تاريخ: ۱۴۰۲ شنبه ۱۱ شهريور ساعت ۹:۴۶ | بازدید: 32142 نظرات: 20 کد مطلب: 21794 |
به گزارش هاژه چند روزی است که قیمتهای باورنکردنی خودروهای فرسوده در سایتهای خرید و فروش به ترند شبکههای مجازی تبدیل شدە است.
برای نمونه، در یکی از آگهیهای این سایتها، رنو پی کی، مدل ۱۳۸۴ به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان و قیمت پراید صندوقدار بنزینی، مدل ۱۳۸۴ نیز به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان و همچنین قیمت یک روآ مدل ۱۳۸۶ نیز به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. قیمتی که به نظر میرسد تقریبا برای سایر خودروهای این مدلی نیز درج شده است. این در شرایطی است که به عنوان نمونه قیمت پراید با چهار سال کارکرد، ۱۷۵ میلیون تومان از پراید با کارکرد ۱۸ ساله، ارزانتر است.
در یکی از این سایتها فروشندەای در مهاباد پراید مدل ۱۳۸۴ خود را جهت معاوضه با لندکروز ٢٠٢٠ آگهی کردە که به نظر میرسد این آگهی صرفا جهت نشان دادن بار طنز ماجراست.
اما جریان از چه قرار است؟
دقیقا یک سال قبل، هیات وزیران با آیین نامه واردات خودرو به کشور موافقت کرد و قرار شد تا پایان سال (۱۴۰۱) یکصد هزار دستگاه خودروی خارجی صفرکیلومتر و ۱۰۰ هزار خودروی دیگر نیز تا پایان بهار امسال وارد شود.
با گذشت چندین ماه و تعلل بسیار از سوی مسئولان وقت وزارت صمت و سازمان استاندارد و سایر نهادهای مرتبط با واردات خودرو، خبری از ورود خودروی خارجی به کشور نشد، تا اینکه چند هفتهای است گمرک از ورود چند صد خودروی خارجی به کشور خبر داده و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز وعده واردات تمام خودروهای خارجی تا پایان پاییز را داد تا با این حساب، شمارش خودروهای وارداتی به آخر پاییز برسد.
حال در این میان، موضوع واردات خودروهای کارکرده به کشور نیز در صدر خبرها قرار گرفته است، قانونی که با همکاری دولت و مجلس نهایی و ابلاغ شد و وزارت صمت نیز بر اساس این قانون، آیین نامه واردات خودروهای کارکرده را تهیه و به هیات وزیران ارسال کرد. اما تا لحظه انتشار این گزارش، هنوز خبری از تصویب این آییننامه نشدە است.
چند روز قبل وزارت صمت، آییننامه واردات خودروهای کارکرده را به مجلس فرستاد و جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در یک گفتگوی اینستاگرامی برخی ازبندهای این لایحه ارسالی به مجلس را بررسی کرد.
در اظهارات این نماینده بخشی به شرایط واردات خودرو توسط افراد حقیقی اشاره شده و گفته شده بود که هر فرد حقیقی میتواند یک خودروی خارجی وارد کند اما شرط این واردات این است که حتما یک خودروی اسقاطی داشته و این خودرو را اسقاط کند.
پس از این خبر بود که قیمت خودرهای اسقاطی در بازار به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان رسید و دارندگان خودروهای فرسوده را امیدوار کرد که میتوانند در ازای اسقاط خودروی خود، یک خودروی صفر خارجی وارد کنند.اما بررسی آییننامههای قبل و اظهارات مقامات دولتی نشان میدهد که چنین چیزی واقعیت ندارد و هنوز قانون آن تصویب نشده است.
در هر صورت به نظر میرسد، اولا دولت باید نسبت به فضای به وجود آمده در خصوص این خودروها، حساس باشد و برای اسقاط این خودروها تدبیر و برنامه مشخصی داشته باشد که فضای رانت و دلالی شکل نگیرد و ثانیا هرچه سریعتر تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده را روشن کند؛ مطالبهای که بسیاری از مردم از دولت دارند تا هرچه زودتر با واردات خودروهای کارکرده به بازار، قیمت بسیاری از خودروهای خارجی با کاهش قابل توجهی همراه شود و به دنبال آن، قیمت خودروهای تولید داخل نیز، تعدیل یابد.