تاريخ: ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳۰ دي ساعت ۱۳:۳۰ | بازدید: 982 نظرات: 0 کد مطلب: 17465 |
گزارش: صلاح عزیزیان
به گزارش هاژه، تاریخچه نخستین خط کشی سفید جادهای، به سال ۱۹۱۸ میلادی و کشور انگلستان برمیگردد.
این مسئله به سرعت در مکان ها و کشورهای دیگر فراگیر شد، ولی تا سال ۱۹۲۶، به مفهوم امنیت جادهها نبوه است.
در سالهای ۱۹۳۰ میلادی و در زمانی که هنوز در خیابانها وجود نداشتند، خط کشیها برای نشان دادن امتداد جاده به رانندگان، استفاده می شدند.
پایان خط، پایان جاده و محل توقف محسوب میشد و در محل توقف نیز یک افسر برای کنترل ترافیک و هدایت خودروها حضور داشت.
امروزه با بروزرسانی خطکشی و استفاده از چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی دیگر خبری از حضور همیشگی پلیس در خیابان نیست.
قبولی در آزمون گواهینامه به معنای مسوولیت پذیری رانندگان در قبال رعایت تمامی قوانین است.
با اینحال روزانه شاهد تخلفات رانندگی و ایجاد بینظمی ترافیکی در داخل شهر هستیم.
اگرچه بیشتر شهروندان افزایش خودروها را یکی از عوامل کلی ایجاد ترافیک میدانند، اما نبود خطکشی، چراغهای راهنمایی و از همه مهمتر عدم رعایت قوانین از سوی رانندگان نیز به همان اندازه در ایجاد بینظمی و ترافیک شهر موثر است.
چند سالی است که خاموشیهای برق موجب بروز گرهترافیکی در نقاط مختلف شهر مهاباد میشود و علت آن فرسودگی و بروز نبودن چراغهای راهنمایی در شهر است.
سرهنگ حتم ابراهیمی رییس راهنمایی و رانندگی
شهرستان مهاباد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار هاژه، بروز رسانی چراغهای راهنمایی و خط کشی معابر را از مهمترین
مطالبات شهروندان اعلام کرد و گفت: رانندگان به علت نبود خط کشی قادر به تعیین
مسیر در خیابانها نیستند و عدم بروز رسانی چراغ های راهنمایی منجر به گره ترافیکی
در تقاطعها میشود.
وی افزود: برابر خواسته و مطالبه عمومی شهروندان بروز رسانی چراغهای راهنمایی بارها در جلسات شورای ترافیک شهرستان مطرح شده است.
ابراهیمی تصریح کرد: چراغ هوشمند ضمن اینکه ساماندهی مسیرها را انجام میدهد، نیاز به حضور پلیس در تقاطعها را کاهش میدهد و نیروی انسانی این نهاد میتواند در بخش دیگری ارائه خدمات دهد.
وی با بیان اینکه چراغهای راهنمایی فعلی با برق مستقیم محلات کار میکنند اضافه کرد: با قطع جریان برق در محلات چراغهای راهنمایی نیز از کار میافتد و همین امر منجر به ایجاد گره ترافیکی در سطح شهر میشود.
رییس راهنمایی و رانندگی شهرستان مهاباد در ادامه اظهار کرد: حداقل 4 پنل خورشیدی در سطح تقاطع شهر میتواند تاثیر بسزایی در کاهش گرههای ترافیکی انجام دهد و برابر قانون شهردرای موظف به ساماندهی و تهیه چراغ راهنمایی هوشمند است.
وی با بیان اینکه چراغ های راهنمایی مهاباد به حدی فرسوده است که در صورت خرابی، گاها با تأمین قطعات آن جهت تعمیرات روبرو هستیم، افزود: انتظار نداریم که شهرداری جدیدترین مدلهای روز را خریداری نمایند، اگر تکنولوژی آنها مربوط به 5 سال گذشته هم باشد قابل قبول است.
درحال حاضر در بیشتر شهرهای جهان برای عبور و مرور عابرین پیاده از خیابان نیز چراغ راهنمایی تعبیه شده، اما خیابانهای شهر مهاباد از چراغهای راهنمایی با جریان برق پایدار محروم هستند.
بی سروسامانی در مجموعه شورا و شهرداری مهاباد در چند سال گذشته موجب شده تا بودجهای ویژه برای بروز رسانی چراغهای راهنمایی در تقاطعهای شهر در نظر گرفته نشود.
خطکشیهای خیابان که میتواند به عنوان یک راهنما از بی نظمی حرکت خودروها جلوگیری کند و محل عبور عابرین پیاده را مشخص کند در مهاباد به فراموشی سپرده شده است.
حرکت خودروها در بین خطوط ضمن اینکه نظم و قوانین را به راننده یادآور میشود، میتواند از ایجاد گرههای ترافیکی و تصادفات نیز جلوگیری نماید.
هر ساله با فرا رسیدن عید نوروز و فصل تابستان، خط کشی خیابانهای شهر در دستور کار قرار میگیرد، اما استفاده از مواد بی کیفیت منجر به این شده تا خطکشیها بیشتر از یک یا 2 ماه دوام نیاورد.
انتظار کارشناسان و شهروندان از شورا و شهرداری مهاباد این است از سال جدید که خطکشی خیابانها اجرا میشود، ضمن اینکه از مواد استاندارد و با کیفیت استفاده شود، خطکشیها بصورت مستمر و استاندارد انجام شود.
بروزرسانی چراغهای راهنمایی تقاطعها نیز از دیگر وظایفی است که باید بصورت عاجل از سوی شهرداری انجام شود.
|