تاريخ: ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ شهريور ساعت ۲۰:۳۱ بازدید: 783      نظرات: 0      کد مطلب: 15204
چالشی جدید برای دولت تدبیر؛

بازگشایی دانشگاه و کلافی سردرگم


 

سه ماهه‌ آخر سال ٩٨ بود کە ویروس کرونا بسیاری از کشورهای آسیای شرقی، خاورمیانه و اروپایی را درنوردید. ایران نیز از این حیث مستثنا نبود و به زودی بە کانون انتشار این ویروس تبدیل شد. در همان روزها از سوی دولتمردان، تصمیم بر کنترل شیوع و قطع زنجیره‌ انتقال این بیماری با تاکید بر حفظ سلامت جامعه گرفته شد. بازارها، اماکن گردشگری، اماکن مذهبی، نهادهای آموزشی و ... تعطیل شدند. اسفندماه سال گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از تعطیلی آموزش حضوری، آموزش الکترونیکی را در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به این وزارتخانه جایگزین کرد. همین جایگزینی فرصتی فراهم کرد کە دانشگاهیان با آموزش الکترونیکی و مجازی تا حدودی آشنا شده و محاسن و معایب آن را درک کنند.

به گفته‌ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مراسم نمادین شروع سال تحصیلی جدید، هفته‌ی آینده برگزار می‌شود. وی گفته "هر کدام از دانشگاه‌ها خودشان مراسم آغاز سال تحصیلی را برگزار می‌کنند. ما تنها مراسم نمادین  سال تحصیلی دانشگاه‌ها را هر سال برگزار می‌کردیم که برای امسال نیز به احتمال زیاد هفته آینده این مراسم را برگزار خواهیم کرد".

بازگشایی دانشگاه‌ها بە خودی خود مصائب و مشکلاتی را برای اساتید و دانشجویان، علی‌الخصوص شهرستانی‌ها بە همراه خواهد داشت. برگزاری کلاس‌های دانشگاهی بە شیوه حضوری، با توجه بە فقدان زیرساخت‌های مناسب از جمله: ظرفیت محدود کلاس‌ها و خوابگاه‌ها، محیط‌های مسقف و فضای بستە سالن‌‌های اجتماعات و ساختمان‌های اداری، کمبود سرویس‌های حمل و نقل، ازدحام در ترمینال‌ها و ... می‌تواند همانند یک بمب ساعتی عمل کند. با توجه بە اینکه هنوز ویروس کرونا و راه‌های انتقالش برای فعالان حوزه سلامت ناشناخته است، با فرض اینکه تمامی پروتکل‌های بهداشتی توسط دانشجویان رعایت شود، آیا تضمینی برای حفظ سلامت تمامی دانشجویان و مبتلا نشدن آنها به کرونا وجود دارد؟

از طرفی دیگر، برگزاری کلاس‌های آموزشی بە شیوە مجازی کە بە صورت محدودی در سال تحصیلی گذشته تجربه شد، مشکلاتی را به همراه داشت. پایین‌آمدن بازدهی و کیفیت آموزش، سرعت پایین اینترنت و قیمت سربەفلک‌کشیده آن، عدم توانایی انتقال مفاهیم بە صورت مجازی توسط اساتید، ناتوانی در برگزاری کارگاه‌های دروس عملی در رشتەهای فنی و... از عمدە مشکلات این شیوه آموزشی است.

با توجه بە آنچه بیان شد، بە نظر می‌رسد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجموعە دولت با چالشی جدید روبرو خواهند شد، چالشی کە قرار است سبک مدیریت این وزارت‌خانه را محک بزند، اگر بە بحرانی تازه بدل نشود.



ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد