به گزارش هاژه، اگرچه ضرورت احداث فرودگاه در مهاباد و جنوب استان بر همگان آشکار است، اما روند احداث این پروژه 15 سال است که بلاتکلیف مانده و امروز سازمان برنامه و بودجه ساخت فرودگاه در کشور را ممنوع کرده است.
از سال 1388 احداث فرودگاه در مهاباد و یا در مرز سه شهرستان مهاباد، میاندوآب و بوکان به عنوان مطالبه دست کم 2 میلیون نفر این استان مطرح شده اما عملا به حاشیه رانده شده است.
سال 1400 مسوولان رده بالای شهرسان از پایان فاز اول مطالعات و پیگیری برای آغاز فاز دوم مطالعات این پروژه خبر دادند ولی تا به امروز خبر جدیدی از آن در دست نیست.
بنا به خبری که دقایقی قبل رسانههای دولتی اعلام کردهاند، احداث فرودگاههای جدید در کشور براساس پیشنویس برنامه هفتم توسعه ممنوع شد ه است.
بر اساس این گزارش، سازمان برنامه و بودجه لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۲-۱۴۰۶) را درحالی منتشر کرده که براساس آن احداث فرودگاههای جدید در کشور ممنوع شده است.
طبق ماده ۱۰۷ بخش زیربنایی (تجارت و ترانزیت) این برنامه، احداث فرودگاه جدید در کشور در طول برنامه هفتم توسعه ممنوع است و موارد استثنا با تصویب هیئت وزیران مجاز خواهد بود.
اگرچه تا به تصویب رسیدن لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه راه زیادی در پیش است، اما به نظر میرسد تزریق قطرهچکانی به پروژههای نیمه تمام نیز قطع شود، لذا در چنین شرایطی احداث فرودگاه در جنوب آذربایجان غربی عملا از دستور کار خارج میشود.
حال باید دید که نمایندگان سه شهرستان جنوب آذربایجان غربی میتوانند احداث فرودگاه را به تصویب هیات وزیران برسانند تا مشمول ممنوعیت برنامه هفتم توسعه نشود.
به گزارش هاژه، افزایش تعداد فرودگاه در استان محروم اما مستعد آذربایجان غربی، همواره یکی از مطالبات مردمی و مدیرانی است که بر این باورند، افزایش مبادلات هوایی میتواند یکی از زیرساختهای توسعه آذربایجان غربی باشد.
اگرچه برای احداث فرودگاه در هر نقطه از کشور، اصول کارشناسی و اقتصادی باید مبنا قرار گیرند، اما در قرن حاضر رقابت ایرلاینهای جهان و کسب درآمد از ترانزیت هوایی یکی از منابع اقتصادی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه از جمله ترکیه است.