تاريخ: ۱۴۰۲ شنبه ۲۱ مرداد ساعت ۰:۲ | بازدید: 984 نظرات: 0 کد مطلب: 21667 |
نویسنده: علی طاهری
فریدالله ادیب آیین یک هنرمند برجسته انتزاعی همگام است. که به خاطر سبک نقاشی انقلابیاش که به «نقاشی قطرهای» و «نقاشی کششش» یا «نقاشی اکشن» معروف شد، شهرت دارد. آثار او که در چند سالی است پدیدار شده، نقش مهمی در تغییر شکل چشمانداز هنر معاصر دارد. رویکرد منحصربهفرد ادیب آیین به نقاشی، مفاهیم مرسوم ترکیب، تکنیک و بیان هنری را به چالش کشید و اثری پاک نشدنی در دنیای هنر بر جای میگذارد. بیوگرافی فریدالله ادیب آیین فریدالله ادیب آیین زاده 16 آبان 1344 در شهر باستانی هرات اهل افغانستان منتقد، مهندس، مخترع، نوآورخلاق، کارآفرین، پژوهشگر، مجموعه دار آثار فرهنگی، تاریخی افغانستان، مالک و بنیان گذار موزه راه لاجورد ، و از نقاشان پیشگام و برجسته نوگرا جنبش پست مدرن، نئواکسپرسیونیسم انتزاعی در هنر پسا مفهومی معاصر افغانستان و از متخصصين نقاشي است که بیش از سی و هفت سال از زندگیش در هنر نقاشی بر کارهای دیگرش نیز سایه افکنده است. ظهور سبک نقاشی قطره ای در اواخر دهه 1370، ادیب آیین شروع به کشف روش جدیدی برای نقاشی کرد که شامل ریختن و چکاندن رنگ بر روی بوم روی زمین بود. این تکنیک به او اجازه داد تا روشهای سنتی قلمزنی را کنار بگذارد و در عوض با بوم به شیوهای درگیر فیزیکیتر تعامل کند. استفاده ادیب آیین از رنگ های تجاری مبتنی بر روغن، که با سقز رقیق شده بودند، او را قادر ساخت خطوط پیچیده و خود به خودی ایجاد کند که دستیابی به آن با قلم مو غیرممکن بود. تکنیک و فرآیند رویکرد ادیب آیین به نقاشی با تکنیک متمایز او مشخص شد. او یک بوم را روی زمین یا روی دیوار می گذاشت و سپس می چکید یا رنگ روی آن می ریخت. او از ابزارهای مختلفی از جمله قلم مو، چوب و حتی دست خود برای دستکاری رنگ و ایجاد الگوهای پیچیده و آشفته استفاده کرد. حرکات فیزیکی ادیب آیین، از جمله حرکات و زبان بدن او، بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند خلاقیت شد. نقاشیهای او نتیجه انرژی، احساسات و انگیزههای او بود که در تعامل رنگها و فرمها به تصویر کشیده شد. ترکیب سراسری ویژگیهای نقاشیهای قطرهای ادیب آیین با ترکیب بندی «سرتاسر» آنها است، جایی که هر اینچ از بوم با رنگ پوشانده شده است و هر نقطه کانونی یا سلسله مراتب سنتی را در اثر هنری حذف میکند.
|