به گزارش هاژه، درحالیکه قرار بود پیرترین جاده کشور نهایتا در شهریورماه سالجاری افتتاح شود، جاده سرچم همچنان در انتظار تزریق اعتبارات برای تکمیل شدن است، پروژهای که برای شهروندان جنوب استان آذربایجان غربی همواره حائز اهمیت است.
تکمیل جاده سرچم تهران را برای شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی 185 کیلومتر نزدیکتر میکند و دسترسی شهروندان جنوب استان را به اتوبان پیامبر اعظم (ص) از مسیری به مراتب کوتاهتر فراهم میکند.
این پروژه در سال 1373 در قالب بخشی از پروژه کریدور شالغرب کشور به تهران کلنگزنی شد، با گذشت 3 دهه بلاتکلیفی با توجه به رونق دروازههای مرزی آذربایجان غربی، تکمیل این پروژه را بیش از پیش ضروری کرده است.
احداث جاده میاندوآب – سرچم، علیرغم موافقان بسیار زیاد در آذربایجانغربی، مخالفانی هم در استان آذربایجان شرقی دارد، مسوولان این استان بر این عقدهاند که شهرهای همچون بناب، مراغه، هشترود عملا از گردونه اقتصادی حذف میشوند و برخی مشاغل کنار جادهای هم از این پروژه آسیب میبینند.
برخی موانع حاشیهای و در رأس آنها عدم تأمین اعتبارات از مهمترین دلایل تکمیل این پروژه بوده است.
با اینحال چند سالی است که مسوولان کشوری و استانی با جدیت بیشتری در صدد تکمیل این جاده هستند و چند بار زمان افتتاح آن را اعلام و در نهایت به تاریخ تعیین شده نرسید.
پیگیریهای هاژه حاکی از آن است که این پروژه حدودا 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حالا در مراحل پایانی آسفالت قرار دارد.
محسن حمزهلو در اینباره در گفتگو با خبرنگار هاژه اظهار کرد: تمامی ابنیههای این محور به اتمام رسیده و جاده سرچم درحال آسفالت است و مشکل سوخت برای ادامه آسفالت نیز رفع شده است.
وی افزود: بخش عمده پروژه آسفالت شده و تنها 15 کیلومتر آن باقی مانده که آنهم در دست اقدام است.
حمزهلو در پاسخ به سوال خبرنگار هاژه در رابطه با اعلام زمان افتتاح و یا تکمیل پروژه تصریح کرد: پایه هر پروژه عمرانی تأمین اعتبار است و در صورت تأمین اعتبار پروژه در زمان کمتری به بهرهبرداری خواهد رسید، و در رابطه با جاده سرچم نیز 15 کیلومتر باقیمانده و اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد و تأمین اعتبار آن انجام شود قطعا در چند ماه آینده تکمیل خواهد شد.
وی در پایان اضافه کرد: 15 کیلومتر باقی مانده در محدوده آذربایجان غربی قرار ندارد.
به گزارش هاژه، کاهش مسافت تهران برای شهرهای جنوب آذربایجان غربی، تقسیم بار ترافیکی مسیر، کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات و رونق محور سرچم از مزیتهای احداث این جاده است.
تکمیل این روژه، ضمن کاهش مسافت، سفر به تهران از شهرهای جنوب آذربایجان غربی را 2 الی 2.5 ساعت کاهش خواهد داد.
حدود 115 کیلومتر این جاده در آذربایجان شرقی و 66 کیلومتر از آن در آذربایجان غربی قرار دارد، در مجموع 15کیلومتر آن درحال آسفالت است و در صورت تأمین اعتبارات در چندماه آینده به زیر ترافیک خواهد رفت.
محور میاندوآب – سرچم به عنوان راه اصلی درجه یک بازگشایی میشود و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی مجوز احداث باند دوم پروژه نیز اخذ شده که بعد از افتتاح احداث باند دوم آن نیز آغاز خواهد شد.