به گزارش هاژه، بعد از 3 دهه بلاتکلیفی، قرار است پیرترین جاده کشور در چندماه آینده به بهرهبرداری برسد، پروژهای که تهران را برای شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی 185 کیلومتر نزدیکتر میکند.
جاده در دست احداث میاندوآب به سرچم، با هدف دسترسی ساکنان آذربایجان غربی به اتوبان پیامبر اعظم (ص) و کاهش مسیر شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی به پایتخت، در سال 1373 در قالب بخشی از پروژه کریدور شالغرب کشور به تهران کلنگزنی شد.
این جاده از اهمیت بسیار زیادی برای شهرهای جنوب استان آذربایجانغربی و دروازه مرزی تمرچین به عنوان شاهراه تجاری آسیا به مرکز کشور برخوردار است.
کاهش مسافت تهران برای شهرهای جنوب آذربایجان غربی، تقسیم بار ترافیکی مسیر، کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات و رونق محور سرچم از مزیتهای احداث این جاده است.
احداث جاده میاندوآب – سرچم، علیرغم موافقان بسیار زیاد در آذربایجانغربی، مخالفانی هم در استان آذربایجان شرقی دارد، مسوولان این استان بر این عقدهاند که شهرهای همچون بناب، مراغه، هشترود عملا از گردونه اقتصادی حذف میشوند و برخی مشاغل کنار جادهای هم از این پروژه آسیب میبینند.
شاید همین امر باعث شده تا این پروژه در پیچ و خم وزارتخانهها گرفتار شود و قطعاتی که در بخش آذربایجان شرقی قرار دارند پیشرفت چندانی نداشته است.
میتوان گفت برخی مسائل حاشیهای بهمراه عدم تخصیص اعتبارات کافی عمدهترین دلایل عدم پیشرفت فیزیکی پروژه در طول سه دهه است، اما تکمیل پروژه کریدور شمالغرب کشور به جنوب در استان آذربایجانغربی، تکمیل این پروژه را هم سرعت بخشیده است.
خبرنگار هاژه در گفتگو با مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی، آخرین وضعیت این جاده را جویا شده است.
محسن حمزهلو در خصوص آخرین وضعیت جاده میاندوآب – سرچم به هاژه گفت: جاده سرچم یکی از پروژههای قدیمی سطح کشور است که در سال 1373 کلنگزنی شده، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه به 87 درصد رسیده و آسفالت 30 کیلومتر از پروژه باقی مانده است.
وی افزود: با توجه به شرایط سخت توپوگرافی و اقلیمی با مشکلات تأمین آب و مصالح روبرو هستیم، اما عمدهترین دلیل عدم پیشرفت پروژه مسائل مالی بوده که با ابتکار عمل استاندار آذربایجانغربی رفع شده است.
حمزهلو تصریح کرد: هفته قبل استاندار آذربایجان غربی ضمن بازدید از پروژه دستور داده تا 20 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع داخلی استان، به پروژه تخصیص یابد، رایزنیهای استاندار با معاون وزیر راه نیز نتیجه بخش بوده و قرار است 20 میلیارد تومان اعتبار ملی نیز از محل اعتبارات شرکت ساخت به پروژه تزریق شود، بدین ترتیب بخش عمدهای از مشکلات رفع شده و تلاش بر این است تا پایان فصل کاری، بخش عمده این 30 کیلومتر به زیر بار ترافیک برود.
وی اضافه کرد: اگر هم شرایط جوی برای ادامه پروژه فراهم نبود، نهایتا نیمه نخست سال آینده پروژه بصورت کامل به بهرهبرداری میرسد و همزمان با آن عملیات احداث باند دوم نیز آغاز میگردد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در ادامه اظهار کرد: در محور سرچم، کار ابنیه و عملیات خاکی تمام شده و بخشی از جاده در مراحل روسازی است و بخشی دیگر در مراحل آسفالت قرار دارد.
وی افزود: ماده 56 هم برای این پروژه اخذ شده و اگر بتوانیم تا پایان فصل عمرانی امورات مربوط به آسفالت را انجام دهیم عملا پرونده این پروژه در سالجاری بسته خواهد شد.
محسن حمزهلو تصریح کرد: محور میاندوآب – سرچم به عنوان راه اصلی درجه یک بازگشایی میشود و مجوز باند دوم نیز اخذ شده که همزمان با افتتاح احداث باند دوم آن نیز آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه کل ترددهای جنوب استان به تهران از این مسیر انجام خواهد شد، اضافه کرد: با به بهرهبرداری رسیدن این پروژه، مسیر تهران برای شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی 185 کوتاهتر میشود.