تاريخ: ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور ساعت ۱۴:۵۷ بازدید: 1623      نظرات: 16      کد مطلب: 1904

اطلاعیه در خصوص معماری جدید مقبره الشعرای مهاباد


به نام خداوند جان‌آفرین
آرامگاه‌ها از یک سو همواره احساس خوف ایجاد می‌کنند، خصوصاً برای آنان که ناآگاهانه در آن گام می‌نهند؛ و از سوی دیگر احساس آرامش و تفکر را برای آنانی که آگاهانه و با نگرش عمیق به این اماکن وارد می‌شوند، فراهم  می‌آورد. از این رو به تدریج برداشت‌های متفاوت و متضادی در خصوص آرامگاه‌ها شکل می‌گیرد. در این میان آرامگاه هنرمندان، شعرا و نویسندگان بیش از دیگر آرامگاه‌های معمولی و عمومی، فضای باقداست و ارزشی را ایجاد می‌کنند؛ که می‌باید مملو از عناصر بصری و هنری باشند. در این راستا تنها با نگاه متفکرانه و بدون واسطه می‌توان به گفته‌ها، ناگفته‌ها و رازهای نهان و آشکار آن مجموعه دست یافت. بر کسی پوشیده نیست که مرگ به عنوان حادثه دردناک در زندگی جاری است؛ اما با انتخاب الگوی مناسب می‌توان با کمک عناصر بصری مقوله مرگ را به شکلی کاملاً فلسفی به حیات مجدد پیوند زد. آرامگاه‌ها و سنگ‌مزارها  قدمتی دیرینه در فرهنگ و تمدن بشری و از جمله ایران‌زمین دارند؛ اما در این میان کمتر به شکل‌گیری و تحول معانی و مفاهیم ارزشی، در قالب سنگ‌مزارها توجه شده است؛ این درحالی است که سنگ قبرها علاوه بر جنبه‌های زیبایی‌شناسی، دارای معانی عمیق اساطیری، فلسفی و عرفانی هستند و با باورهای زمانه خویش گره خورده‌اند.  انتخاب تک‌سنگ‌های جدید «مقبره‌الشعرا»ی مهاباد، بر مبنای آگاهی و باور عمیق به فردیت و جاودانگی هر یک از این بزرگان صورت گرفته است. حالت عمودی، ضخامت و تیزی آنها، خود ماندگاری و تداوم حیات را القا می‌کند. سنگ‌مزارهای قبلی این مجموعه با توجه به ناهمگونی، شکنندگی و ترکیب متضاد آنها تعویض شده‌اند. بدیهی است وارد آمدن آسیب‌های جدی، شکستن و تخریب برخی از سنگ‌مزارهای قدیمی در سال‌های گذشته که موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی گردیده بود، در اتخاذ تصمیم به تعویض سنگ‌مزارهای کنونی دخیل بوده است. سنگ‌های جدید با صلابت خویش جاودانگی را بر قامت آنان استوار کرده و با ایجاد فضای سبز و کاشت و ترکیب گل‌های رنگارنگ اشاره‌ای سمبولیک به حیات مجدد این هنرمندان دارد. طرح معماری این مجموعه از دو ورودی مجزای شمالی و غربی، یک المان اصلی، یک کتیبه و صحن آرامگاه در دو سطح که جوی آبی در آن جاری خواهد بود، در مساحت 1665 مترمربع صورت گرفته است. در این مجموعه از اثر باستانی آرامگاه فقر‌قا، ساخت و معماری مسجد جامع، مقبره ملا جامی و مسجد حاج احمد ـ در قالب یک طرح ساده و شطرنجی ـ  الهام گرفته شده است. قابل توجه این که ورودی شمالی به گونه‌ای طراحی شده که بازدید‌کننده به هنگام طی نمودن پله‌ها و گذر از میان المان‌های مرتفع، احساس عروج به وی دست می‌دهد؛ و نیز ورودی غربی با نیم‌طاق رفیع و کره سنگی منقوش به اشعار مفاخر ملی، بازدیدکننده را مجذوب و به پیوند وا می‌دارد.  در خصوص کتیبه مورد اشاره که بر روی دیواره روبروی صحن تعبیه شده، مشخصات، نام آثار، عکس و نیز اشعار مندرج در سنگ‌مزارهای قبلی، بدون دخل و تصرف حک خواهند شد.
 مهندس معمار : اسماعیل رستمی             هیئت امنای مقبره الشعراء            شورای اسلامی شهر وشهرداری مهاباد











ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران

0
0
پاسخ به این اظهارنظر

S.A ۱۳۹۵/۹/۱۳
با این کارها میخواهند تاریخ و هویت ما را ازبیین ببرن متاسفم.
به کوردی ده ژیم به کوردی ده مرم
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

سوران ۱۳۹۵/۷/۳
واقعا متأسفم برای ملتی که گذشته اش را به سخره گرفته و در جهت تأمین نظر کسانی که هیچ پیوندی با اصالت قوم کورد ندارند، با وقاحت بازیچه و آلت دست شده اند. متأسفم... متأسفم
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

رحمان ۱۳۹۵/۶/۳۱
کاک هیوای عزیزنظرت محترم ولی بنظربنده نبایدزحمات دوستان بخصوص دکتراسماعیل رستمی رو کم دونست میتونستی پیشنهاد بدین مثلا نوشتن ویاکنده کاری کردن اشعار زیباو مرتبط این عزیزان وبزرگواران شهرو کشورمون رو انشاا...چنین کنند
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

شهروند ۱۳۹۵/۶/۳۰
از دوستان هاژه تقاضا دارم در مورد "هیئت امناء مقبره الشعرا مهاباد" و اعضای آن به ما شهروندان آگاهی دهند و به سوالات ما پاسخ دهند؟
1- هیئت امنا مقبره اشعرا چه کسانی هستند؟ (سی وی تخصصی/ سابقه تحصیلی)
2-این افراد توسط چه کسانی انتخاب شده اند؟
3-چرا نام و اسامی این افراد هنوز برای شهروندان مشخص نیست؟
4-آیا در هیئت امناء انتخابات برگزار میشود؟ چند سال یه بار؟ اگر هم انتخاباتی صورت نگرفته به چه دلیلی است؟
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

مه‌كۆ ره‌سولێفه‌رد ۱۳۹۵/۶/۳۰
به طور مشخص اعلام كنيند چه كساني تصيم گيرنده اين تغييرات بوده اند ، مقبره و آرامگاه بزرگان هيچ جاي دنيا بدين شكل نيست ، كه ته نها يك سنگ بر روئ مزار بزرگان باشد ، دوربر آرامگاها را ميتوانستيد گُلكاري كنيد ولي روى آن چه دليلي دارد؟
خواهشا دلايل تغييرات را ميكروسكوپي بيان كنيد و بنويسيد .
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

مهاباد ۱۳۹۵/۶/۳۰
به کوردی ده ژیم به کوردی ده مرم هه ژار
شیوه نی من شیوه نی ئینسانیه هیمن



متاسفم برای مسوولان شهرم که دیگر این ابیات زیبا رو نخواهیم دید
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

مهدی ۱۳۹۵/۶/۳۰
متاسفانه اتفاقی که برای مکه افتاده اینجا هم دارد تکرار میشود... شهرها هرروز دارند ماشینی و ماشینی تر میشوند. نه اینکه در برابر تکنولوژی بخواهم مقاومت کنم ولی بعضی مکانها باید حال و هوای نوستالژیک و قدیمی خود را حفظ کنند؛ از جمله این مکانها آرامستانها و مقبره الشعراها هستند... دیگر دیر شد و کوبیدید و ساختید، خواهش میکنم یک زمان به سرتان نزند مسجد جامع و میدان ملاجامی و سایر مکانهای تاریخی و با بافت قدیمی را از بیخ و بن نابود کرده و دوباره بسازید؛ بنده اصلا خوشم نیامد!!!
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

دیاکو ۱۳۹۵/۶/۳۰
چرا انقد سرد و بی روح پس اشعاری که روی سنگ قبر ها بود؟؟؟؟؟
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

زاگروس ۱۳۹۵/۶/۳۰
وحشتناك ! .به نظر من هدف از اينكار نابخردانه و توهين آميز تنها و تنها خلاصى يافتن ازاشعار حك شده روى سنگ قبرهاست و به خصوص شعر روى قبر شاعر ملى " هژار موكريانى" ست، شعرى كه از همان ابتدا حساسيت بسيارى را برانگيخته بود و باعث شكستن و تخريب مكرر آرامگاه اين شاعر شده بود .
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

میلاد ۱۳۹۵/۶/۳۰
ابهت سنگ های شکستەی قبلی بە مراتب بیشتر از تکە سنگهای مکعب مستطیل کنونی است کە بیشتر مرا بە یاد دفن عمودی مردنگان باستان می آورد، این بیشتر از یک مزار شکل مونومنت(یادوارە) دارد
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

۱۳۹۵/۶/۳۰
سنگ قبرها را برگردانید. این مطالبه عموم مردم است. با این بیانیه های شبه فلسفی سراسر کذایی مردم قانع نمی شوند. سنگ ها باید. برگردانده شوند
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

۱۳۹۵/۶/۳۰
پیمانکار محترم لطفا به ما بگویند چرا از سنگ درجه 3 استفاده کرده اند و گفته می شود بخش عمده ای از این سنگ اهدایی بوده است و هزینه ای بابت ان داده نشده. جناب پیمانکار این سنگ ها استفاده شده در زمستان از بین خواهند رفت. پول بیت المال را هدر دادید واقعا
1
2
پاسخ به این اظهارنظر

لقمان ۱۳۹۵/۶/۳۰
در مورد طرح آیا با کارشناسان مذهبی مشورت شده است؟
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

ابراهیم یوسفی اذر ۱۳۹۵/۶/۲۹
دستان خوش بی و هه ر وا له ئاوه دانی شار دا تیکوشه ر بن
2
0
پاسخ به این اظهارنظر

هیوا محمودی ۱۳۹۵/۶/۲۹
من به هیچ وجه با بازسازی مقبره الشعرای مهاباد بدین شکل و شمایل موافق نیستم. البته با بازسازی فضای دوروبر مقبره ها مخالف نیستم و می توانستند خود مقبره ها را دستکاری نکنند. فضای قدیمی بیش از فضای کنونی احساس نوستالژیک به آدمی می داد و این اشعاری که سروده خود شاعران بود و بر روی مقبره ها حک شده بود انسان را به حال و هوای دیگری می برد و شدیدا به تفکر وا می داشت اما با فضای جدید به هیچ وجه این احساس پیشین در انسان ایجاد نمی شود. شما حتی به وصیت خود شاعران هم اهمیت ندادید و اشعارشان را به کلی فراموش کردید و دیگر خبری از آن شعرها نیست!!! فضای کنونی، فضایی سرد و بی روح و غیرهنری است. ناهمگونی و یکدست نبودن مقبره ها دلیل بر زیبا نبودن آنها نیست. فضای کنونی نه متفکرانه است و نه فلسفی و نه اسطوره ای و نه عرفانی و نه هیچ چیز دیگر. الحق و الانصاف فضای کنونی تنها فضایی سنگی است و بس. سنگ های پیشین آدمی را به تفکر وا می داشت و روح داشت وبا انسان سخن می گفت و از انسانیت و آزادی و .... سخن می گفت اما سنگهای کنونی تنها سنگ ا ست و سنگ است و سنگ. و اما یک سوال؟ آیا سنگ مزارهای جدید ابدی و جاودانه است که فرسودگی و شکنندگی سنگهای پیشین را بهانه کرده اند؟ آیا این سنگها قابلیت تخریب عمدی یا جوی ندارند؟ مگر سنگ مزارهای قدیمی حس جاودانگی در انسان بر نمی انگیخت که سخن از جاودانگی کنونی بر زبان می آورند؟ در آخر؛ فضای کنونی بیش از گذشته افکار عمومی را جریحه دار کرده است ...
2
0
پاسخ به این اظهارنظر

م.پ ۱۳۹۵/۶/۲۹
پس اشعار زیبایی که روی سنگ مزارهای قبلی بود. چرا از آن ها خبری نیست.

نظر خود را براي ما ارسال كنيد