تاريخ: ۱۳۹۵ شنبه ۳۰ بهمن ساعت ۱۷:۵۵ بازدید: 1884      نظرات: 1      کد مطلب: 3228

کتاب گذری بر فرهنگ و هنر مانا منتشر شد


به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی هاژه، ترسیم چشم‌اندازی کلی از دانسته‌های زبان‌شناسی، باستان‌شناسی و جغرافیای تاریخی رویکرد اصلی این کتاب را تشکیل داده است. یوسف حسن‌زاده، نگارنده کتاب، تلاش کرده است چشم‌انداز جامعی از محوطه‌های مانایی بررسی و کاوش شده، مختصری از یافته‌های باستان‌شناختی این محوطه‌ها و فهرست جامعی از دانسته‌های حاصل از متون و کتاب‌شناسی مرتبط با مطالعات مانایی را در اختیار خواننده قرار دهد و به این پرسش توجه کند که معیارهای باستان‌شناسانه شناسایی چنین محوطه‌هایی چه می‌تواند باشد؟ اینکتاب اطلاعاتی به‌روز از جدیدترین تحلیل‌ها و نتایج مطالعات باستان‌شناسان در خصوص پادشاهی مانا در اختیار خواننده قرار می‌دهد که از سده ۹ پیش‌ازمیلاد تا سده ۶ پیش‌ازمیلاد در حدفاصل دریاچه اورمیه و دریاچه زریبار با دو ابرقدرت زمانه خود، آشور و اورارتو، دست و پنجه نرم می‌کردند و بسترهای اولیه سیاسی ـ اجتماعی و هنری شکل‌گیری پادشاهی ماد و امپراتوری هخامنشی را فراهم کردند.

این کتاب شامل فهرست تصاویر، پیشگفتاری از جبرئیل نوکنده و ... ، مقدمه نویسنده، جایگاه مانا در اقلیم زاگرس، تاریخ سیاسی مانا ، دانسته های زبان شناختی از ماناها، پژوهشهای باستان شناختی ، محوطه های مانایی ،یاقته های محوطه های مانایی، هنر مانایی، منابع و چکیده ی انگلیسی است. این کتاب همراه با تصاویر و کاتالوگ آثار موجود و مرتبط با مانا در 128 صفحه با همکاری موزه ی ملی ایران ، اداره کل میراث فرهنگی ایران، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان و پایگاه میراث فرهنگی زیویه در دیماه سال جاری توسط نشر ایران نگار منتشر شده است.

 مهرداد رامیدی نیا




ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران

0
0
پاسخ به این اظهارنظر

شهروند بوکانی ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
با سلام. بنده به نوبه خود تصور نمی کردم که کسی بخواهد و بتواند به دور از تأثیرپذیری از فرهنگ های قدرتمند و غالب زمان در آن دوره، فرهنگ مانایی ها را که بتوان گفت به نوعی فرهنگ اجدادمان را به صورت مستند و مستدل مکتوب و ارائه دهد. چراکه بازشناسی این خرده حکومت ها؛ که در کنار هم زندگی کرده اند و دارای اشتراکات فراوان اند، بسیار مشکل و پیچیده است. شاید بتوان گفت به مشکلی پیدا کردن سوزن در انبار کاه باشد. چنین کارهایی ما را به یاد منطقه گرایی در پست مدرنیسم و عدم پیروی از سبک بین الملل در معماری می اندازد. کاری است متین و بسیار درخور سپاس

نظر خود را براي ما ارسال كنيد