تاريخ: ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ مرداد ساعت ۱۵:۱۵ بازدید: 2434      نظرات: 0      کد مطلب: 9910

سرعت کاه یا سرعت گیر، تنبیه جمعی یا نیاز به فرهنگ سازی در مهاباد


به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی هاژه، با افزایش وسایل نقلیه در شهرها و افزایش تصادفات درون شهری ایجاد سرعت گیر و سرعت کاه بدون توجه به استاندارهای علمی به عنوان عمده‌ترین راه‌حل برای کاهش سرعت و کاهش آمار تصادفات بکارگرفته می شود.

طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلند ترین نقطه یک سرعت گیر باید 7 تا 10cm , ، حداکثر طول آن 30cm  و عرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد و استفاده از آن در اماکنی توصیه میشود که حداکثر سرعت وسایل نقلیها از 15km  تجاوز نمیکند. سرعت کاه  نیز مقاطع برجسته کوهان شکل که به منظورکاهش سرعت در عرض خیابانها را دربرمی گیرد که معمولا از جنس آسفالت یا پلاستیک فشرده ساخته و اجراء میشود. سرعت کاه دارای ارتفاع 5 الی 10 سانتی متر وعرض آن حدود 4 متر است ولی نبایستی از 8/1 متر کمتر باشد. هر چه عرض سرعت کاه کمتر باشد به سرعت گیر شبیه است و همانند دست انداز جاده عمل میکند. نصب سرعتکاه در خیابانهایی که دارای یک لاین در هر جهت حرکت هستند و تابلوی محدودیت سرعت 40 کیلومتر دارند ممکن است. البته نوع تخت سرعتکاه که دارای طول بیشتری است میتواند در خیابانهایی باحداکثر سرعت مجاز 50 کیلومتر نیز نصب شوند .کارشناسان معتقدند بین سرعت گیر(Bump)  با سرعت کاه(Hump) تفاوت وجود دارد که گاها شاهد استفاده نابجا و غیر اصولی این دو واژه به جای یکدیگر شده، حال اینکه هر کدام از آن‌ ها تعابیر، شرایط و ضوابط بکارگیری خود را دارد. در انتخاب طرح آرامسازی ترافیک برمبنای طرح سرعت گیریا سرعت کاه بایستی موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد.

با نگاهی به طرح های خلاقانه کشورهای دیگر می توان گفت طرح سرعت کاه و سرعت گیر همانند بسیاری از طرح های درحال اجرا در کشور مردود شمرده می شود و تمرکز کشورهای پیشرفته و خلاق بر رفع خطای انسانی و نحوه صحیح رانندگی تحت شرایط و ضوابط قرار گرفته است. سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی و اجاره صفحات و ستونها، پیج های پرمخاطب و حتی سرمایه گذاری بر ایجاد سایت و صفحات پر مخاطب و جذاب در شبکه های اجتماعی و اینترنتی به عنوان یک گام مهم شمرده می شود، از سویی دیگر سرمایه گذاری بر روی کار گروهی از جمله تولید تیزر و فیلم های کوتاه با مضامین تقویت رعایت حقوق شهروندی و فرهنگ صحیح رانندگی، همگی جزو برنامه های لاینفک شهرداری ها بوده که هرسال ردیف بودجه ویژه برای آنها در نظر گرفته می شود.

مطالعات و خلاقیت در کشورهای پیشرفته دنیا برای فرهنگسازی و قانونمند کردن رانندگان قانون گریز تنها به موارد ذکر شده خلاصه نشده و سرمایه گذاری توسط شرکتهای ترافیکی و شهرداری ها بر پروژه های خلاق دیگر نیز درجریان است که غیر از ایجاد موانع علمی ایمنی که هر روزه شاهد انتشار آنها در فضای مجاز هستم می توان به پروژه های فانتزی هشدار دهنده و سرعت کاه مدرن متفاوت در راههای ارتباطی و ورودی شهرها اشاره کرد که امسال رونمایی شد. این طرح که توسط گروهی موسیقیدان و مهندس طراحی شده با استفاده از رنده کردن آسفالت و اصطکاک چرخ خودرو با آسفالت رنده شده صدای هشداردهنده سرعت و هشدار انحراف تولید می کند و یا در برخی جاده ها برای جلوگیری از خواب آلودگی راننده با پیامی که مخاطب آن راننده است یا تولید صدای موزیک های خاطره انگیز مانع بروز حادثه می شود.

یکی از دلایل رویگردانی شهرداری ها در کشورهای پیشرفته از طرح های چکشی و مستقیم درک زمان و عصر جدید به تبع آن عصر تکنولوژی است. خلاقیت ها و قدرت کارهای جمعی شبکه های ارتباطی را به ابزاری برای ایجاد ترویج فرهنگ عمومی تبدیل کرده و شهرداری های کشورهای دیگر می توانند با استفاده از زیرساختهای موجود از شیوه آنها برای ترویج فرهنگ و یا تولید ارزش استفاده نمایند و هزینه های فرهنگی را کارشناسی تر صرف نمایند.

برخی منتقدان با بکار بردن کلمه مسکن کوتاه مدت به ایجاد موانع سرعت گیر و سرعت کاه، آنرا یک نوع تنبیه جمعی شهروندان تفسیر می کنند و بر این باورند افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در این زمینه می تواند به مراتب علمی تر و کارشناسی تر باشد.

شهر مهاباد با جمعیت 170 هزار نفر با تراکم فشرده جمعیتی و ترافیکی یکی از شهرهایی است که با این مساله دست و پنجه نرم می کند و تعداد زیاد سرعت گیرهای استاندارد و غیر استاندارد گاها رانندگان را کلافه یا دچار سانحه کرده است، اما در کنار آن سرعت بالا و ناتوانی برخی رانندگان در کنترل خودرو را که باعث بروز حادثه شده نباید نادیده گرفت.

ایجاد سرعت گیر در شیب های بالا و سرعت کاه در برخی بلوارها و ورودی های شهر مهاباد و عدم مطابقت آن با استانداردهای ترافیکی همواره مورد انتقاد برخی رانندگان و نخبگان قرار گرفته که نباید از بار روانی آن بر کیفیت رانندگی و صدمه دیدن برخی خودروها غافل بود. علی رغم تاکید شهرداری مهاباد بر استاندارد بودن این موانع با نگاهی گذار در درون شهر می توان با تعداد سرعت گیرها و سرعت کاههای بیشماری روبرو شد که یا استاندارد لازم را ندارند و یا عدم رنگ آمیزی و فرسودگی آنرا به سرعت گیرهای غیر استاندارد و چاله تبدیل کرده است.

یکی از رانندگان وسایل نقلیه عمومی در گفتگو با خبرنگار هاژه اظهار کرد: متاسفانه تعداد سرعت گیرهای غیر استاندارد در چند سال گذشته در مهاباد بسیار افزایش یافته است. فرسودگی، عدم رنگ آمیزی و همچنین غیر استاندارد بودن بسیاری از آنها همواره رانندگان را دچار کلافگی کرده و یا در برخی موارد باعث نقص فنی و بالا رفتن هزینه استهلاک خودرو شده است.
  
وی افزود: در برخی مسیر ها از جمله بلوار سنجان آباد، خیابان سه آشان و برخی مسیرهای فرعی ارتفاع سرعت گیرها به حدی بالا است که در صورت حمل مسافر، بدنه خودرو با سرعت گیر برخورد می کند و یا در برخی خیابانهای فرعی در منطقه فلکه ساعت و میدانچه حسن زاده در شیب های تند، سرعت گیر ایجاد شده باعث بالا رفتن استهلاک خودرو می شود.
 
یکی دیگر از رانندگان در این خصوص اظهار کرد: سرعت گیرهای زیاد سطح شهر نه تنها برای وسایل نقلیه عمومی بلکه برای مهمانان و خودروهای شخصی نیز مشکلات زیادی به وجود آورده اند و چندین تصادف در ورودی های شهر بدلیل ترمز ناگهانی و یا انحراف از مسیر خودرو بدلیل برخورد با سرعت کاه روی داده است.  
مسئول واحد ترافیک شهرداری مهاباد در رابطه با سرعت گیرهای سطح شهر در گفتگو با خبرنگار هاژه اظهار کرد: در شهر مهاباد 230 سرعت گیر و سرعت کاه وجود دارد که 70 درصد آنها استاندارد است.

جمال یوسفی افزود: این آمار سرعت گیر های موجود در کوچه ها و خیابانهای فرعی را شامل نمی شود و در بسیاری موارد شهرداری متولی ایجاد آن نمی باشد و خود ساکنین کوچه و یا خیابان فرعی به ایجاد آنها اقدام کرده اند.

یوسفی تصریح کرد: اگرچه ایجاد سرعت گیر و یا سرعت کاه برخلاف نظر کارشناسی و مهندسی است اما در بسیاری از موارد سرعت بسیار زیاد رانندگان و حتی تصادفات منجر به مرگ در کوچه ها و خیابان فرعی موجب شده برخی ساکنان اقدام به ایجاد موانع و سرعت گیر نمایند و شهرداری نیز با توجه به وضعیت پیش آمده با درخواست آنها موافقت کرده است. در برخی موارد نیز ایجاد موانع و سرعت گیرها بدون هماهنگی بوده و در صورت شکایت افراد این موضوع پیگیری می شود مگر اینکه ایجاد آنها بر اساس مصوبه صورت گرفته باشد.

مسئول واحد ترافیک شهرداری در ادامه اظهار کرد: بر غیر استاندارد بودن و نادرست بودن ایجاد سرعت گیر در بسیاری از نقاط شهر واقف هستیم اما عدم رعایت برخی از رانندگان و سرعت بالای خودروها سیل درخواست ایجاد سرعت گیرها را به شهرداری هدایت می کند و بدلیل پیگیری های مکرر ساکنین، شهرداری مجبور به ایجاد آن می شود. به طور میانگین روزانه  2 درخواست ایجاد سرعت گیر به این واحد شهرداری ارجاع داده می شود.

یوسفی در رابطه با برخی سرعت گیرهای نامناسب و غیر استاندارد سطح شهر اظهار کرد: همانگونه که پیشتر نیز اشاره گردید 70 درصد سرعت گیر و سرعت کاه های ساخته شده توسط شهرداری استاندارد بوده و مابقی نیز در حال اصلاح و بازسازی قرار دارند. سعی شده با نصب تابلوها و علایم مخصوص بر استانداردها افزوده شود اما بدلیل چهار فصل بودن آب و هوای شهرستان و فعالیت برف روب ها در زمستان، نصب علایم " چشم گربه ای" و "چراغ و علایم کف خیابان" از بین می روند.

وی افزود: سرعت گیرهای استاندارد مهاباد دارای عرشه 3 متر، ارتفاع 10 تا 15 سانتی متر و رمپ های 60 سانتی متری هستند که بر اساس طرح جامع ترافیکی با متقبل شدن هزینه بیشتر برای عرشه آنها از سنگ استفاده شده است اما طول عمر مفید آنها افزایش یافته است.

مسئول واحد ترافیک شهرداری مهاباد در پایان با بیان اینکه با استفاده از رسانه های جمعی، فرهنگ صحیح رانندگی و فرهنگ سازی در بین رانندگان در طولانی مدت منجر به حذف این موانع می شود، چرا که کارشناسان شهرداری نیز بر غیر اصولی بودن ایجاد سرعت گیر و سرعت کاه در برخی نقاط شهر از جمله بلوار فرهنگیان، خیابانهای شیب دار سطح شهر واقف هستند و از سرعت گیر و سرعت کاه در سطح شهر به عنوان رفع مشکل کوتاه مدت استفاده می شود.






ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد