تاريخ: ۱۴۰۲ يکشنبه ۳ ارديبهشت ساعت ۱۶:۵ | بازدید: 709 نظرات: 0 کد مطلب: 20947 |
گروه خودروسازی سایپا و شرکت پارس خودرو در حاشیه افتتاح خط تولید پیشرانه ME16 در کارخانه مگا موتور، محصول کادیلا را به عنوان سدان P90 پارس خودرو رونمایی کردند. کادیلا یا همان P90 نمونه ایرانیزه و به نوعی ارتقا یافته نسل اول لوگان (تندر ۹۰) است که بزودی توسط پارس خودرو به بازار عرضه می شود.
پروژه P90 پارس خودرو و سایپا قرار بود که پیش از آغاز سال ۱۴۰۲ رونمایی شود. اما در نهایت با آغاز به کار خط تولید پیشرانه ME16 در مگا موتور، این سدان جدید در کنار شاهین پلاس به بازار کشور معرفی شد. مدیران ارشد پارس خودرو و سایپا می گویند سدان P90 که احتمالاً با نام کادیلا تجاری سازی می شود، از اواخر سال جاری روی خط تولید خواهد رفت.
ارتقای کادیلا نسبت به تندر ۹۰
وقتی به کادیلا نگاه می کنیم، با فیس لیفتی از تندر ۹۰ نسل اول مواجه می شویم که برخی این سبک طراحی را دوست دارند و برخی دیگر می گویند که همچنان این خودرو طراحی به روز و جذابی را ارائه نمی دهد. مهندسان پارس خودرو می گویند که برای اخذ مجوز استانداردهای جدید، در کنار فیس لیفت ظاهری انجام شده بر روی اتاق تندر ۹۰ به سراغ تقویت سازه این خودرو رفته اند و بخش کف خودرو به صورت عرضی برای تصادف های جانبی تقویت شده است. همچنین با وجود اینکه همچنان از ترمز کاسه در محور عقب این خودرو استفاده می شود و آنچنان با سیستم تعلیق پیشرفته ای در کادیلا طرف نیستیم، سامانه های کنترل پایداری الکتریکی و پیشگیری از هرزگردی بر روی این محصول فعال شده است. تبدیل فرمان هیدرولیک به فرمان کمکی برقی، نصب پیشرانه جدید با فناوری VVT و توان خروجی بیشتر، تجهیز خودرو به امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، ارتقای ایمنی و… از جمله تفاوت هایی است که در پروژه P90 پارس خودرو نسبت به تندر ۹۰ دیده می شود.
در نمونه اتوماتیک P90 هم قرار است تا به جای استفاده از الگوی تریم داخلی ساندرو و تندر ۹۰ فاز ۲ (تندر ۹۰ پلاس)، با داشبورد و رودری های جدیدی طرف باشیم و کابینی متفاوت از خودروهای رنو را تجربه کنیم.
کادیلا یا همان سدان پروژه P90 پارس خودرو به پیشرانه ME16 سایپا و مگا موتور مجهز است. این پیشرانه نمونه ایرانیزه EC5 گروه PSA است که از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسیده و امروز به در کارخانه مگا موتور تولید می شود. ME16 سایپا در بحث فناوری تولید، ساختار بلوک سیلندر، فرایند تولید، اجزای سرسیلندر، رینگ، یاتاقان و برخی جزئیات جرقه زنی و پاشش سوخت متفاوت از پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو است و در کنار توان بیشتر مصرف سوخت کمتری را هم دارد.
پیشرانه کادیلا پارس خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد و با چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تولید می شود. این پیشرانه فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی را دارد و به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را به دست آورده است. نسل جدید دینام ها و پمپ روغن هم برای ME16 استفاده شده و در نهایت می بینیم که این خودرو قدرت ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر دارد. همچنین جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵F18 سری SE (با مهنسی آیسین) توان را به چرخ های جلوی کادیلا (سدان P90) دنده دستی می رساند و در نسخه اتوماتیک، جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. در کادیلا خبری و محصولات پروژه P90 دیگر خبری از پیشرانه K4M رنو و جعبه دنده های JHQ و AL4 نیست و از ساختاری متفاوت نسبت به تندر ۹۰، ساندرو و ساندرو استپ وی های موجود در بازار در محصول جدید پارس خودرو استفاده شده است.
در کادیلا دنده دستی امکاناتی مانند فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، چراغ روشنایی روز، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، شیشه ها و آینه های جانبی برقی، سنسور فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب، کامپیوتر سفری، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… وجود دارد. البته گفته می شود که احتمالا در نسخه تجاری سازی شده کادیلا دنده دستی امکاناتی مانند کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سنسور نور هم به خودرو اضافه می شود.
در نمونه فول آپشن و اتوماتیک سدان P90 در کنار تغییرات ظاهری در بخش کابین با امکانات بیشتری مانند کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سانروف، شیشه های عقب دودی، استارت دکمه ای و… طرف هستیم و خودرویی کامل تر را مشاهده می کنیم.
|