تاريخ: ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ساعت ۱۲:۳ بازدید: 2710      نظرات: 5      کد مطلب: 14795
در این روزهای کرونایی

کاهش ارسال محموله‌های پستی در مهاباد صدای فروشندگان و دفاتر پستی را درآورد


به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی هاژه، درحالیکه کرونا موجب افزایش چندین برابری خریدهای اینترنتی و به تبع آن محموله‌های پستی شده بسیاری از شهروندان و مغازه‌داران از عدم ارسال بسته‌های پستی گلایه‌مند هستند.

تعدادی از مغازه‌داران شهرستان و صاحبان کسب و کارهایی که فروش محصولات آنها از طریق خرید اینترنتی است در تماس با هاژه از عدم ارسال، تاخیر و عدم قبول ارسال بسته‌های پستی در شهرستان مهاباد انتقاد کرده‌اند.

همزمان با شیوع کرونا تغییر محسوسی در نحوه خرید و فروش کالا در سراسر کشور و بخصوص در شهرستان مهاباد صورت گرفته به نحوی که شهروندان شهرهای دیگر و گردشگرانی که بدلیل شیوع کرونا نمی‌توانند به مهاباد سفر کنند بسیاری از خریدهای خود را از مغازه‌داران این شهرستان از طریق سفارش تلفنی و اینترنتی انجام می‌دهند.

علی رغم افزایش بی سابقه تقاضای خرید اینترنتی و تلفنی بسیاری از مغازه داران از کاهش شدید ارائه خدمات پستی در دفاتر پست و اداره پست شهرستان گلایه‌مند هستند و به گفته آنها فروش محصولات بصورت اینترنتی و تلفنی تقریبا به صفر رسیده است.

یکی از مغازه‌داران در تماس با هاژه گفت: مدت نزدیک به 3 ماه مغازه و کسب و کار را بدون بخشش کرایه و حمایتی از سوی دولت و مسوولان بستم و تنها راهی که به آن امید داشتم خریدهای اینترنتی و تلفنی بود که آنهم به صفر رسید و در ورشکستگی کامل قرار گرفته‌‌ام.

وی افزود: این کاهش شدید فروش تنها مربوط به وی نبوده و به شکل گسترده‌‌ای کسب و کار بیشتر مغازه‌داران را تحت تأثیر قرار داده و در این بین صدایشان توسط هیچ یک از مسوولان شنیده نمی‌شود.

یکی از شهروندان نیز با انتقاد از عدم پذیرش مرسوله در دفاتر پست شهرستان در تماس با هاژه گفته است: برای ارسال کادوی نوروزی شامل چند لباس و شلوار برای یکی از اقوام خود با مشکل روبرو شده‌ام و به ناچار با تاخیر 1 ماهه از طریق شخصی دیگر و حضوری اقدام کرده‌ام.

خبرنگار هاژه نیز با توجه به افزایش انتقاد شهروندان و مغازه‌داران از وضعیت، با حضور در اداره پست شهرستان مهاباد موضوع را از زبان ریاست این اداره پیگیری کرده است.

حمید سیفی در گفتگو با خبرنگار هاژه ضمن تایید این خبر اظهار کرد: تعداد مرسوله‌های پستی این شهرستان از 800 مورد در روز به 50 مورد کاهش یافته و این امر اداره پست شهرستان و دفاتر را هم با مشکل جدی روبرو کرده است.

وی افزود: برخلاف تصور 6  دفتر پست در 2 سال گذشته به تعداد دفاتر پستی این شهرستان افزوده شده و 3 مورد دیگر نیز مراحل قانونی خود را طی می‌کنند تا به شهروندان خدمات دهند.

سیفی با بیان اینکه شیوع کرونا تقاضا برای ارسال مرسولات پستی را بشدت افزایش داده تصریح کرد: در نامه‌ای که از سوی ستاد مبارزه با کالا و ارز خارجی که از معاون فنی و بازرگانی مدیرعامل شرکت ملی پست در نیمه دوم آذرماه ارسال شده اعلام شده با حساسیت بیشتری مرسولات حاوی کالای خارجی خصوصا لوازم خانگی حجیم پذیرفته شوند و نیروی انتظامی شهرستان نیز به این موضوع ورود کرده و برخی کالاهای ارسالی از این شهرستان توقیف می‌شوند.

وی اضافه کرد: اگرچه محموله‌های پستی در اداره پست و مرکز استان با دستگاه ایکس ری بازرسی و بسته‌های مشکوک توقیف و یا معدوم می‌شوند اما بازرسی مرسولات پستی از سوی نیروی انتظامی موجب تأخیر و یا توقیف برخی مرسولات غیر حجیم شده و همین امر باعث شده دفاتر پستی از قبول مرسولات خودداری نمایند.

رییس اداره پست شهرستان مهاباد در پایان با بیان اینکه درآمد دفاتر پستی شهرستان به اراسال مرسولات وابسته است اظهار کرد: در هر دفتر پستی بیش از 5 نفر فعالیت دارند و مسلما هیچ یک از دفاتر پستی خواهان کاهش ارسال مرسولات نیستند و به مدیریت پست شهرستان نیز بر این امر واقف هستیم که باید برخی شرایط ویژه شهرستان ازجمله وجود تاناکورا، بازارچه و برخی مغازه‌های دیگر در ارسال مرسولات درنظر گرفته شود تا ارسال برخی کالاهای خرده و یا تکی در چهارچوب قانون با سهولت بیشتری صورت بگیرد.

به گزارش هاژه، قرارگیری شهرستان مهاباد در غرب کشور و وجود بازارچه‌ها، تاناکورا و برخی کالاهای جزئی که مشابه آن در شهرهای کشور یافت نشود موجب شده ارسال مرسولات پستی در این شهرستان از طریق دفاتر پستی صورت بگیرد و بازرسی مکرر مرسولات پستی توسط نیروی انتظامی درآمد کسب و کارهای اینترنتی و ارسال مرسولات پستی را تحت شعاع قرار داده است. تداوم این روند نه تنها کاهش شدید درآمد مغازه‌داران و فروشندگان بلکه دفاتر پستی و به تبع آن نیروی کار شاغل در آنها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.




ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران

0
0
پاسخ به این اظهارنظر

محبوبه ۱۴۰۰/۷/۷
متاسفانه من خریدی از مهاباد داشتم ک الان اصلا به دست من نرسیده..واقعا جای تأسف داره..وقتی رهبر معظم انقلاب گفتن باید از کولبران و از کسب و کارها حمایت بشه این سنگ اندازی ها به چه دلیل باید باشه.. واقعا جای تأسف داره
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

رشیدی ۱۴۰۰/۶/۱۰
سلام.اداره پست مهاباد متاسفانه حس مسئولیت پذیری ندارد و بسته های پستی رو یا تحویل نمیگیرن و تحویل مشتری نمیدهند یا خیلی با تأخیر تحویل میدهند.آنها فکرنمیکنند که شاید یکنفر یک بیماری خاص داشته باشد و بصورت اینترنتی دارو خریداری کند و وقتی اداره پست آنرا تحویل نمیدهد جان و سلامتی مردم به خطر می افتد. لطفا مسئولیت پذیر و با وجدان باشید.
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

آسو ۱۳۹۹/۳/۲
کسانی که فروش اینترنتی دارندکسب و کارشان در خطر است ولی متاسفانه ااین محدودیت ها برای چندمین بار است که اتفاق می افتد و مطمئنا ادامه دار هم خواهد بود.
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

فرزاد خضرزاده ۱۳۹۹/۳/۲
قبل از هر چیزی از پیگیری شما ممنون.
هر چند من چندیدن روز قبل در نامه ای به شما خواستار پیگیری آنرا کرده بودم.
اما گلایه ما از فرماندار محترم آنگونه که باید پشت کسب و کار و حل این مشکل ما باشند ،متاسفانه نبودند. با وجود مراجعه معاون ایشان..
کاملا غیر منطقی و مغایر با سیاست های اشتغال دولت است که اداره پست و نیرو انتظامی اینگونه سنگ اندازی میکنند.
مگر نه آن است که اکنون بار ماشین های بزرگ در مرز اسکن شده و صادرات میشود.اما بسته کوچک ما در دفاتر پستی خاک بخورند.
3
0
پاسخ به این اظهارنظر

هیمن ناظم حکمت ۱۳۹۹/۲/۳۱
خیلی ممنون بابت پیگیری شما.از تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۵ همه بسته های مشتریان ما پست بانک مانده. دیگر قادر به پاسخگویی به مشتریان نیستم و نمیتونم بیش از این قول بیجا بدیم و کلی سرمایه مشتریامون اینجا خوابیده ...انشالله هر‌چه زودتر حل بشه.

نظر خود را براي ما ارسال كنيد