علی زرافشان در همایش توجیهی برنامه پروژه ملی مهر اظهار کرد: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان اشاره کردند این بود که آموزش و پرورش دستگاهی است که همه نهادها باید به کمک او بیایند تا بتواند رسالت خود را به نحو مطلوب ادا کند و در پروژه مهر نیز تحقق چنین نگاه و رویکردی را دنبال میکنیم.
وی افزود: در این مشارکت بعد معنوی، اجتماعی و احساس تعلق کردن به آموزش و پرورش مهمتر از دستاوردهای مادی است که ممکن است حاصل شود.
وی با اشاره به تصویب قانون شوراها در آموزش و پرورش در سالهای گذشته اظهار کرد: این قانون که رییس شورای آموزش و پرورش استان و مناطق، استانداران و فرمانداران هستند و نمایندگان دستگاهها عضو آن هستند در همین جهت جذب مشارکتهاست و اینکه آموزش و پرورش با به مشارکت گرفتن ظرفیتهای عمومی جامعه وظیفه خود را انجام دهد. در جهان نیز موضوع آموزش و پرورش جزو شاخصهای توسعه انسانی، اقتصادی و... است.
زرافشان ادامه داد: اگر بهار تعلیم و تربیت را یک حرکت ملی می دانیم به جهت همین اهمیتی است که آموزش و پرورش از آن برخوردار است.
رئیس ستاد پروژه ملی مهر با اشاره به اتخاذ سیاست جلب مشارکتها از سوی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز در شکل گیری سرمایه اجتماعی بحث اعتماد و مشارکت یک اصل است و به دنبال آن هستیم که بتوانیم سرمایه اجتماعی را در آموزش و پرورش شکل بدهیم.
وی خطاب به تیم های اعزامی پروژه مهر به استانها اظهار کرد: هرکدام از تیمها از سوی یک معاونت ماموریت پیدا می کنند اما انتظار این است وقتی پا به استان میگذارید نماینده تمام عیار آموزش و پرورش باشید و نگاهی به همه ابعاد امور داشته باشید و همه مواردی که در پروژه مهر مورد تاکید است با همدیگر دیده شود.
زرافشان با بیان اینکه امسال نسبت به سال قبل تغییراتی داشتهایم که روی کار مدرسه و ادارات اثر گذاشته است که مهترین آن استقرار پایه دهم بوده است گفت: تغییر در برنامه درسی و تغییر در ترکیب نیروی انسانی و هدایت تحصیلی در پایان کلاس نهم به دنبال استقرار پایه دهم اتفاق افتاده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همه اینها باعث شده ثبت نام دانش آموزان در سامانه سناد با تاخیر جدی روبرو شود که سر حلقه زنجیرهای است که باقی مشکلات را ایجاد می کند و تا وقتی ثبت نام کامل نشود تشکیل کلاس، ابلاغ معلم و آموزش نیروی انسانی امکان پذیر نیست.
زرافشان افزود: از سوی دیگر با ورود اولین دوره فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان به استانها مواجهیم و برآورد می شود حدود 27 هزار همکار فرهنگی به جمع ما بپیوندند. سازمان دهی آنها در مدارس باعث تغییراتی در سامان دهی و جایابی معلمان در استان می شود، البته تلاشهایی برای جایابی معلمان جدید از سوی دانشگاه و مرکز نیروی انسانی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه از مهر و آبان سال گذشته اولین اقدامات برای شروع سال تحصیلی و برخورد با این تغییرات بخصوص در نیروی انسانی آغاز شد گفت: حجم کار بالایی برای همکاران در مناطق ایجاد شد. در ارزیابیها آمادگی حائز اهمیت است و نباید انتظار داشت همه مدارس ما مطابق استانداردهای موجود در مدارس نوساز مراکز استانها باشند.
وی در پایان گفت: شروع سال تحصیلی از سوم مهرماه خواهد بود و تیمهای ارزیابی ما از روز جمعه به استانها اعزام میشوند.