تاريخ: ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ساعت ۲۳:۲۷ | بازدید: 631 نظرات: 0 کد مطلب: 18603 |
زاوه با اشاره به اینکه طرح واردات در مقابل صادرات خودرو و قطعات عملاً شکست خواهد خورد، گفت: با توجه به وضعیتی که صنعت خودروی ایران با آن روبرو است، عملا محصول صادراتی وجود ندارد، در مورد قطعات منفصله نیز هم چنین چیزی وجود دارد، بنابراین وقتی بازاری برای صادرات صنعت خودرو و قطعهسازی وجود ندارد، معلوم نیست که دستاندرکاران این طرح با چه انگیزه و هدفی چنین شرطی را مطرح کردهاند.
در حالیکه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مخالف سرسخت، واردات خودرو بودند، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تصویب کلیات طرح واردات خودرو به شرط صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه خبر داده است.
عزتالله اکبری تالارپشتی درباره تصویب کلیات طرح واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرح واردات خودرو به شرط صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه در جلسه اخیر مجمع تصویب و برای بررسی بیشتر جزئیات به کمیسیونهای تخصصی مجمع ارجاع شد.
مجمع بالاخره کوتاه آمد؛ کروکی بازار خودرو بعد از آزادسازی وارداتواردات خودرو چه تاثیری بر روی بازار خواهد گذاشت؟
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه پس از کش و قوسهای فراوان مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو موافقت کرده است، اظهار داشت: متاسفانه در این زمینه، اهمال بسیاری زیادی رخ داد، زیرا از همان ابتدا که بحث رفع ممنوعیت واردات خودرو در مجلس در سال ۱۴۰۰ شد، مشخص بود که در نهایت واردات آزاد خواهد شد، اما این همه رفت و برگشت بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت، کار را بسیار فرسایشی کرد که همین موضوع تبعات بسیار زیادی را در پی داشت.
وی افزود: در حال حاضر نیز مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده که مجمع تشخیص با این موضوع موافقت کرده، و هنوز آییننامه اجرایی واردات خودرو ابلاغ نشده که بتوان در مورد آن به صورت دقیق صحبت کرد، اما با توجه به کلیاتی که در مجلس تصویب شده به نظر نمیرسد که این طرح بر روی کلیت بازار خودرو تاثیر بسیار زیادی بگذارد.
زاوه با اشاره به اینکه طرح واردات در مقابل صادرات خودرو و قطعات عملاً شکست خواهد خورد، گفت: با توجه به وضعیتی که صنعت خودرو ایران با آن روبرو است، عملا محصول صادراتی وجود ندارد، در مورد قطعات نیز همین داستان است، بنابراین وقتی بازاری برای صادرات صنعت خودرو و قطعهسازی وجود ندارد، معلوم نیست که دستاندرکاران این طرح با چه انگیزه و هدفی چنین شرطی را مطرح کردهاند.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: محصولاتی که صادر خواهد شد، در کشور مبدا به احتمال زیاد اوراق میشود، زیرا به دلیل کیفیت و قیمت خودروهای داخلی برای آنها مشتری وجود ندارد و واردکنندهای که میخواهد خودرو بیاورد، تنها میتواند خودروی داخلی را صادر کرده، اما در مقصد آن را ذوب کند، این موضوع، قطعا هزینه واردات را بالا خواهد بود، به طوریکه تعرفه واردات خودرو عملا به ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای زیر ۲ هزار سیسی ۴۵ درصد است، که با این شیوه وارداتی که در نظر گرفته شده، عملا به ۱۴۵ درصد افزایش خواهد یافت، خودروهای بالای ۲۰۰۰ سیسی نیز که تعرفهی آنها ۵۵ درصد است، به ۱۵۵ درصد افزایش خواهد یافت، از سویی با هزینهها و عوارض متعددی که برای واردات خودرو وجود دارد، عملا تعرفه واردات به ۲۰۰ درصد خواهد رسید.
زاوه خاظر نشان کرد: با توجه به افزایش سرسامآور هزینه واردات خودرو، عملا این طرح تاثیری بر روی خودروهای زیر ۳ هزار میلیارد تومان نخواهد داشت، اما اگر محدودیت حجم موتور برای واردات را بردارند، برای خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان میتوان کاهش قیمت را متصور بود، از سوی دیگر به اعتقاد بنده این مصوبه در مورد خودروهای داخلی هیچگونه اثری نمیگذارد و نباید منتظر کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی بود، بلکه تنها اثر این مصوبه، واردات خودرو است که انجام میشود، بنابراین ما نباید منتظر آن باشیم که بازار خودرو با آزادسازی واردات با تاثیب بسیار زیادی روبرو باشد./فرارو