تاريخ: ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ دي ساعت ۱۲:۵۵ بازدید: 1050      نظرات: 0      کد مطلب: 4995
دست خالی دولت در مناطق کوردنشین

افتتاح چند باره پروژه های نیمه کاره در مهاباد


 

صلاح عزیزیان(خبرنگار) 
تاریخچه ساخت و توسعه شهرها با برنامه مشخص و تدوین شده به دوران بازسازی بعد جنگ های جهانی برمی گردد ولی سابقه ساخت و انجام پروژه های درون شهری و یا راههای ارتباطی سابقه ای به درازای تمدن شهرنشینی دارد، به عبارتی راههای ارتباطی و اتصال شهرها به یکدیگر همواره از دغدغه های اصلی جوامع بشری در طول تاریخ بوده و شهرها  نیز کم و بیش از این توسعه بی نصیب نمانده اند. شهرهای ایران بعد از دوران برنامه ریزی مدرن و مدون توسط حکومت ها در بعد از جنگ جهانی کم و بیش با طرح های شهری و برنامه ریزی های منطقه ای و ملی آشنایی داشته و از آن بی نصیب نبوده اند و توسعه بسیاری از شهرهای کشور نیز بصورت مستقیم با طرح های آمایش سرزمینی و برنامه ریزی های منطقه ای در ارتباط بوده است.

با افزایش و فراگیری ابزارهای ارتباط جمعی در سالهای گذشته و افزایش سطح مطالبات مردمی برای آبادانی شهر و منطقه، نگاه مردم به عملکرد مسئولان شهری و استانی خیره تر شده و به تبع آن هر سال با فرا رسیدن جشن های ملی در کشور خیز مسئولان شهرستانی و استانی برای افتتاح پروژه های شهری و روستایی افزایش می یابد، در این میان شاید برخی پروژه های ناتمام نیز تنها برای نشان دادن رزومه و یا عملکرد یک مسئول استانی و حتی کشوری و یا افتتاح یک پروژه برای چندین بار برای بسیاری از خبرنگاران پدیده ای نامانوس نیست.

از آنجا که راههای ارتباطی استانهای کوردستان و آذربایجان غربی از لحاظ موقعیت کوهستانی و کمتر توسعه یافتگی  جزو پرخطرترین مسیرهای ارتباطی در کشور هستند، افتتاح هر پروژه و هر طرحی برای دولت و مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده، به نحوی که در بزرگترین ماراتن های سیاسی کشور نیز نقشی تعیین کننده داشته و خواهد داشت.

آمارهای سال گذشته و یک دهه اخیر استان آذربایجان غربی نشان می دهد محورهای ارتباطی 5 شهر کوهستانی جنوب استان به مرکزیت جغرافیایی مهاباد در سالهای اخیر جزو پرخطرترین جاده هایی می باشند که توسط پلیس راهور استان شناسایی و معرفی شده اند، در این بین محور مهاباد-میاندوآب بدلیل موقعیت مرکزیتی و ترانزیتی به قتلگاهی برای عابران پیاده و همچنین شهروندان تبدیل شده است، به گفته شهردار شهر گوک تپه جان باختن بیش از 120 نفر از شهروندان تنها در ورودی شهر کوگ تپه این محور را به قتلگاهی تبدیل کرده که مدیریت های سلیقه ای و نامتوازن از نظر سهم برخورداری از زیرساخت در مقیاس استانی و منطقه ای همواره بر شدت  این فاجعه افزوده است.

سال گذشته، پروژه های عمرانی در بخش راه های ارتباطی  شهرستان مهاباد با اعتبار بالغ بر 5 میلیارد و 300 میلیون تومان افتتاح گردید که محور مهاباد - میاندوآب به عنوان آزاد راه حد فاصل سه راه ترشکان تا پاسگاه برده رشان و قطعه دوم این مسیر در روستای یوسفکند تا ورودی شهر مهاباد به طول 3.6 کیلومتر با اعتبار 2.5 میلیارد تومان بخشی از آن بود که قرار بود در چند فاز و بصورت مستمر اتمام و به بهره برداری برسد، لیکن بعد از گذشت یک سال از این افتتاح نیمه کاره آنچه تعجب مردم منطقه و روستائیان و همچنین رانندگان را برانگیخته عدم پیشرفت فیزیکی و اجرای فازهای بعدی این پروژه در طول یکسال است! گویی مسئولان نوع جدیدی از برنامه ریزی شهری و منطقه ای را در کشور پیاده می کنند که با تمام معیارهای برنامه ریزی مشارکتی در جهان در تضاد بوده و یا افتتاح پروژه های نیمه تمام و رها کردن آن با تمام مشکلاتی فنی و فاجعه بار انسانی به رویه ای تبدیل شده  که نه تنها از مشارکت مردم خبری نیست بلکه به برای رسیدن به جاده های فرعی روستاهایشان باید بیش از 10 کیلومتر مسیر آزادراه را طی کنند تا به دوربرگردانی برسند و یا رانندگانی خودروها و کامیونهای ترانزیتی که برای رسیدن به مقصد(شهرک صنعتی مهاباد) فقط از یک مسیر می توانند(از مسیر مهاباد) به این شهرک دسترسی داشته باشند و وسایل نقلیه ای که از مسیر ارومیه، تبریز و میاندوآب قصد ورود به شهرک صنعتی مهاباد را داشته باشند برای دور زدن و قرار گرفتن در مسیر شهرک صنعتی به نزدیکترین شهر به این منطقه یعنی کوگ تپه بروند! و یا در سه راهی حادثه خیز ترشکان اقدام به دور زدن نمایند که این امر نیز آمار تصادفات مرگبار را تا چند برابر افزایش خواهد داد.

 

حال بعد از گذشت یکسال از این افتتاح ناتمام مسئولان استانی و پیمانکاران این پروژه، علت این مشکلات را نبود اعتبار برای اجرای تقاطع های غیر همسطح و خرید زمین اعلام می کنند اما علت افتتاح های پروژه های نیمه کاره و سفر مدیران کل و گزارشات عملکردی آنها هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد که چرا پروژه های ملی نیز بدون درنظر گرفتن شهروندان بصورت نیمه کاره و ناقص به زیر بار ترافیکی می روند بدون آنکه آینده ای مشخص برای تکمیل آن وجود داشته باشد.

 در پایان باید گفت با توجه به اعلام پیمانکار برای پایان و تکمیل این پروژه به 10 میلیارد تومان، مسئولان شهرستانی و نماینده مردم در مجلس لازم است قبل از بهره برداری  پروژه هایی که در چند فاز تکمیل می شوند بدون افق روشن برای تامین اعتبار فازهای بعدی از افتتاح نیمه کاره آنها جلوگیری شود چراکه بیشتر به نمایش عملکرد مسئولان استانی برای مقامات دولتی شبیه است تا گره گشایی از مشکل ساکنین مناطق و ارائه خدمات مردمی که چشم انتظار توسعه متوازن محل زندگی خود همگام با سایر شهرهای استان هستند.




ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد