تاريخ: ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان ساعت ۱۸:۷ بازدید: 173      نظرات: 0      کد مطلب: 23609

زمین در 1000 سال آینده چگونه به نظر می‌رسد؟

چالاک عظیمی

زمین یک مکان کاملا منحصر به فرد است. به لطف قرار گرفتن ما در یک منطقه قابل سکونت، زندگی همانطور که    می دانیم، توانست در این سیاره رشد کرده و رشد کند. با این حال، در مدت کوتاهی که به کاوش در کیهان پرداخته ایم، نتوانسته ایم نشانه‌هایی مبنی بر اینکه در این جهان تنها نیستیم، پیدا کنیم. اختر زیست شناسان نگران منشأ و پراکندگی حیات در سراسر جهان هستند و از آنجایی که زمین تنها مکانی است که ما می دانیم که در آن حیات پدیدار شده است، سیاره آبی و ویژگی های آن تاکنون تلاش های ما را برای تشخیص حیات در جایی غیر از خانه ما هدایت کرده است. با پیش‌بینی اینکه زمین در 1000 سال آینده چگونه به نظر می‌رسد، محققان ممکن است بتوانند نشانه‌های احتمالی حیات در سراسر کیهان را بررسی کنند.
یکی از راه‌هایی که اخترزیست‌شناسان به دنبال شناسایی حیات در جهان‌های دیگر بوده‌اند، شناسایی نشانه‌های زیستی بوده است. اینها محصولات جانبی مولکولی یا شیمیایی سیستم های زنده هستند. به عنوان مثال، اگر ما اکسیژن را در جو یک سیاره دور تشخیص دهیم، ممکن است مشکوک شویم که برخی از فرآیندهای زنده می تواند منبع آن باشد، زیرا حیات اتمسفر زمین را با اکسیژن پر می کند. یکی از مسائل مربوط به رویکردهای زیستی این است که برخی از فرآیندهای غیرزنده ناشناخته می‌توانند مسئول هر «امضای زیستی» شیمیایی که ما تشخیص می‌دهیم باشد. به همین دلیل و دلایل دیگر، شناسایی چیزی مبهم‌تر، مانند سیگنالی از فناوری یک تمدن پیشرفته، نیز در رادار بوده است.
اگرچه برخی ممکن است آن را علمی تخیلی بدانند، جست‌وجو برای «تکنولوژی امضاها» این احتمال را بررسی می‌کند که نشانه‌هایی از هوش فناوری می‌تواند منتظر کشف محققان باشد. از آنجایی که زمین تنها جایی در کیهان است که می‌دانیم چنین فناوری‌هایی در آن پدیدار شده است، تاریخ و مسیر سیاره ما بهترین راهنمای ما برای نظریه‌پردازی در مورد آنچه باید در مورد فناوری بیگانه به دنبال آن باشیم، است. محققانی مانند راوی کوپراپو، دانشمند سیاره‌شناسی در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا، علاقه‌مند به رصد زمین در شرایط کنونی و تصور اینکه چگونه در آینده ممکن است به نظر برسد، علاقمند شده‌اند. کوپراپو می‌گوید: «رصد زمین کنونی از فضا به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه یک سیاره قابل سکونت (و مسکونی) حیات را حفظ می‌کند.
"مقالات متعددی منتشر شد که در آنها از داده های ماهواره های رصد زمین برای ارزیابی قابلیت شناسایی نشانه های زیستی یک سیاره بیرونی بالقوه استفاده شد. بنابراین، مشاهده زمین فعلی یا ارزیابی سناریوی زمین آینده از فضا می تواند بینشی در مورد قابلیت تشخیص یک ماهواره پیشرفته ارائه دهد.
یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌هایی که محققان ستاره‌ها را برای یافتن نشانه‌های هوش فناوری اسکن می‌کنند، از طریق تلسکوپ‌های رادیویی است. سیگنال‌های رادیویی از اهداف ارتباطی ما بوده و به فضا نشت می‌کند و این احتمال وجود دارد که هر کسی که گوش می‌دهد بتواند مکالمات ما را شنود کند. از این نظر، ما به نوعی شبیه میز با صدایی ناخوشایند در یک رستوران هستیم که سایر مهمانان بین کهکشانی در حال گوش دادن به آن هستند. ما طیف الکترومغناطیسی را داریم، از اشعه ماوراء بنفش تا مشاهدات رادیویی. بسیاری از مردم با جستجوی رادیویی برای فناوری، جستجو برای هوش فرازمینی که در چندین دهه گذشته ادامه داشته است، آشنا هستند. هوش قابل تشخیص نیست، اما تجلی هوش است. کوپپاراپو می‌گوید: فناوری و اینکه ما به طور بالقوه می‌توانیم با استفاده از ابزار خود تشخیص دهیم. فراتر از جستجوی رادیویی، تلسکوپ‌های کنونی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ‌های آینده مانند رصدخانه جهان‌های زیست‌پذیر قادر به رصد آلاینده‌های صنعتی هستند. اینها شامل کلروفلوئوروکربن ها و نیتروژن دی اکسید حاصل از سوزاندن سوخت های فسیلی است. نشت رادیویی و آلاینده‌های صنعتی، نشانه‌های فناوری هستند که تمدن بشری با سطح دانش فناوری کنونی ما ایجاد می‌کند، اما در واقع، احتمال دارد که اگر زمانی از تمدن دیگری آگاه شویم، در نقطه‌ای متفاوت از آن باشد. خط سیر فناوری به همین دلیل، ارزش این را دارد که در نظر بگیریم که بشریت به کجا می‌رود و آیا این ممکن است نشانه‌های فناوری جدیدی را ارائه دهد که به وجود ما اشاره می‌کند یا نه؟
در بحث های معمولی در مورد توسعه فناوری و اینکه چگونه این به نشانه های قابل تشخیص هوش در کیهان مربوط       می شود، محققان اغلب مقیاس کارداشف را مورد استفاده قرار می دهند. این مقیاس، روشی برای توصیف تمدن ها و فناوری آنها بر اساس میزان انرژی است که می توانند مهار کنند. تمدن کارداشف نوع اول می‌تواند تمام انرژی خورشیدی دریافتی سیاره خود را مهار کند، نوع دوم می‌تواند تمام انرژی خورشیدی خروجی ستاره اصلی خود را مهار کند، و نوع سوم، کل کهکشان خود را. با این حال، کوپراپو استفاده از این مقیاس برای ردیابی توسعه تمدن ها و نوع فناوری (و در نتیجه امضاهای فنی) که ممکن است ایجاد کنند، به صورت محتاط عمل می کند. کوپراپو می‌گوید: «ما اخیراً مقاله‌ای منتشر کردیم که ضرورت تمدن‌های نوع کاردشف را بر اساس استدلال‌های انرژی مورد بحث قرار می‌دهد. جامعه بشری می‌تواند مسیرهای مختلفی را طی کند، به‌ویژه زمانی که صحبت از مقیاس‌های زمانی در ۱۰۰۰ سال می‌شود (با توجه به سرعت توسعه فناوری). با هر سناریو، ناظران از بیرون ممکن است چیزی کاملا متفاوت ببینند. کوپراپو اخیراً مقاله‌ای را منتشر کرده است که سناریوهای مختلفی را برای آینده بشریت و اینکه چگونه ممکن است به مشاهدات دوردست از زمین تبدیل شود را بررسی می‌کند. در جستجوی ما برای حیات در کیهان، و حتی حیاتی که به اندازه کافی هوشمند باشد تا فناوری خود را تولید کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که شبیه چیزی شبیه حیاتی باشد که ما با آن روی زمین آشنا هستیم، به همین دلیل است که تلاش‌های تشخیص حیات می‌توانند خیلی سخت باشد، همچنین اغلب فرض بر این است که هر تمدن هوشمندی که در کیهان پدیدار می‌شود، مراحل توسعه را طی می‌کند که بر اساس نیازهای انرژی آنها تعریف شده است (شاید به دلیل توسعه سریع جامعه خودمان). با این حال، با در نظر گرفتن آینده گونه خود و ارتباط آن با سیاره ما، چنین آینده ای تضمین        نمی شود. بنابراین، وقتی توانایی خود را برای تشخیص و حتی بسیار هوشمندانه زندگی در نظر می گیریم، کار کوپراپو نشان می دهد که ما باید در معرض طیف وسیعی از سناریوهای احتمالی باشیم. اگر این کار را نکنیم، پاسخ به سوال تنهایی کیهانی مان می تواند از کنار ما عبور کند.

برچسب ها: