تاريخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۱۶ | بازدید: 400 نظرات: 0 کد مطلب: 25151 |
با لغو محدودیت حجم موتور، تویوتا پرادو به گزینهای مهم برای ورود به ایران تبدیل شده است که البته قیمت بالا و توانایی فنی جالب توجه دارد.
تویوتا پرادو یکی از مدلهای محبوب و موفق شرکت تویوتا است که از سال ۱۹۹۰ وارد بازار جهانی شد. این خودرو ابتدا بهعنوان نسخهای کوچکتر و سبکتر از لندکروزر برای مصارف شهری و آفرود خانوادگی طراحی شد. نسل اول پرادو بر پایه سری ۷۰ ساخته بود و بهصورت سهدر و پنجدر تولید میشد. در دهههای بعد، نسلهای ۹۰، ۱۲۰، ۱۵۰ و نهایتاً ۲۵۰ به بازار عرضه شدند که هر کدام از نظر طراحی، امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفت چشمگیری داشتند. با این حال، پرادو همواره ساختار بدنه روی شاسی خود را حفظ کرده و توانایی بالایی در مسیرهای سخت و کوهستانی دارد.
در بازار جهانی، پرادو بهویژه در کشورهای اروپا استرالیا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا محبوبیت بالایی دارد. این خودرو در بازار ۱۷۰ کشور عرضه میشود و مجموع فروش جهانی آن از ۱۰ میلیون دستگاه گذشته است. پرادو در استرالیا و چین و خاورمیانه نیز سهم قابل توجهی از بازار SUV را در اختیار دارد. دوام بالا، قابلیت آفرود عالی و امکانات رفاهی مناسب از دلایل اصلی موفقیت جهانی پرادو به شمار میرود؛ ضمن اینکه قیمت رقابتی نیز ارایه میکند.
نسل پنجم پرادو (معروف به J250) سال ۲۰۲۳ اخیر معرفی شده و ترکیبی از طراحی لندکروزر کلاسیک و امکانات مدرن ارائه میدهد. بدنه مکعبی و جذاب آن الهامگرفته از نسلهای اولیه است، اما در دل آن فناوری و تجهیزات روز جای گرفتهاند. موتورهای قویتری به همراه گزینههای هیبریدی در برخی بازارها عرضه میشوند. سیستم تعلیق، فرمان و انتقال نیرو در این نسل ارتقا یافتهاند تا هم در جاده شهری عملکرد مطلوب داشته باشد و هم در مسیرهای دشوار آفرود توانایی خود را نشان دهد. فضای داخلی بزرگتر، ظاهر قدرتمندتر و امکانات ایمنی پیشرفته از ویژگیهای بارز نسل پنجم پرادو هستند.
طراحی بیرونی تویوتا پرادو 2025
پرادو ۲۰۲۵ بر اساس اصالت، استحکام و کاربرد فنی پایهریزی شده است. این خودرو به جای دنبال کردن مدهای زودگذر، هویت آفرود و قابل اعتماد خود را به نمایش میگذارد. در حالی که این رویکرد برای مشتریان پروپاقرص و علاقهمندان به سفرهای خارج از جاده بسیار جذاب است، میتواند برای افرادی که به دنبال ظاهر اسپرت، شهری و مدرن هستند، جالب نباشد.
نمای روبروی پرادو ۲۰۲۵ با جلوپنجره مستطیل شکل و بزرگ خود، که اغلب با فریم کرومی برجسته احاطه شده، کاملاً قدرتمند و اصیل به نظر میرسد. چراغهای اصلی به صورت افقی طراحی شدهاند و با یک نوار نوری به یکدیگر متصل میشوند. سپر بزرگ و عضلانی همراه با محافظهای زیر بدنه، بر هویت بیابانگرد و خشن این شاسیبلند تأکید میکند. همچنین، در بعضی مدلها، چراغ دایرهای و سپر پلاستیکی با ادوات سیاه وجود دارد.
تاکید پرادو ۲۰۲۵ بر خطوط مستقیم و عمودی، نماد استحکام و فضای داخلی بزرگ است. پنجرههای مستطیلی، سقف صاف و ستونهای عمودی، همگی بر طراحی کلاسیک، تأکید دارند. خط چرخی برجسته و محافظهای بغل بدنه پلاستیکی، علاوه بر کارکرد محافظتی، بر روح اسپرت و طبیعتگرد خودرو میافزایند.
در نمای عقب، طراحی بسیار ساده است. چراغهای چهارگوش که از فناوری LED بهره میبرند، در دو طرف درب صندوق قرار گرفتهاند تا ساختار یکپارچه و هویت قوی ایجاد کنند. درپوش صندوق ساده و بدون خطوط اضافی است. حضور یک اسپویلر در بالای شیشه عقب و یک سپر محکم با گارد پلاستیکی، از ویژگیهای شاخص این نما هستند.
پرادو جدید نسبت به آنچه سالها قبل در ایران وارد شده، بزرگتر است. اندازهی مدل ۲۰۲۵ نزدیک
به لندکروزر ۲۰۱۷ محسوب میشود و فضای کافی برای خانوادهی چهارنفره را تامین میکند.
طراحی داخلی تویوتا پرادو 2025
داشبورد و ادوات مختلف داخل کابین، به تبعیت از نمای بیرونی پرادو، تاکید واضحی بر خطوط صاف و پرهیز از منحنی دارند.حس فضای داخلی، خشن است و همراه فرمان دایرهای، کاملا کلاسیک به نظر میرسد.
غالب مدلهای 2025 پرادو از دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان استفاده میکنند. خروجی هوا در طرفین داشبورد، دایرهای است و تا حدودی، کابین جیپ را تداعی میکند. دسته دندهی بزرگ مشابه مدلهای قدیمی، آزاردهنده است و انبوه کلیدهای پیرامون آن، گیجکننده به نظر میرسد.
عرض بدنهی دو متری و فاصله محوری ۲٬۸۵۰ میلیمتر، جای شکی باقی نمیگذارد که پرادو 2025 برای چهار سرنشین بلندقد، راحت و جادار است. فاصلهی سر تا سقف و جلوی زانو، ایدهآل محسوب میشود و صندوق عقب ۶۱۲ لیتر، برای سفرهای بین شهری مناسب است. خواباندن صندلیهای ردیف دوم، فضای حمل بار را به ۱۳۴۱ لیتر میرساند.
پیشرانه و تجهیزات فنی تویوتا پرادو 2025
پرادو ۲۰۲۵ در تمام مدلها، چهار سیلندر است. نسخهی پایه در بازار امارات، موتور ۲/۷ لیتر تنفس طبیعی دارد. این نمونه ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۶ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت پرادو ۲۰۲۵ با مشخصات ذکر شده، ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است. این خودرو با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و سیستم دو دیفرانسیل عرضه میشود.
ظاهرا شرکت زرین تجارت به سیما (ZTBS) پرادو ۲/۴ لیتر توربوشارژ را با قدرت ۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۴۳۰ نیوتنمتر وارد ایران خواهدد کرد. بر این اساس، میانگین مصرف سوخت ۱۲ لیتر در صد کیلومتر و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه، قابل پیشبینی هستند. گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و سیستم چهارچرخ دایم برای پرادو ۲۰۲۵ ارایه میشود.
در بازار اروپا پرادو هیبرید از موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ، ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این مدل، میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد و میتواند ۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
۱. تجهیزات ایمنی (Safety Features)
۲. امکانات رفاهی و کابین (Comfort & Convenience Features)
۳. سیستمهای رانندگی آفرود (Off-Road Driving Systems)
پیشبینی قیمت تویوتا پرادو 2025 در ایران
میانگین قیمت تویوتا پرادو هیبرید بازار جهانی، ۵۵ تا ۶۵ هزار دلار است. بر این اساس، ضمن توجه به تعرفههای گمرکی جدید و نرخ ارز ۱۱۰ هزار تومانی، هزینه خرید پرادو ۲۰۲۵ برای مشتری ایرانی، حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیارد تومان پیشبینی میشود.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |