورها تحمیل می کند.
دکتر ویدا صنیعی روز یکشنبه با اشاره به شیوع بالای پوکی استخوان (استئوپروز) در دنیا افزود: پوکی استخوان یکی از پنج بیماری کشنده دنیا محسوب می شود. 
او تغذیه مناسب و ورزش را در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان بسیار موثر دانست و تاکید کرد که منابع غذایی کلسیم و ویتامین د به اندازه کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. 
ماهی، جگر و تخم مرغ منابع غذایی حاوی ویتامین د هستند و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دریافت ویتامین د کمک می کند.
وی در ادامه توصیه کرد که اگر قد شما نسبت به دوران جوانی بیش از سه سانتی متر کوتاه شده است برای بررسی احتمال ابتلا به پوکی استخوان به پزشک مراجعه کنید. 
او تصریح کرد: در صورت ابتلا به پوکی استخوان برای پیشگیری از شکستگی، با پیش بینی دستگیره و نرده در محل پله ها، آشپزخانه و حمام از زمین خوردن جلوگیری کنید. 
وی یادآوری کرد که هزینه های جراحی های ارتوپدی بیماران مبتلا به شکستگی ناشی از پوکی استخوان بسیار سنگین است. 
مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با توصیه به اینکه با ورزش و فعالیت بدنی استقامت استخوان های خود را حفظ کنید، گفت: 2 نوع ورزش قدرتی و استقامتی برای کمک به سلامت استخوان ها وجود دارد.
صنیعی افزود: ورزش های قدرتی مواردی هستند که به حمل کردن وزن نیاز دارند مانند پیاده روی، دویدن، ایروبیک، پیاده روی تند، بالا رفتن از پله ها مواردی مثل بسکتبال، فوتبال، پرش از روی طناب و پیاده روی تند در عین حال که ورزش های خوبی هستند، اما احتمال لیز خوردن یا سقوط را به دلیل برخورد با دیگران افزایش می دهند همچنین تمرین با کیسه بوکس خطر شکستگی در اثر ضربه را افزایش می دهد. 
وی یادآوری کرد به این دلایل، تمرین با کیسه بوکس، بسکتبال، فوتبال، پریدن از روی طناب، و پیاده روی تند برای افراد مبتلا به پوکی استخوان ورزشهای مناسبی نیستند.
او تصریح کرد: ورزش های استقامتی به این معناست که برخلاف وزن یا فشار، فشار می آورید یا می کشید؛ بنابراین چنین فعالیتی به ماهیچه و استخوان استقامت می دهد مانند شنا و دوچرخه سواری از این رو فعالیت روی دوچرخه ثابت، تای چی، یوگا و بدنسازی برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شوند.
صنیعی اضافه کرد: اگر قادر به انجام انواع ورزش ها نمی باشید، حداقل سه بار در هفته به مدت 20 تا 30 دقیقه پیاده روی کنید.
منبع: ایرنا




ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد