تاريخ: ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۰:۱۱ بازدید: 876      نظرات: 0      کد مطلب: 17169

روده تحریک‌پذیر دارید؟ این رژیم غذایی ممکن است سودمند باشد


FODMAP
 

نشانگان روده تحریک‌پذیر  IBS یک اختلال شایع گوارشی است که تا یک دهم افراد را گرفتار می‌کند.

علائم این نشانگان شامل دل‌پیچه، اسهال، نفخ و آروغ زدن است. جای تعجب نیست که دچار بودن به IBS بر کیفیت زندگی شخص تاثیر بگذارد.

رژیم غذایی یک راه برای کنترل علائم IBS است. یک رویکرد درمانی شایع این است که از غذاهایی که باغت تحریک علائمتان می‌شوند، پرهیز کنید.

اما اگر در شناسایی غذاهایی که علائمتان را تشدید می‌کنند، مشکل دارید، ممکن است از یک رژیم غذایی حذفی به شما کمک کنید. یکی از بهترین رژیم‌های غذایی برای روده تحریک‌پذیر رژیم غذایی با میزان کم «فودمپ»  FODMAP است.

«فودمپ»  FODMAP کلمه‌ای اختصاری است به معنای «اولیگوساکاریدها، دی‌ساکاریدها و پلیول‌های تخمیرپذیر» است. این ترکیبات در واقع کربوهیدرات‌های کوتاه‌زنجیره هستند که در روده‌ها به خوبی جذب نمی‌شوند. این ترکیبات در بسیاری از غذاها یافت می‌شوند و علائم IBS مانند اسهال، نفخ، درد شکمی و گاز روده‌ای را بدتر می‌کنند.

 

 

از جمله غذاهای حاوی «فودمپ»ها می‌توان به اینها اشاره کرد:

الیگوساکاریدها شامل فراکتان‌ها (موجود در گندم، پیاز و سیر) و گالاگتان‌ها (موجود در لوبیا، عدس و سویا).

دی‌ساکاریدها شامل لاکتوز (موجود در شیر و فراورده‌های لبنی).

مونوساکاریدها شامل فروکتوز (موجود در سیب و عسل).

پلیول‌ها شامل سوربیتول و مانیتول (موجود در برخی از میوه‌ّها، سبزی‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی).

رژیم غذایی با میزان کم «فودمپ»‌ در دو مرحله تجویز می‌شود. شما در مرحله اول در طول دو تا چهار هفته اغلب غذاهای حاوی «فودمپ»ها را از رژیم غذایی‌تان حذف می‌کنید. بعد آنها را با غذاهایی جایگزین می‌کنید که میزان «فودمپ»ها در آنها کم باشد. در این مدت باید تغییر علائمتان را زیر نظر داشته باشید.

در مرخله دوم هر غذای معین حاوی «فودمپ» را در طول یک دوره شش تا هشت هفته‌ای بسته به میزان تحملتان به دوباره به رژیم غذایی‌تان اضافی می‌کنید. پزشک یا کارشناس تغذیه ممکن است به شما توصیه کند در این مدت یادداشت‌های روزانه غذایی بردارید و نموداری از علائمتان بکشید تا بتوانید غذاهای مشکل‌آفرین و میزان آنها را ردیابی کنید.

هدف این است که غذاهایی را پیدا کنید که علائم روده تحریک‌پذیر را در شما ایجاد می‌کنند تا بتوانید با محدود کردن یا حذف این غذاها از رژیم غذایی‌تان بهبود پیدا کنید.

بررسی‌های انجام‌شده نشان‌دهنده موفقیت رژیم غذایی با میزان کم «فودمپ» در بهبود علائم روده تحریک‌پذیر بوده‌اند. پزشکتان هم می‌تواند به شما در به کار رفتن رژیم غذایی با میزان کم «فودمپ» کمک کند. توجه داشته باشید که هر کسی به طور متفاوتی به «فودمپ»‌ها پاسخ می‌دهد و برخی از افراد دچار روده تحریک‌پذیر می‌تواند میزان کم این ترکیبات را تحمل کنند.



برچسب ها:

ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد