تاريخ: ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ مرداد ساعت ۱۱:۱۰ بازدید: 510      نظرات: 6      کد مطلب: 9850

مناظری چشم نواز با دو جاده غیر ایمن

هیدی


با توجه به دو سانحه‌ی اخیر و خارج شدن دو  اتومبیل از جاده مهاباد ـ پیرانشهر تصمیمم است در مورد نقش حفاظ های ایمنی در افزایش ایمنی راه و یادآوری یک بند حقوقی مرتبط و نیز نوآوری اداره راه و شهرسازی در خاکریز کردن جاده گردشگری سد مهاباد مطلبی نگاشته شود.
در دنیای امروز اقدامات مهمی در جهت افزایش ایمنی راه‌ها انجام می‌شود اما ظاهرا در شهر مهاباد به این موضوع و اهمیت و جایگاه آن و اهمیت سلامتی شهروندان توجه و اهمیت کافی مبذول نشده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در تاریخ هفتم اردیبهشت سال نود و هفت: در 70 درصد تصادفات استان، عامل انسانی دخیل است.
راه مورد تردد وسیله نقلیه به عنوان یکی از عوامل مهم در تصادفات مطرح است.
راه باید از لحاظ ویژگی کیفیت روسازی و ایمنی در سطح قابل قبولی باشد.
لازم است عامل ایمنی هم در ابتدای مطالعات طرح و هم در اجرای آن مورد توجه قرار گیرد. ایمنی را در حین اجرای طرح هندسی راه، می‌توان از طریق فراهم آوردن، دید انتخاب، دید سبقت، اعمال شیب‌های طولی و عرضی راه‌ها، تابلوگذاری مسیر، محدودیت سرعت مناسب تامین کرد. پس از اجرای راه یکی از عوامل کنترل کننده ایمنی راه، حفاظهاي ایمنی واقع در جاده می باشد. طراحی و اجرای اینگونه حفاظ ها باید متناسب با نقاط مختلف راه به گونه ای باشد که با وارد آوردن کمترین ضربه وسایل نقلیه راه مجددا به مسیر بازگرداند. به عنوان مثال هفته قبل با خارج شدن یک پژو پارس در پیچ دوم سد (جاده مهاباد ـ پیرانشهر) که متاسفانه با توجه به نبود پایه در فاصله 40 متری در گاردریل، محافظ نتوانست وظیفه خود را به درستی انجام و خودرو را به مسیر بازگرداند، لذا خودرو از مسیر خارج شد و حادثه ای تلخ دیگر را رقم زد.
 
مشخص نیست به چه دلیل اما تعدادی از پایه‌ها قبل از تصادف هم در محل خود مستقر  نبودند، همچنان که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بعد از تصادف محل قرارگیری پایه‌ها بدون تغییر باقی مانده‌اند که نشان از نبوده پایه گاردریل می باشد.
 
در اینجا لازم است یک بند حقوقی را یادآور شوم، بر طبق تبصره ‏ی 3 ماده ‏ی 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر نقصی از راه، باعث ورود خسارت به استفاده کنندگان شود و بر اساس نظر کارشناسان تصادف، نقص راه، موثر در تصادفات باشد، محافظ راه ملزم به جبران خسارت خواهد شد؛ بنابراین محافظ راه حتی اگر ثابت کند که مرتکب هیچ گونه تقصیری نشده یا اوضاع و احوال حادثه برای او ناشناخته است، نمی‏تواند از مسئولیت معاف گردد. زیرا قانون گذار نقص راه را به طور مطلق موجب مسئولیت می‏داند و حتی در صورتی که ثابت نماید زمان و فرصت کافی برای اقدامات احتیاطی نداشته از مسئولیت معاف نخواهد شد. مقصود از نقص، هر نوع اشکال در راه است که باعث ورود خسارت می‏شود و طراحی، محافظت، مراقبت یا ایمنی را در بر می‏گیرد. 
 دو روز قبل در همین مسیر (نزدیک سرمیدان) یک سمند از مسیر خارج شد همچنان که در تصویر زیر مشاهده می کنید هیچ گاردریل و یا مانعی وجود نداشت تا اتومبیل را به مسیر خود برگرداند.
 
با عنایت به مطالب مطرح شده و اهمیت موضوع، اما متاسفانه اداره راه و شهرسازی در نهایت بد سلیقگی در انتخاب راه حل موضوع، با ایجاد هره های خاکی به جای محافظ و گارد در حاشیه جاده سد اقدام کرده است.
سوای از مسأله توریستی بودن این منطقه آیا واقعا هره های خاکی توان این را دارند که خودرو را به مسیر بازگرداند؟ اگر این توان را دارد بر اساس کدام معیار و استاندارد جهانی اجرا شده است؟
این اقدام علاوه بر ببار آوردن چهره ای نازیبا بر منطقه توریستی سد مهاباد، در صورت برخورد وسیله نقلیه، جاذب انرژی خوبی نیست و باعث بروز خسارات فراوانی میشود.
از دیگر معایب هره های خاکی جلوگیری از حرکت آب‌های جاده ها برای خارج شدن از کناره جاده می باشد آبهای سطحی به مرور به سازه جاده نفوذ و خرابی به بار آورده، طرح را از لحاظ دوام و پایایی زیر سوال خواهد برد.
 
باید اعتراف کرد که با به کارگیری عالی‌ترین استانداردها هم نمیتوان به طور کامل از خارج شدن سهوی خودرو از مسیر اصلی جلوگیری کرد. رانندگان به دلایل مختلفی از جمله خواب آلودگی، حواس پرتی، استفاده از مشروبات الکلی، بی توجهی به جلو، سرعت زیاد، اشتباهات انسانی، عوامل طبیعی نابسامانی طرح هندسی راه و عیب و نقص وسیله نقلیه از مسیر اصلی منحرف میشوند.
حفاظ های  ایمنی بر طبق آیین نامه ایمنی راه‌ها:
حفاظ ها در طول راه برای محافظت وسیله نقلیه منحرف شده از برخورد با یک مانع صلب تر یا برای محافظت از پرت شدن به یک شیب عمیق مورد استفاده قرار میگیرند. هر جا استفاده از حفاظ ضروری باشد، باید در دورترین نقطه ممکن از (حداقل 0/8 متر و از قلۀ شیب به طرف باند سواره‌رو به منظور استحکام پایه حفاظ) لبه سواره‌رو نصب شوند تا امکان برخورد وسایل نقلیه با آنها به حداقل برسد. از دیدگاه مهندسان ترافیک نصب حفاظها موقعی ضروری است که مانعی غیر قابل جابه جایی یا تغییر وضعیت وجود داشته باشد و وسایل نقلیه از برخورد با آن محافظت شود. موارد بسیار زیادی از طراحی و یا نگهداری نامناسب حفاظ ها وجود دارند و تصادفات مرگبار با آنها نشان میدهد که فقط سپر کردن یک مانع هدف نیست و باید مواردی همچون طراحی، اجرای صحیح و نگهداری و تعمیر منظم و به موقع را توسط یک سیستم نظارتی قوی مدنظر قرار داد و کنترل نمود.
این حفاظها جهت کاهش شدت تصادف خودرو منحرف شده از مسیر اصلی به کار می‌رود حفاظ های ایمنی را تنها زمانی باید نصب کرد که از افزایش ایمنی اطمینان داشته باشیم در غیر این صورت نصب آن صحیح نمی‌باشد.
حفاظ ها از سیستم های متداول در حال حاضر جهان است این حفاظها طولی مانند گاردریل ها، نیوجرسی، نرده های پل ها برای بازگرداندن وسایل نقلیه به مسیر اصلی میباشد. باید از نظر استحکام سازه ای، امنیت سرنشینان را حفظ کند و از پرت شدن به دره ها و یا برخورد به خاکریزهای شیب دار، اشیای ثابت جاده و در از بین بردن و جذب انرژی حرکتی وسیله نقلیه منحرف شده توانا باشد.
در این صورت حفاظهاي ایمنی تنها در جایی نصب شود که اطمینان در کمتر کردن صدمه نسبت به شرایط بدون حفاظ وجود داشته باشد.



ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران

0
0
پاسخ به این اظهارنظر

جمال ۱۳۹۷/۵/۳
این سکوها جلوی دیدن منظره سد را می گیرد‌‌. کاش اندکی خلاقیت داشتند.
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

ئاسو ۱۳۹۷/۵/۳
بنظرم هدف از این خاکریز ها، ایجاد سکو واسه پرش ماشین ها به داخل سد مهاباده.
ممنون از مدیران دلسوز که به فکر شادی روح همشهریان هستند!
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

سياوش ۱۳۹۷/۵/۲
باتوجه به ايمن نبودن خودخاك ريزجدااز
نمودبسيارزشت ان ديگرجايى براى نظر
فكركنم نيست براستى فقط يكلام كافى است تأسف
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

NASER KHALEDZADE ۱۳۹۷/۵/۲
نقد کاملا منصفانه و به جای بوده و قطعا با رعایت اصول ذکر شده می توان از بروز حوادث زیادی که می تواند خسارت جانی و مالی در پی داشته باشد جلوگیری کرد
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

NASER KHALEDZADE ۱۳۹۷/۵/۲
نقد کاملا منصفانه و به جا که اگر مورد توجه قرار نگیرد در آینده بدون شک موجب بروز حوادث زیادی خواهد شد و خسارت مالی و جانی زیادی را در بر خواهد گرفت نقد کاملا منصفانه ای بود
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

صلاح ۱۳۹۷/۵/۲
وضعیت راه های مهاباد خلی نامناسب است.. در شمال استان به وضعیت راه ها خیلی بهتر رسیدگی می شود.. جاده های مهاباد به یک قتلگاه تبدیل شده اند.. جاده مهاباد- میاندواب، مهاباد- دارلک، مهاباد-سردشت، مهاباد - بوکان و مهاباد- پیرانشهر خیلی نامناسب است..

نظر خود را براي ما ارسال كنيد