تاريخ: ۱۴۰۱ جمعه ۳ تير ساعت ۱۹:۱ | بازدید: 2121 نظرات: 0 کد مطلب: 19438 |
ایران خودرو، سایپا و دیگر شرکتهای خودروسازی کشور طرحهای فروش خود را در قالب سه برنامه فروش فوری، پیشفروش یکساله و مشارکت در تولید ارائه دادهاند که در این مطلب به تفاوت این برنامهها پرداخته میشود.
پیشتر، 5 روش برای خرید از خودروسازان در قانون تعریف شده بود که گویا هم اینک تمرکز روی سه شیوه فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید است. ضمن این که تغییراتی در مفاد این شیوه ها داده شده و روش فروش فوق العاده نیز به جمع مدل های خرید خودرو اضافه شده است.
فروش فوق العاده فروش فوق العاده روش جدیدی است که بر اساس تصمیمات گرفته شده، به روش های فروش خودروسازان اضافه شده و از برخی جهات شبیه روش تحویل فوری است که قبلاً اجرا شده است. در این روش خریداران خودرو با پرداخت قیمت های مشخص، می توانند حداکثر تا مدت سه ماه، خودروی خود را تحویل بگیرند. سود مشارکتی برای وجوه خریداران در میان نیست و سود انصراف نیز وجود ندارد اما اگر شما به عنوان خریدار، خودرو را دیرتر از موعد سه ماهه تحویل بگیرید، به ازای هر روز تاخیر، معادل ماهانه سه درصد به شما بابت جبران تاخیر در تحویل تعلق خواهد گرفت.
به عنوان مثال برای تاخیر در تحویل یک خودرو با قیمت 210 میلیون تومان، خودروساز باید روزانه حدود 210 هزار تومان به شما جریمه تاخیر بدهد. این موارد، چیزهایی است که تا الان روی کاغذ می بینیم. با این حال، تجربه اولین فروش فوق العاده خودروسازان که هم اینک در جریان است، نشان می دهد که نکات ظریف دیگری در قرارداد خودروسازان وجود دارد.
پیش فروش خودرو دومین روش با تحویل یک ساله است. پیشتر، دو مدل پیش فروش برای خرید مشتریان تعریف شده بود. پیش فروش قطعی و عادی. در پیش فروش قطعی، قیمت خودرو در زمان قرارداد مشخص بود و خریدار در نهایت می توانست 9 ماهه خودروی خود را تحویل بگیرد. حداقل سود مشارکت در این روش برابر حداقل سود سپرده در مدت قرارداد بود. برای انصراف از قرارداد هم سودی معادل حداکثر 3 درصد کمتر از نرخ سود سپرده یک ساله بانکی دیده شده بود. با این حال، به نظر می رسد این روش جزو روش هایی است که فعلاً کنار گذاشته شده است.
بر این اساس، زین پس منظور از قراردادهای پیش فروش، چیزی شبیه قراردادهای پیش فروش عادی است که در آن قیمت خودرو معادل قیمت در زمان تحویل است. بازه زمان این قراردادها حداکثر یک ساله تنظیم می شود، اما سود مشارکت، بر خلاف گذشته که به میزان حداقل سود سپرده یک ساله نظام بانکی تعریف شده بود، متغیر است. هیئت وزیران درتصمیم اخیر خود، تعیین این رقم را به تشخیص وزارت (صمت) محول و قید کرده که بر اساس شرایط بازار و تا سقف سود سپرده یک ساله نظام بانکی (15 درصد) تعیین شود. از سوی دیگر، حداقل سود انصراف نیز دیگر به مانند قبل و به میزان «حداکثر 3 درصد کمتر از نرخ سود سپرده یک ساله نظام بانکی» نیست و قرار بر این شده که این نرخ برای انصرافی ها، 3 درصد کمتر از نرخ سود مشارکت مندرج در قرارداد باشد.
در باره جبران تاخیر در تحویل در این قراردادها، با توجه به این که تصمیم جدیدی گرفته نشده، به نظر می رسد فرمول قبلی یعنی سود مشارکت به علاوه یک درصد ماهانه همچنان بر قرار باشد. مشارکت در تولید این شیوه برای آن هایی که عجله ای برای خرید خودرو نداشتند، با توجه به بازه طولانی قرارداد مناسب بود، با این حال، با تغییرات جدید به وجود آمده، و همچنین نیاز خودروسازان به نقدینگی معلوم نیست استقبال از این مدل خرید از خودروسازان چگونه خواهد شد؟
در این شیوه که قیمت آن در زمان تحویل خودرو مشخص می شود. بازه تحویل، حداکثر 3 ساله است. سود مشارکت، انصراف و جبران تاخیر در تحویل نیز به مانند شیوه پیش فروش عادی تعیین شده است. 3 مدل خرید خودرو که فعلاً به پارکینگ منتقل شده اند! همان گونه که دیده می شود، در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت خودروسازان و بازار، کانال های خرید خودرو از خودروسازان، بسیار محدود شده است. قبل تر، شیوه تحویل فوری با بازه زمانی یک ماهه برقرار بود که هم اکنون بعید است، به زودی شاهد آن باشیم. از سوی دیگر با توجه به حساسیت های موجود مبنی بر رساندن خودرو با قیمت کارخانه به دست مصرف کننده واقعی، امکان صلح از قراردادهای خودرو برداشته شده است. همچنین قبل تر، طرح های لیزینگی خودرو نیز با شرایطی نسبتاً بهتر نسبت به بازار وجود داشت که با توجه به وضعیت موجود، به نظر می رسد این کانال خرید خودرو نیز فعلاً در دسترس نباشد.