به گزارش هاژه، برخی شهروندان از افزایش عجیب و غیر منطقی قبضهای برق شاکی شدهاند.
بر اساس قانون مانعزدایی از توسعه صنعت برق، اگر مشترکی بیش از حد مجاز یا همان الگو برق مصرف کنند، شاید قبض برقشان با ۵ برابر قیمت تمام شده صادر شود.
اما با این حال مشترکان کممصرف مشمول پاداش و تخفیف مدیریت مصرف میشوند. از این پس مشترکان باید مراقب مصرف برق خود بوده و توجه داشته باشند که الگوی مصرف از ۳۰۰ کیلووات ساعت به زیر ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه رسیده، در صورتی که مصرف خود را کنترل نکنند مشمول تعرفههای بالاتر که پلکانی- افزایشی و نزدیک هزینههای تأمین برق است خواهند شد.
صدور قبوض برق بهصورت علیالحساب و برآوردی هم بسیاری از شهروندان را سرگردان کرده است.
شهروندان شکایت دارند که چرا شرکتهای توزیع برق به جای قرائت دقیق کنتورها، به اعلام هزینه برق مصرفی خانوارها براساس برآوردهای نامشخص اقدام کردهاند؛ بهویژه اینکه قبضهای علیالحساب اعلام شده از جهش بیضابطه و قابل توجه ارقام برق مصرفی برخی مشترکان حکایت دارد.
در 2 ماه اخیر تعدادی از شهروندان با ارسال قبضهای برق خود برای رسانهها از افزایش چند برابر قبض برق شاکی شدهاند.
در این رابطه یکی از شهروندان با مقایسه 2 فیش برق و ارسال آن به هاژه گفته است: چند ماهی بود که قبض برق در بین 30 الی 70 هزار تومان برایم آمده اما جدیدترین قبض که برایم آمد بیش از 700 هزار تومان یعنی 10 برابر بود که تفاوت آنچنانی با مصرف ماه قبل هم نداشت.
وی در ادامه گفت که قبض برق با این میزان، درحالی صادر شده که تنها 2 نفر در این منزل زندگی میکنند و اتفاقا هردوی ما شاغل و ساعات زیادی هم در خانه حضور نداریم.
وی در پایان اضافه کرده که به اداره برق هم مراجعه کردم ولی پاسخ قانع کنندهای دریافت نکردهم.
شهروندان دیگری از شهرهای مجاور هم در پیامی به هاژه از افزایش عجیب قبض برق آنهم در فصل زمستان وپاییز که طبعتا مصرف آن در مقایسه با تابستان کمتر است، انتقاد کردهاند.
شهروند مهابادی که در یکی از شهرهای همجوار آموزگار است همین مشکل را داشته است، وی که مجرد و سه ماه سال اصلا در منزل حضور ندارد، هزینه قبض برق را نامتعارف و ناعادلانه توصیف کرده است.
در مجموع افزایش عجیب فیش برق برای برخی از شهروندان نه همه صورت گرفته، اما بیشتر آنها از نحوه محاسبه و چرایی افزایش آن شاکی هستند.
از جمله روش های اعتراض به قبض برق مناطق مسکونی یا اداری و تجاری و پیگیری آن، ثبت اعتراض از طریق سامانه برق من bargheman.com و درخواست رسیدگی یا ثبت اعتراض از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان یا ادارات برق محل سکونت، اعلام شده اما شهروندان گفتهاند که تاکنون انتقاد یا اعتراض آنها به نتیجه نرسیده است.