به گزارش هاژه به نقل از میگنا، همدلی یعنی فرد مشکلات دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند و برای احساسات آنها ارزش قائل شود ، در واقع همدلی تلاشی است که فرد برای فهم موقعیت زندگی دیگران انجام میدهد.
در دنیای امروز انسانها بسیار بیش از گذشته تنها هستند و یا این احساس را تجربه میکنند. احساس تنهایی بهمرور فرد را دچار ناراحتیهای فراوانی بهویژه افسردگی میکند بیماریای که اگر درمان نشود سرانجام خوشی را برای مبتلایانش به همراه ندارد. یکی از راههایی که میتوان به دیگران کمک کرد همدلیکردن با آنهاست.
همدلی در واژه و لغت بهمعنی همراهی با کسیست که معمولا اندوه و غمی را به دوش میکشد. همدلی درواقع به معنی یک دلبودن با دیگریست کسیکه که دچار ناامیدی و اندوه فراوان است. هنگامیکه با دیگری همدلی میکنید درواقع خود را در احساسات دیگری شریک میکنید تا او احساس تنهایی نکند و بداند کسی یا کسانی هستند که او و احساساتش را ارج مینهند و با او همدل و همداستانند. اما همدلی کار چندان آسانی هم نیست. در این کار شما باید بتوانید تبدیل به گوشی بزرگ شوید، باید کاری کنید که هرگونه داوری و حس قضاوت را از خود دور کنید و به داستان طرف مقابل گوش دهید.
درواقع در همدلی هم مانند بسیاری دیگر از مسائل روابط انسانی باید قواعدی را رعایت کرد تا کارکرد درستی داشته باشد. مهمترین موضوعی که نه تنها در همدلی بلکه در تمامی زوایای زیستی و روابط با دیگران وجود دارد روراستی و صداقت است. مسئله مهم در همدلی که اهمیت فراوانی دارد این است که ما باید صادقانه با دیگران همدلی کنیم و احساسات آنها را به رسمیت بشناسیم. اینگونه میتوانیم رابطه را به بهترین شکل پیش بریم و احساس تنهایی را از طرف مقابل بگیریم.
نکته مهم در همدلیکردن با دیگران
نکته مهم دیگری که در همدلی صادقانه با دیگران وجود دارد این است که تنها به ظاهر سخنانی که از دهان او خارج میشود توجه نکنید بلکه باید نگاه و دقت خود را درون او و احساساتی که در پس حرفهایش وجود دارد هدایت کنید. درواقع باید بتوانید به این موضوع پی ببرید که او از گفتن تمامی این حرفها بهدنبال چیست؟ نیاز به حمایت از سوی شما دارد؟ نیاز دارد او را بهتر از گذشته درک کنید؟ احساس میکند ممکن است هر آن از سوی شما رها شود بنابراین احساس ناامنی میکند؟ در همدلی باید بتوان به خواست طرف مقابل و احساساتی که شاید حتی خود او هم از آن آگاه نباشد پی ببریم.
تیر خلاص در همدلی
ممکن است تا نیمه زیادی از همدلی را خوب پیش روید و تمام سخنان فرد مقابلتان را خوش بشنوید و او را خشمگین نکنید و به تعبیری و همانگونه که گفتیم تمامی راهها برای داشتن یک همدلی صادقانه را درپیش بگیرید، اما ناگهان به سمت توجیه روید اینجاست که باید به سرعت رفتار خود را کنترل کنید.
معمولا افراد تا این بخش از ماجرا خوب پیش میروند حتی با جملاتی مانند اینکه شما درست میگویید و کامل درکتان میکنم اوضاع را برای فرد آزردهخاطر بهبود بخشند، اما بهناگاه و درست پس از این جملات شروع به توجیه چرایی کار و رفتار خود میکنید و این کاریست که بسیار آسیبزننده است. باید بدانید کسی که نیازمند همدلیست به تنها چیزی که نیاز دارد شنیدهشدن است؛ او میخواهد حرف بزند و بداند که سخنانش شنیده میشوند و کسی بهدنبال داوری و یا نصیحتکردن او نیست. در این وضعیت بهترین راه این است که از او بپرسید چگونه و به چه شکل میتوانید کمکش کنید. فراموش نکنید هرگز نباید احساسات و تجربه او را بیارزش و موقعیتی که در آن قرار دارد داوری و قضاوت کنید.
تفاوت همدردی و همدلی
آیا میان همدردی و همدلی تفاوتی وجود دارد؟ اینکه کسی به هنگام ناراحتی تلاش بر دلداریدادن شما داشته باشد کارش همدلیست یا همدردی؟ کسی که با دیگری همدردی میکند گویی میخواهد مشکل را کوچک و کماهمیت جلوه دهد تا موقعیت را برای فرد موردنظر سختتر نکند غافل از اینکه او خود کامل به وضعیت و مشکلی که در آن قرار دارد واقف است و نیازی نیست شما اوضاع را برای او تلطیف کنید. جالب است بدانید با این کار تنها بر خشم و ناراحتی او میافزایید.
میان همدردی و همدلی تفاوتهای بنیادین و زیادی وجود دارد در این وضعیت ما فرد را قربانی جلوه میدهیم و به او ترحم میکنیم و با این کارها گویی بار سنگینی را روی دوش فرد موردنظر قرار میدهیم اگرچه شاید بتواند چند دقیقهای سبب تسکین درد شود چیزیکه در همدلی به شکل دیگریست. در همدلیکردن ما کنار فرد قرار میگیریم تنها برای اینکه به حرفهایش گوش کنیم و موضوع را از زاویه دید او تماشا کنیم بدون اینکه دیدگاه خاصی ارائه دهیم و قضاوت و داوری کنیم.
همدلی کلید ورود به قلب افراد
این روزها بسیاری از ما نیاز به شنیدهشدن داریم، بسیاری از ما بهدنبال همدل و همراه میگردیم تا درد و اندوه خود را با کسی که وضعیت ما را درک میکند به اشتراک بگذاریم تا شاید اندکی درون آشفتهمان را آرام کنیم. این روزها تنها کلید ورود به قلب افراد درککردن و همدلیست؛ روراستی و محبت درکنار گوشی شنوابودن میتواند راه قلب افراد را باز کند و به شکلگیری اعتماد و افزایش صمیمیت میان انسانها بینجامد در وضعیتی که همه از دردهای مشترکی در رنجند.
چطور می توانیم به افرادی همدل با دیگران تبدیل شویم؟
از قضاوت و ارزیابی های نابجای دیگران دوری کنیم.
در هنگام ارتباط با دیگران با تمام وجود به حرف های طرف مقابل گوش کنیم.
سعی کنیم نیاز ها و توانمندیهای طرف مقابل خود را درک کنیم.
افراد مختلف و مخالف را همانگونه که هستند بپذیریم.
در لحظات مختلف سعی کنیم خود را جای دیگران بگذاریم.
بدون هیچ قید و شرطی دیگران را دوست داشته باشیم.
به دیگران فرصت دهیم تا احساسات خود را به راحتی بیان کنند.
به احساسات خودمان آگاهی داشته باشیم (مهارت خودآگاهی) تا بهتر بتوانیم احساسات دیگران را درک کنیم.
تحت هیچ شرایطی تظاهر به همدلی نکنیم و به احساسات دیگران لطمه نزنیم.
هنگام همدلی به حالات چهره و حرکات طرف مقابل و رفتارهای غیر کلامی او توجه کنیم.
با درک احساسات طرف مقابل به او بفهمانیم برایش احترام قائل هستیم.
هنگام بروز مشکل، احساسات خود را با کلمات دقیق و مناسب در میان بگذاریم.
هنگام همدلی، احساسات خود را شمرده و دقیق بیان کنیم تا طرف مقابل احساس آرامش کند.
با برقراری روابط صمیمانه در خانواده، روحیه همدلی اعضای خانواده را تقویت کنیم.
در همدلی دیگران با ما، آن ها را مقصر ندانیم و سرزنش نکنیم.
هنگام همدلی برای طرف مقابل دلسوزی یا ترحم نکنیم.
مشکلات دیگران را کوچک و بی ارزش نپنداریم.
چطور با دیگران هماهنگ شویم؟
راه های بسیاری برای رسیدن به هماهنگی با دیگران وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین این راه ها اشاره می کنیم:
زبان بدن: وضعیت نشستن، حرکت دست، شکل کلی ایستادن، زاویه سر،
شیوه شیوه سخن گفتن: بلندی، سرعت و لحن کلام، واژه های انتخابی، اصطلاحات خاص، واژه های بیگانه، اصطلاحات کوچه بازاری و عبارات حرفه ای، چگونگی و شیوه سخن گفتن را معین می کند. واقعیت این است که تنظیم صدا، سرعت و آهنگ کلام، در رسیدن به همدلی به شما کمک خواهندکرد.
درک و پذیرش دیگران: هر چقدر بیشتر بتوانید شباهت های خود را با دیگران پیدا کنید و هر چقدر بیشتر تفاوت هایتان را بپذیرید و به آنها احترام بگذارید، امکان دستیابی به هماهنگی فکری- روانی و اجتماعی بیشتر خواهدشد و در نتیجه در برقراری روابط همدلانه موفق تر خواهید بود.