تاريخ: ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۳ فروردين ساعت ۱۴:۷ | بازدید: 798 نظرات: 0 کد مطلب: 18149 |
هشدار دانشمندان در خصوص تبعات اجتماعی یک رویکرد بهداشتی برای کودکان؛
بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه یورک انجام شد، کودکان در تشخیص چهرههایی که تا حدی با ماسک پوشانده شده اند، مشکل دارند. دانشمندان میگویند این موضوع به طور بالقوه میتواند بر تعاملات اجتماعی با همسالان و مربیان و همچنین توانایی ایجاد روابط مهم کودکان تأثیر بگذارد.
به گزارش هاژه به نقل از فرارو، پیش از این تحقیقاتی منتشر شده بود که نشان میداد استفاده از ماسک مانع تشخیص چهره در بزرگسالان نیز میشود، اما این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه یورک به انجام رسید، ۷۲ کودک ۶ تا ۱۴ ساله را مورد بررسی قرار داد تا ببیند آیا تجربه آنها مشابه بزرگسالان است یا خیر. این کودکان در معرض نمایش چهرههایی قرار گرفتند که با یا بدون نقاب بودند و به صورت وارانه هم ارائه میشدند.
ارز فروید، استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه یورک و نویسنده ارشد این مطالعه، میگوید: «چهرهها از مهمترین محرکهای بصری ما انسانها هستند. ما از اطلاعات چهره برای تعیین ویژگیهای مختلف در مورد یک شخص، از جمله جنسیت، سن، خلق و خو و نیات استفاده میکنیم. به عبارت دیگر، موضوع تنها بر سر شناخت افراد نیست بلکه دریافتهای بصری مرتبط با تعاملات اجتماعی ما است که این موضوع را مهم میکند. بنابراین، ما از این اطلاعات برای پی بردن به تعاملات اجتماعی کودکان استفاده میکنیم.»
دانشمندان در بررسیهای خود متوجه شدند که توانایی درک چهره از سوی کودکان نه تنها در صورت پوشاندن صورت به شدت آسیب میبیند، بلکه سطح آسیب آنها حتی بیشتر از بزرگسالان است. در واقع، نتایج این بررسی نشان میدهد کودکان در تشخیص چهرههای پوشیده شده با ماسک حدود ۲۰ درصد اختلال دارند در حالی که این میزان برای بزرگسالان حدود ۱۵ درصد است. این مطالعه همچنین نشان داد که کودکان زمانی که چهرهای که به آنها نگاه میکنند ماسک دار است، در مقایسه با چهرهای که اینطور نیست، چهرهها را متفاوت پردازش میکنند. به عبارت دیگر، توانایی آنها برای پردازش کلنگر چهرهها، که برای درک چهره ضروری است، مختل شده و تحلیلیتر میشود.
به طور معمول، انسانها چهره را بهعنوان یک کل پردازش میکنند و نه بر اساس ویژگیهای فردی آن. فروید میگوید: «ماسکها نه تنها توانایی کودکان در تشخیص چهرهها را مختل میکنند، بلکه روش معمولی و کلینگر پردازش چهرهها را نیز مختل میکنند.» محققان از نسخه کودکانه تست حافظه صورت کمبریج - معتبرترین معیار سنجش تواناییهای ادراک چهره در انسان - برای آزمایش توانایی کودکان مدرسهای در تشخیص چهرههای با و بدون ماسک، هم راست و هم وارونه استفاده کردند. این تصاویر به صورت مرتب در برابر کودکان قرار گرفت و از آنها خواسته شد تا چهره روبروی خود را شناسایی کنند.
فروید میگوید: «اگر پردازش کل نگر مختل شود و شناخت دچار اشکال شود، این احتمال وجود دارد که توانایی کودکان در جهت یابی از طریق تعاملات اجتماعی با همسالان و معلمانشان نیز دچار اختلال شود و این میتواند منجر به مسائلی شود که پیامدهای ناگوار مهمی را شکل میدهند. با توجه به اهمیت چهرهها در تعاملات اجتماعی، این چیزی نیست که بخواهیم به سادگی از کنار آن بگذریم». او میگوید با بازگشت دوباره کودکان به مدرسه و لزوم رعایت دستورالعملهای بهداشتی همچون استفاده از ماسک، تحقیقات آینده باید پیامدهای اجتماعی و روانی پوشیدن ماسک را بر عملکرد آموزشی کودکان بررسی کند. حضور کودکان با مساک در چنین محیطهای اجتماعی که اساس شخصیت آنها را میسازد، میتواند نتایج معکوسی به بار بیاورد.