تاريخ: ۱۳۹۹ شنبه ۱۵ آذر ساعت ۱۸:۵۶ بازدید: 18714      نظرات: 12      کد مطلب: 15502

از گودال تا گودال


 
 

دو کمان و سه نقطه <•••>. این علامتی است که اخیرا بر بسیاری از دیوارهای مهاباد نوشته شده است. از دیوارهای مسجد سوور گرفته تا خیابان‌های اصلی و محله‌های مهاباد. ولی این نماد به چه معنی‌ست و ماجرا از چه قرار است؟

قضیه، ریشه در سریال‌های ترکیه‌ای دارد. سریالی به نام چوکور یا گودال که از سال 2017 در حال پخش است. فیلم مربوط به خانواده‌ای است که در محله‌ای به همین نام زندگی می‌کنند.

این سریال در مورد داستان زندگی یکی از خانواده‌های مشهور ترکیه است. در این سریال کنترل یکی از محله‌های پرخطر ترکیه به نام گودال یا چوکور در دست خانواده‌ی «ادریس کوچوآ» است. مردی که همراه فرزندان خود، این محله را اداره می‌کند .

قانون این محله به گونه‌ای است که هیچکس اجازه‌ی پخش و مصرف مواد مخدر را ندارد اما گروهی سعی دارند این قانون را نقض کنند. به همین دلیل نظم محله بهم می‌خورد و به دنبال آن جنگ و مبارزه به راه می‌افتد و در این میان خیلی‌ها کشته می‌شوند.

جدای از اقتباس و کپی این سریال از فیلم‌های مافیایی آمریکایی، این موضوع چه ربطی به مهاباد دارد؟

 امروزه زندگی بسیاری از شهروندان با سریال‌های ترکی عجین شده‌است. آنان چندین سال است که به طور مستمر این سریال‌ها و فیلم ها را دنبال می‌کنند، از هر طبقه‌ای که بر خاسته باشند و با هر سطح از تحصیلات، فرقی نمی‌کند. مسئله این است که این سریال‌ها جایی در زندگی روزمره مردم بازکرده‌اند.

سریال‌های عامه‌پسند ترکی دنیای جدیدی برای ما خلق کرده‌اند. ایماژی از شهرهای زیبا، سرسبز، زندگی لاکچری، مد لباس‌ها، سبک‌های زندگی جدید و عجیب و مناسبات جنسیتی متفاوت. می‌توان مصرف این سریال‌ها را به عنوان دریچه‌ای برای آشنایی با مردمان همسایه تعبیر کرد، و یا می‌توان آن را رفع عطشی برای شیوه‌هایی از بازنمایی دانست که رسانه‌ی ملی به آن نمی‌پردازد.

به هر حال امروزه مخاطب تلویزیونی کورد زبان نیز ، همچون بسیاری از مردم دنیا، در معرض جریان‌های متعدد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است. تأثیر گسترده رسانه‌ها از آنجاست که افراد، وقت زیادی را در حالی که سراپا چشم و گوش هستند، با این رسانه‌ها می‌گذرانند و از سوی دیگر، کوچکترین عنصر صوتی یا تصویری در رسانه، دارای کارکرد بیانی ویژه‌ای است و تأثیر خاصی بر مخاطب می‌گذارد.

ریشه‌های تاریخی، ادبی و زبانی و قومی بر هویت هر فرد تاثیر می‌گذارد و او را می‌تواند سرخورده یا سرافراز کند. اگر بستری فراهم نشود که فرد با تاریخ، زبان و ادبیات خودش آشنا شود او دیگر هیچ چیز با ارزشی نخواهد داشت تا به آن ببالد. در چنین شرایطی زمینه‌ی پذیرش و ترویج فرهنگ‌های دیگر بروز خواهد کرد. اینجاست که سرآغاز تحولات فرهنگی و سرگشتگی هویت‌ها آشکار خواهد شد.

 تأثیر رسانه‌های جمعی در زندگی روزانه‌ی شهروندان محدود به تقویت یا تغییر نگرش‌ها و رفتارها نیست، بلکه می‌تواند منجر به کسب ارزش‌ها، نگرش‌ها و الگوهای رفتاری شود که از آن به آثار اجتماعی رسانه‌ها تعبیر می‌کنند.

احسان شاه‌قاسمی استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران در ارتباط با نوشته شدن این نمادها بر روی دیوارهای شهر مهاباد به هاژه می‌گوید: اگر صرفا قضیه به گونه‌ای باشد که این کار، توسط برخی که به این سریال علاقه‌مند شده‌اند، انجام شده باشد، این موضوع را می‌توان تحت عنوان تاثیر رسانه‌ای ارزیابی کرد. رسانه با ورود خود باعث تقویتِ فرهنگِ مخالفت‌جویی در سن کم نوجوانان خواهد شد. نوجوانان تمایل دارند که خود ابرازی کنند. خود ابرازی زمانی قدرتمند می‌شود که به صورت نیابتی از یک هستنده [موجود] بزرگتر انجام شود.

رسانه‌ها می‌توانند بازیِ بالقوه‌ی پایان‌ناپذیری از نشانه‌ها را پایه‌گذاری کنند که نظم جامعه، احساس آرامش و ثبات روانی، شخصیتی و هویتی افراد را تقویت یا تضعیف کند. واقعیتی که باید پذیرفت این است که مشاهده مداوم سریال‌ها باعث ایجاد پیوندی میان مخاطب و سریال خواهد شد. تعمیق این پیوند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، بارگذاری مفاهیم اعتقادی و روان‌شناختی بر بینندگان را آسان خواهد کرد.

شاید نوشتن یک نماد خاصِ برگرفته از یک سریال ترکیه‌ای که ممکن است توسط چند نوجوان انجام شده باشد در ابتدا موضوع مهمی به چشم نیاید اما این قضیه می‌تواند هشداری برای کم‌کاری‌ها در زمینه‌ی سواد رسانه‌ای باشد. واقعیت این است که رسانه‌ها از این استعداد برخوردارند که در دراز مدت ساختارهای ارزشی و هنجاری جامعه‌ی ما را تغییر و یا نابود کنند.

 




ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران

0
0
پاسخ به این اظهارنظر

۱۴۰۱/۹/۱۱
سلام
0
2
پاسخ به این اظهارنظر

۱۴۰۱/۱/۳۱
حیف که واقعی است خیلی غمنگین است

4
1
پاسخ به این اظهارنظر

وارتلو سعادت الدین ۱۴۰۰/۱۰/۲
گودال خونمونه
وارتلو خان بابا مونه
زندگیم شده گودال من عاشق فیلم گودال هستم
گودال خودش دنیای داره دنیای من هم گوداله
هرکسی تواین دنیا خونه اشیونه دارد خونه واشیونه من هم گوداله <...>
گودال فقط یک فیلم نیست . گودال به ادما میگه
چجوری زندگی کنیبن که زنده بمونین
گودال میگه پول ارزش نداره این خانواده است که ارزش داره
برای محافظت از خانواده باید هرکاری بکنی
12
13
پاسخ به این اظهارنظر

علی ۱۴۰۰/۹/۱۶
عالیه
1
3
پاسخ به این اظهارنظر

زهرا ۱۴۰۰/۵/۱
این حرفا همش الکی ماهم نگا میکونیم وقتی ایران یه فیلم خوب نمی سازه الکی حرفنزنه😡😡😡
7
13
پاسخ به این اظهارنظر

ابان ۱۴۰۰/۲/۱۰
از این علامت داخل محله ما زیاد هست
19
4
پاسخ به این اظهارنظر

۱۳۹۹/۹/۱۷
حیف
4
3
پاسخ به این اظهارنظر

Saro ۱۳۹۹/۹/۱۶
کارێکی باشتان کرد ئەوانەتان باس کرد بەشێوەی عمومی .سەیرە کە منداڵێکی نوجوان عاشقی علامتی ئاوە دەبێ دوایەش بەرەو قوڵایی نمادهای شیطان پرستی دەڕوا کە بۆخۆشی نازانێ سەر لەکوێ دەردێنێ .بۆیە دەبێ کمپینێک بەدژی فیلمە فاسدەکانی جم تیوی وەڕێ بخرێ تا خەڵک زۆر جەزبی ئەو پیامە شاراوانەی نێو فیلمەکان نەبن اما لێی ئاگادار بن .هیوادارم خەڵکی کوردەواری لەوە زیاتر لە نەریتی خۆیان دورنەکەونەوە چونکە ئنسانهایەکی بی هویت لە نسلی داهاتو ساز دەبێ کە پایبند بە هیچ اصولێکی اخلاقی فرهنگی نابن . کوان ئەوانەی هشتگ لێدەدەن بۆ الان دیار نین ؟
2
5
پاسخ به این اظهارنظر

حسن سلطانی ۱۳۹۹/۹/۱۶
له خومان دهست پی بکه ین. نه هیلین مندالمان چاو له سریال و فیلمی تورکیه بکه ن. تو رکیه ی ئه هلی نویژو مزگه وت. به لام بو روخاندنی فه رهه نگی ئیمه و سپاندنی خه را پیکان بو ئیمه. له هه ر پیلانیک که لک وه ر ده گری. حه ره م سه را. پیشکه شی خوتان.
0
14
پاسخ به این اظهارنظر

وفا ۱۳۹۹/۹/۱۶
هیچ معنی نداره ماهم نگاه میکنیم
8
8
پاسخ به این اظهارنظر

شوڕش ۱۳۹۹/۹/۱۵
دەست و چاوتان خۆش بە ڕاستی جوانترین بۆچونتان هەبو , بە داخەوە تازەلاوەکان ئەگەر هەرچەند لە ڕووی نەزانێوە ئەوکارانەیان کردبێ هۆی نەبون یان کەم بونی کاری فەرهەنگیەو بنەماڵەش کاریگەری ڕاستەوخۆی هەیە, ئەگەر گەورەترەکانیش تاوان بار بن ڕیشەی لەمێژینەی هەیە و دیارە ئەوانیش لە فێربوونی باشتر بەدووربونە و دەبێ کاری لەسەر بکرێ , فەرهەنگی کوردی و تەنانەت هەر ئێرانیش زۆر گەورەتر لەوەیە کە تازەلاوەکانمان بچن بۆلای فەرهەنگی بێگانە , وادیارە بەرپرسان زیاتر تاوانبارن و هۆی ئەو کارەساتانە دەبێ له کەم کاری ئەوان و گەورەکان بکۆڵینەوە.
4
8
پاسخ به این اظهارنظر

شیلان ۱۳۹۹/۹/۱۵
سلام باید این سوالات راازمسئوالان فرهنگی کشورپرسیدچراباوجودصرف هزینه های زیاددرصداوسیماومراکزفرهنگی کشورنتایج ملموسی نمی‌گیریم.باتشکرازتوجه وهشدارمدیریت محترم کانال هاژه.

نظر خود را براي ما ارسال كنيد