تاريخ: ۱۴۰۳ شنبه ۱ دي ساعت ۱۱:۱۴ بازدید: 2567      نظرات: 0      کد مطلب: 23825
دیوار کوتاه آموزش و پرورش

ضرورت مدیریت تعطیلی‌های مدارس


به گزارش هاژه، تعطیلی‌های 2 هفته اخیر مدارس و برخی ادارات بدلیل آلودگی‌، برودت هوا و مصرف بهینه روی داده، چالش‌های زیادی را برای والدین، دانش آموزان و  حتی شهروندان عادی بدنبال داشته است.
با پایان اپیدمی کرونا، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که آسیب‌های این چالش در حوزه آموزش و پرورش و مدارس تا سال‌ها گریبانگیر دانش آموزان خواهد بود، لذا نیازمند جبران خلاءها و آسیب‌هایی هستیم که به وجود آمده است.
به گفته بسیاری از معلمان آثار آن هنوز هم در میزان پیشرفت تحصیلی مقاطع مختلف به چشم می‌خورد و تعطیلی‌ها ازپیش تعیین نشده روزهای اخیر بیشتر دانش آموزان و معلمان را در وضعیت مشابه سال‌های شیوع کرونا قرار داده است.
تعطیلی های چند روز اخیر وضعیتی را به وجود آورده که بیشتر دانش آموزان چشمانشان را به دانه های برف و قطره‌های باران بدوزند و هرازگاهی هم از طریق شبکه های اجتماعی مستقیما جویای تعطیلی مدارس از رسانه شوند.
بیشتر شهروندان و دانش آموزان دهه‌های گذشته هم تعطیلی مدارس این سال‌ها را به سخره می‌گیرند و از خاطرات رفتن به مدرسه در یخبندان‌، برف نیم متری و ... سخن می‌گویند. 
اینکه دانش آموزان در مقاطع مختلف از از ابتدایی تا متوسطه با کلیدواژه‌های کمبود گاز و برق در کشور آشنا شوند ملال آور و آسیب‌زا است و با اصول امیدآفرینی، نگاه افتخار آفرین و غرور به کشور و میهن در تعلیم و تربیت در مدارس منافات دارد.
از طرفی تعطیلی‌های به وجود آمده منجر به برهم خوردن برنامه‌های روتین والدین، معلمان و دانش اموزان شده است و می تواند برای آموزش و پرورش  آسیب‌زا و به یک چالش در کوتاه مدت و میان مدت تبدیل شود.
واقعیت اینست که بیشتر کودکان و دانش آموزان تعطیلی را دوست دارند و شابد از آن استقبال کنند، اما این مدیران جامعه هستند که باید آینده‌نگر باشند و آموزش را فدای دلخوشی‌های کودکانه دانش آموزان نکنند.
به باور کارشناسان تعطیلی مدارس اگرچه برای دانش آموزان خوشایند است اما ضمن برهم زدن برنامه روتین آنها، عقب ماندن از تکالیف، یادگیری، بی انگیزگی و حتی انزوا را بصورت نامحسوس افزایش دهد.
بیشتر کارشناسان در سال‌های اخیر بر کیفیت پایین آموزش آنلاین در برابر آموزش حضوری دانش آموزان اتفاق نظر دارند و نتایج آنها منجر به ممنوعیت استفاده از برنامه شاد در سال تحصیلی شد، حالا چند ماهی از شروع سال تحصیلی نگذشته و بیشتر والدین و دانش آموزان با استفاده مجدد از برنامه شاد و آموزش آنلاین با چالش روبرو شده‌اند.
آلودگی هوا، میزان مصرف انرژی در کشور موضوعات آنقدر وسیع و کلانی است که نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع در کشور و تحولی عظیم در همه بخش‌ها است، اما نباید تعطیلی مدارس دیوار آموزش و پرورش را از ان که هست کوتاه‌تر کند و از آن برای ساماندهی به وضعیت از آن استفاده کرد.
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته تعطیلی مراکز آموزشی خط قرمز است و تلاش دولت‌ها و مدیران میانی بر این است که آموزش به هر نحوی که شده بدون تعطیلی بکار خود ادامه دهد، این را می‌توان از اولویت برفروبی راه‌های دسترسی به مدارس و اسکورت سرویس مدارس در بارش‌های سنگین برف مشاهده کرد.
اگرچه در کنار ممنوعیت مازوت سوزی، کاهش آلوگی کلانشهرها از طریق تقویت صنعت انرژی پاک و خودروهای با کیفیت، آموزش مصرف بهینه انرژی هم باید بصورت نهادینه شده از مدارس به جامعه تزریق شود، اما باید روندی منظم در آموزش و پرورش وجود داشته باشد تا این اهداف عملی شوند، هرچند که فرهنگ‌سازی این موضوعات و حل و فصل آنها زمانبر است و نیازمند افق دید 10 الی 20 ساله است.
تعطیلی مدارس در شرایط نچندان ضروری هم راه چاره نیست و تعطیلی این مراکز و یا ادارات سهم زیادی در بهینه کردن مصرف سوخت در مقایسه با سایر بخش‌ها ندارد و بیشتر یک مسکن مقطعی و فوری است.
بررسی تعطیلی‌های مدارس در سال‌های گذشته ضرورت مدیریت آنها را اجتناب ناپذیر کرده و مسوولان رده پایین باید نظرات کارشناسی را به مدیران رده بالا ارسال کرده تا با رویکردی دیگر تعطیلی‌ها را سامان ببخشند.



ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد