تاريخ: ۱۳۹۵ شنبه ۲۹ خرداد ساعت ۱۵:۱۲ بازدید: 452      نظرات: 0      کد مطلب: 1118

آلودگی بصری پدیده ای نوظهور در شهرها

آلودگی بصری پدیده ای نوظهور در شهرها

هیمن قهرمانی/ ارشد معماری


 با توسعه شهرها و لزوم کنترل برنامه های کلان شهری شهرداریها موظف به لحاظ و تدوین قوانین و مقرراتی در جهت ساماندهی فضاهای شهری و محیطهای وابسته هستند. آلوگی بصری که ممکن است برخی به غلط آن را مختص کشور ما و یا جوامعی مشابه ایران تصور کنند، زاده ذات شهرت طلب انسان می‌باشد. تلاش برای دیده‌شدن به هر نحو و به دور از هرگونه اصول، منجر شده‌است انسان‌ها این اجازه را برای خود محفوظ بدانند که در هرجا و هر فرصتی، می‌توانند در معرض دید قرار گیرند. این تلاش سامان نیافته و کنترل نشده، منجر شده‌است که گونه‌ای از نابسامانی در چهره محیط زندگی انسان دیده‌شود. این پدیده که اغلب در کلان شهرهها و در محل‌های پرتردد بیشتر نمود می‌یابد، آلودگی بصری نامیده می‌شود و تقریباً می‌توان گفت پدیده‌ای فراگیر است و در تمامی کشورهای جهان چشم آزاری می‌کند.
همان‌گونه که در بخش پیشین اشاره‌شد، اصلی‌ترین ریشه آلودگی‌های بصری را باید در تلاش انسان‌ها برای رساندن پیام خود به گوش دیگران دانست. اما در کل می‌توان منابع زیر را به عنوان اصلی‌ترین تولید کنندگان آلودگی بصری طبقه بندی نمود:
ـ رسانه های دائمی و موقت سطح شهر اعم از بیلبوردها، لمپست‌ها و بنرهای نصب شده بر روی سازه‌های موقت
ـ تلویزیون‌های بزرگ شهری
ـ تلاش ارگان‌های دولتی برای فرهنگ‌سازی
ـ پیام‌های عمومی در مناسبت‌های مختلف که توسط ارگانها و نهادهای مختلف صادر می‌شود و به‌صورت بنر در سطح شهر دیده می‌شود
ـ پیامهای تبریک و تسلیت که در سطح شهر در معرض دید عموم قرار می گیرند
ـ سردر فروشگاه‌ها و امکان عمومی
ـ اماکن عمومی کوچک پخش شده در سطح شهر مانند ایستگاه‌های اتوبوس، دکه‌های روزنامه فروشی و
ـ دیوارنویسی‌ها و تصاویری که بر روی دیوارها نقاشی می‌شود
ـ اقداماتی که در مناسبت‌ها با هدف زیباسازی از سوی شهرداری انجام می‌گیرد مانند ساخت سفره هفت‌سین و … در تقاطع ها
ـ تابلوهای راهنمای شهری
ـ نمای ساختمان‌های شخصی و دولتی
ـ اعلامیه‌های ترحیم و پُسترهای تبلیغاتی نصب شده بر روی دیوارهای شهر
- دیوارنویسیهای بزرگ بر روی سطوح وسیع داخل و خارج شهر
بسیاری از اشخاص و شرکتها شهر را همانند ملکی شخصی در نظر گرفته و دیوارها و رمپها و حتی سنگها و کوهها را نیز آماج حملات دست نوشته ها و تبلیغات نابسامان قرار داده اند. همکاری طراحان شهری و محیطی در ایجاد مکانی جذاب و حاوی تبلیغات شهری ولزوم برخورد جدی و ایجاد قوانین خاص و پیگیر لازم ازسوی مراجع ذیصلاح می تواند چهره از ناهنجاریها و زشتیها بزداید و شهری در خور شهروند خلق نماید.





ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد