به گزارش هاژه به نقل از ایسنا، یک استاد دانشگاه، "گوش دادن" را از مهارتهای مورد توجه در کتاب "پرسشگری کودکان" ذکر کرد و گفت: این مهارت آستانه تحمل و صبر دانشآموزان را افزایش می دهد.
دکتر مظهر بابایی، از اساتید دانشگاه فرهنگیان کوردستان در نشست «فصل سخن» که با موضوع نقد و بررسی کتاب «کودکان پرسشگر» در جهاددانشگاهی کوردستان برگزار شد، اظهار کرد: این کتاب فرآیند آموزش و چالش برانگیز بودن آموزش را مورد توجه قرار داده است و تأکید شده که آموزش برای کودکان باید چالش برانگیز باشد.
وی با اشاره به اینکه این کتاب ترجمه شده و حدود ۳۶۰ صفحه و حاوی هفت بخش مقدمه، متن نویسنده و بخش آخر نتیجهگیری است، افزود: بخش اول کتاب با «چرا» شروع میشود که دلیل این شروع میزان اهمیت سؤال پرسیدن است، که این سؤال ها ذهن را به کوچه بن بست نمیرساند، بلکه اهمیت چرایی، چگونگی و چیستی را بیان میکند و این امر همواره ذهن را به چالش برمیانگیزاند.
مترجم این کتاب افزود: وجود مثالهای بسیار، یکی از نکات مثبت و حائز اهمیت این کتاب است که این مثالها هم حاوی نقظه نظرات نویسنده و هم محصول تجربیات زیسته امروز در طول ۳۰ سال برگزاری کارگاهها بوده، که نتایج آن در رسانهها کاربردی است.
وی ادامه داد: مفاهیم این کتاب ساده و به دور از ابهام است که در دو بخش، بخشی برای والدین، معلمان و مربیان و بخشی برای دانشآموزان بیان شده است، که بخش آخر آن در قالب دو سناریو و داستان بیان شده که کل مطالب حول محور این سناریو میچرخد و این امر برجذابیت کتاب افزوده است.
بابایی در ادامه گفت: در هر فصل این کتاب بعد از سناریوها، مثالها و تجارب نویسنده، سه قسمت دیگر ارزیابی دانشآموزان از خود، خلاصه کردن و طرح پرسش را مورد توجه قرار داده است. یکی از شاخصههای این کتاب تجربیاتی است که دانشآموز بعد از خطا کردن و ارزیابی خود و طرح پرسشهای لازم به آن میرسد.
وی با اشاره به اینکه در این کتاب ۶۰ مهارت آموزشی قابل فهم و قابل اجرا که شاید به نظر ما پیش پا افتاده باشد، مطرح شده است، افزود: پرسشگری یکی دیگر از شاخصهای این کتاب است.
مترجم این کتاب افزود: "گفتوگو" سومین مهارتی بوده که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است، بعد از اینکه تیمها هر کدام بخشی از کار را میپذیرند و هر کدام به دنبال فعالیت خود میروند، این امر وظیفهمند و قانونمند بودن را مطرح میکند که بعد از پایان کار تیم ها با هم به گفتگو میپردازند.
وی "گوش دادن" را یکی دیگر از مهارتهای مورد توجه در این کتاب ذکر و اظهار کرد: این مهارت آستانه تحمل و صبر دانشآموزان را افزایش میدهد.
گویلی در پایان یادآور شد: این کتاب در کل به توصیف نقش معلمان می پردازد و پیشنهادهای کارآمدی به منظور تحریک کار عملی موثر در کلاس ارائه می دهد. نویسنده در این کتاب سعی کرده که نشان دهد چگونه می توان ایدههای دانشآموزان را حمایت و ارزیابی کرد و آنها را به چالش کشید، روش تامین منابع پژوهش و چگونگی توسعه آنها در مدرسه و محیط های دیگر را آموزش می دهد.
پرویز احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در ادامه این نشست اظهار کرد: با توجه به جذابیتهای این کتاب در بحث آموزش و افزایش مهارتهای آموزشی مطرح شده، پیشنهاد می شود که این کتاب در سطح دانشگاههای استان تدریس شود، چراکه محتوای این کتاب ارزش کار کردن در دانشگاهها را دارد.
وی افزود: ماکس دبوو، به عنوان مدرس پایه در دانشگاه هرت فوردشایر مشغول به کار است، همه او را سخنگوی ملی در زمینه آموزش پایه و درس علوم در این مقطع میشناسند و یکی از فعالان حوزه نشریات و مجلات مرتبط با کار آموزش و معلمی است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: این مؤلف تاکنون بیش از ۱۰ جلد کتاب آموزشی را چاپ کرده است و از مهد کودک تجارب آموزشی خود را شروع کرده و در حال حاضر سخنران هستند.
وی با اشاره به اینکه آخرین کتاب این مؤلف در سال ۲۰۱۳ با عنوان «استفاده از علم برای توسعه مهارتهای تفکر» به چاپ رسیده است، ادامه داد: در کل این نویسنده بیشتر بر مهارت تفکر کار میکند و اینکه چگونه میتوان از علم برای آموزش مهارت میتوان استفاده کرد.
جلال غریبی، یکی دیگر از اساتید دانشگاه فرهنگیان در ادامه نقد و بررسی کتاب «کودکان پرسشگر» اظهار کرد: در بحث نقد کتاب میتوان هم نقد سوری و هم نقد محتوایی داشت که توجه به این نکته میتواند به چاپ دوم کتاب کمک کند.
وی افزود: وجه ممیزی تربیت مدرن با تربیت سنتی در چهره پرسشگری است در تربیت سنتی معلمان به دنبال پرسشگری نبودند، در تربیت مدرن ترویج پرسشگری مد نظر قرار گرفته و نکته حائز توجه این است که بشر از پیدایش خود تا به امروز همواره دارای قدرت تفکر بوده و هست و این پرسشگری نشئت گرفته از تفکر بشری است.
گویلی بیان کرد: این تفکر و پرسشگری در گذشته در آموزش رسمی و آموزش معلمان مورد توجه نبود اما امروزه بیشتر به آن پرداخته میشود؛ مترجم، این کتاب را خیلی هدفمند انتخاب و ترجمه کرده است.
وی افزود: این کتاب از لحاظ آموزشی میتواند به معلمان کمک کند، چراکه نظام آموزشی ما هنوز در بخش تقویت پرسشگری کودکان خوب عمل نکرده و امروز بحث پرسشگری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان یادآور شد: در ایران در چند سال اخیر بیشتر پایاننامهها به موضوع پرسشگری پرداخته است و کتابهایی در این زمینه چاپ و ترجمه شده است اما اینکه این موضوع بین معلمان ما جا باز کند نیاز به کار بیشتری است؛ بر این اساس موضوع و محتوای کتاب بسیار جالب بود.