به نام خداوند جانآفرین
آرامگاهها از یک سو همواره احساس خوف ایجاد میکنند، خصوصاً برای آنان که ناآگاهانه در آن گام مینهند؛ و از سوی دیگر احساس آرامش و تفکر را برای آنانی که آگاهانه و با نگرش عمیق به این اماکن وارد میشوند، فراهم میآورد. از این رو به تدریج برداشتهای متفاوت و متضادی در خصوص آرامگاهها شکل میگیرد. در این میان آرامگاه هنرمندان، شعرا و نویسندگان بیش از دیگر آرامگاههای معمولی و عمومی، فضای باقداست و ارزشی را ایجاد میکنند؛ که میباید مملو از عناصر بصری و هنری باشند. در این راستا تنها با نگاه متفکرانه و بدون واسطه میتوان به گفتهها، ناگفتهها و رازهای نهان و آشکار آن مجموعه دست یافت. بر کسی پوشیده نیست که مرگ به عنوان حادثه دردناک در زندگی جاری است؛ اما با انتخاب الگوی مناسب میتوان با کمک عناصر بصری مقوله مرگ را به شکلی کاملاً فلسفی به حیات مجدد پیوند زد. آرامگاهها و سنگمزارها قدمتی دیرینه در فرهنگ و تمدن بشری و از جمله ایرانزمین دارند؛ اما در این میان کمتر به شکلگیری و تحول معانی و مفاهیم ارزشی، در قالب سنگمزارها توجه شده است؛ این درحالی است که سنگ قبرها علاوه بر جنبههای زیباییشناسی، دارای معانی عمیق اساطیری، فلسفی و عرفانی هستند و با باورهای زمانه خویش گره خوردهاند. انتخاب تکسنگهای جدید «مقبرهالشعرا»ی مهاباد، بر مبنای آگاهی و باور عمیق به فردیت و جاودانگی هر یک از این بزرگان صورت گرفته است. حالت عمودی، ضخامت و تیزی آنها، خود ماندگاری و تداوم حیات را القا میکند. سنگمزارهای قبلی این مجموعه با توجه به ناهمگونی، شکنندگی و ترکیب متضاد آنها تعویض شدهاند. بدیهی است وارد آمدن آسیبهای جدی، شکستن و تخریب برخی از سنگمزارهای قدیمی در سالهای گذشته که موجب جریحهدار شدن افکار عمومی گردیده بود، در اتخاذ تصمیم به تعویض سنگمزارهای کنونی دخیل بوده است. سنگهای جدید با صلابت خویش جاودانگی را بر قامت آنان استوار کرده و با ایجاد فضای سبز و کاشت و ترکیب گلهای رنگارنگ اشارهای سمبولیک به حیات مجدد این هنرمندان دارد. طرح معماری این مجموعه از دو ورودی مجزای شمالی و غربی، یک المان اصلی، یک کتیبه و صحن آرامگاه در دو سطح که جوی آبی در آن جاری خواهد بود، در مساحت 1665 مترمربع صورت گرفته است. در این مجموعه از اثر باستانی آرامگاه فقرقا، ساخت و معماری مسجد جامع، مقبره ملا جامی و مسجد حاج احمد ـ در قالب یک طرح ساده و شطرنجی ـ الهام گرفته شده است. قابل توجه این که ورودی شمالی به گونهای طراحی شده که بازدیدکننده به هنگام طی نمودن پلهها و گذر از میان المانهای مرتفع، احساس عروج به وی دست میدهد؛ و نیز ورودی غربی با نیمطاق رفیع و کره سنگی منقوش به اشعار مفاخر ملی، بازدیدکننده را مجذوب و به پیوند وا میدارد. در خصوص کتیبه مورد اشاره که بر روی دیواره روبروی صحن تعبیه شده، مشخصات، نام آثار، عکس و نیز اشعار مندرج در سنگمزارهای قبلی، بدون دخل و تصرف حک خواهند شد.
مهندس معمار : اسماعیل رستمی هیئت امنای مقبره الشعراء شورای اسلامی شهر وشهرداری مهاباد