به گزارش هاژه، بر اساس تازهترین آمار پزشکی قانونی، شمار فوتیها در 7 ماهه سالجاری به 440 نفر رسیده است.
ادیب فر مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجانغربی با ارائه آماری از میزان فوتیهایی که توسط پزشکی قانونی استان به ثبت رسیده، اظهار کرد: در 7 ماهه سالجاری 440 نفر بر اثر حوادث رانندگی فوت کردهاند.
بر اساس این آمار روزانه نزدیک دست کم 2 نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهند.
اگرچه در این آمار اشارهای به شمار مجرحان حوادث رانندگی نشده اما میتوان تخمین زد که شمار افرادی که در جریان تصادفات رانندگی دچار نقص عضو و یا مجروحیت سنگین میشوند به صدها نفر نیز میرسد.
بحران قربانیان حوادث رانندگی در کشور و به ویژه استان آذربایجان غربی، دارای ابعاد مختلفی است که در آن ایمنی خودروها، عدم استاندارد جادهها و تخلفات رانندگی نقش اصلی را دارند.
مسوولان همواره خطاهای انسانی را عامل اصلی تصادفات میدانند و شهروندان نیز کمکاری مسوولان در استانداردسازی محورهای مواصلاتی را عامل اصلی بروز تصادفات رانندگی میدانند.
کارشناسان پلیس راه نیز علت اصلی بیشتر تصادفات را تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز و در مجموع خطاهای انسانی عنوان میکنند.
عوامل روانشناختی و حالات روحی رانندگان نقش بسزایی در اتخاذ تصیمات و شیوه رانندگی دارد، به نحوی که برخی افراد توجهی به سایر رانندگان ندارد و کمترین مسوولیت پذیری را در رانندگی دارد، لذا ضمن رانندگی با سرعت بالا و نقض قوانین جان سایرین را هم به خطر میاندازند که با توصیههای مکرر قابل اصلاح نیست، نحوه پرورش این افراد در بدو تولد تا دوران بزرگسالی نقش مهمی در این شکلگیری رفتار این نوع رانندگان دارد و برای همین امر است همواره کارشناسان بر آموزش افراد و تربیت فرزندان قانونمند برای جامعهای متعادل معتقدند.
بیشتر شهروندان تجربه رانندگی هیجانی را دارند و در آن برخی از افراد به دلایل مختلف ازجمله ناراحتی، عجله، کل کل و... با هیجان رانندگی میکنند و در بسیاری از مواقع با مشکلاتی نظیر عدم پایبندی به قانون، نقض حقوق دیگران و یا تصادف روبرو میشوند.
جدا از رفتار رانندگانی که در این دسته و طیف قرار میگیرند، رانندگانی هم هستند که برای امور روزمره در جادهها تردد میکنند و اغلب از وضعیت اسفبار جادهها و تردد خودروهای سنگین در جادههای کم عرض شکایت دارند و این 2 عامل را در خارج شدن کنترل راننده در پشت خودروها و تصمیم برای سبقت و یا رانندگی با سرعت بالا در جاده میدانند.
همه میدانند که وضعیت جادههای حال حاضر شهرهای استان و به ویژه جنوب استان با میزان تردد و تنوع وسایل حمل و نقل همخوانی ندارد و زیرساختهای فعلی استاندارد 50 سال گذشته را دارند و متناسب با افزایش میزان تردد و تنوع خودروها توسعه نیافتهاند.
در چنین شرایطی بیشتر جادهها به غده سرطانی و قتلگاه تبدیل میشوند که روزانه چندین نفر را به کام مرگ میکشانند.
بیشتر محورهای مواصلاتی که تعریض هم شدهاند فاقد استاندرد لازم هستند و آنهایی که در دست تعمیر و توسعه هم قرار دارند با سرعتی غیرقابل قبول درحال اجرا است، برای نمونه اصلاح و توسعه چند کیلومتر از محور مهاباد – میاندوآب در نزیدیکی شهر میاندوآب از چند سال گذشته درحال انجام است و حالا هم پایان نیافته، ادامه این پروژه در حدفاصل شهر گوک تپه به مهاباد نیز تقریبا نیمه کاره رها شده و جاده برهان هم کلا به فراموشی سپرده شده است. مشکل اصلی تمامی آنها عدم تخصیص اعتبارات در زمان مناسب و یا عدم توانمندی در سرعت بخشی به اجرای پروژه است.
دوبانده کردن جادهها در شمال استان بدلیل پایانه های مرزی و حمل و نقل ترانزیتی وضعیت بهتری دارند اما جنوب استان علیرغم برخورداری از پایانه های مرزی همچنان در وضعیت برحانی قرار دارند.
در این میان جاده برهان در بین شهروندان به جاده مرگ شهرت یافته و تبدیل آن به یک جاده استاندارد از راه فرعی درجه چند به راه اصلی یکی از مطالبات عمده شهروندان مهاباد و بوکان است و شهروندان چند شهر دیگر نیز به عنوان ذینفع خواستار اصلاح و استانداردسازی آن سهتند.
خواستهای که همچنان به قوت خود باقیست اما مسوولان از پاسخ به آن شانه خالی میکنند چراکه نه دولت برنامهای برای شروع پروژهای جدید دارد و نه مسوولان قادر به تأمین اعتبار برای این پروژه از طرق مختلف هستند.
راهها همیشه در رونق اقتصاد شهرها نقش داشتند و توسعه آنها از مطالبات شهروندان است، جاده برهان به مطالبه شهروندان 2 شهر تبدیل شده که جمعیت ذینفعان اصلی به بیشتر از نیم میلیون نفر میرسد و در صورت اصلاح جاده بیشتر از یک میلیون نفر از شهروندان جنوب آذربایجان غربی از آن نفع میبرند.
با انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نگاه شهروندان به تلاش نمایندگان، مسوولان و رییس جمهوری جدید دوخته شده تا اقدامی عملی و جدی برای تحقق مطالبه آنان بردارند.