تاريخ: ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۰ فروردين ساعت ۱۲:۲۸ بازدید: 2226      نظرات: 5      کد مطلب: 14442

تحلیل ابعاد سناریوهای بازگشایی مدارس از منظر وزارت آموزش و پرورش در دوران پسا کرونا

کیوان جمشیدی کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی


همان طور که خوانندگان عزیز مستحضرید کشور ایران از اسفندماه سال ۱۳۹۸ گریبان گیر بیماری کرونا بوده و این عامل باعث تعطیلی مدارس شده است. 
با نگاهی به جغرافیای این بیماری در می‌یابیم که این اپیدمی به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده و مطابق آمار و ارقام شعاع همه گیری آن روز به روز در حال افزایش است. در این میان دولت مردان و متولیان وزارت آموزش و پرورش با همکاری ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا چند سناریو را جهت بازگشایی مدارس مطرح نموده اند که اجرای سناریوهای ارائه شده منوط به مهار کامل بیماری کرونا، کنترل ابتلا ، بهبودی مبتلایان و توقف کامل مرگ و میر وجاهت می یابد.
در زیر به بررسی سناریوهای ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش می پردازیم.
سناریوی اول: بازگشایی مدارس پس از تعطیلات عید و افزودن یک ماه به سال تحصیلی(استمرار مدارس از نیمه دوم فروردین تا پانزدهم تیرماه با احتساب افزایش یک ماهه)
به نظر می رسد این حالت خوشبینانه ترین سناریوی ممکن باشد. چون در شرایط موجود و به استناد گزارش سخنگوی وزارت بهداشت، آمار ابتلا و مرگ و میر سیر صعودی داشته؛ لذا غیر ممکن به نظر می رسد. 
سناریوی دوم: در صورت تداوم بیماری کرونا، بازگشایی مدارس از ابتدای اردیبهشت ماه و افزودن ایام اخر هفته به تقویم آموزشی( استمرار مدارس از اول اردیبهشت تا پایان تیرماه)   
در این حالت چنانچه زنجیره ویروس کرونا قطع شده باشد مدارس از ابتدای اردیبهشت ماه و بدون تعطیلی ایام پنجشنبه و جمعه مدارس تا پایان تیرماه استمرار خواهند داشت.
سناریوی سوم: بازگشایی مدارس از اول اردیبهشت ماه با در نظر گرفتن تعطیلات پنج شنبه و جمعه تا نیمه دوم مرداد ماه( استمرار مدارس از اول اردیبهشت ماه تا پانزدهم مردادماه) 
طی جلسات برگزار شده بین وزارت آموزش و پرورش با ستاد پیشگیری از بیماری کرونا فعلا این سه سناریو مطرح شده است. مکررا اعلام می گردد تا زمان قطع کامل زنجیره نمی توان قطع به یقین در این خصوص تصمیم نهایی را اعلام کرد لذا سناریو های ارائه شده با فرض مهار کامل بیماری مذکورو اطمینان از حصول شرایط است.
حال با ایراد سناریوهای مطرح شده ذکر چند سوال از متولیان وزارت قابل طرح است.
۱- آیا بسترها(زیرساخت های سخت افزاری و فیزیکی) برای دایر شدن مدارس در ایام تابستان فراهم است؟ 
۲- چنانچه سناریوهای ارائه شده در خصوص زمان بازگشایی مدارس مطابق با پیش بینی ها نباشد، سناریوی بعدی چیست؟
۳- آیا آموزش مجازی(مطابق نظر سنجی ها) پاسخگوی نیازها دانش آموزان خواهد بود؟
۴- آیا آموزش مجازی عدالت آموزشی را متناسب با پراکندگی جغرافیایی کشور فراهم می سازد؟
۵- آیا زیرساخت های سخت افزاری ، اجتماعی و فرهنگی کشور آمادگی لازم در خصوص برگزاری آموزش مجازی را دارند؟
۶- آیا از مطالعات تطبیقی سایر کشورها در خصوص نحوه تداوم آموزش که می تواند کارساز باشد استفاده خواهد شد؟
۷- و...
مهمترین تصمیم دستگاه آموزش و پرورش در شرایط بحرانی کنونی است لذا باید منتظر نشست تا بهترین و عاقلانه ترین تصمیم ممکن از جانب متولیان ارگان مذکور گرفته شود.



ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران

0
0
پاسخ به این اظهارنظر

ناصر ۱۳۹۹/۱/۱۱
واقعا زیبا اشاره کرده اید
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

shadi shamami ۱۳۹۹/۱/۱۰
جالب بود خسته نباشید.اما به یک مطلب اشاره نکرده بودید ، نگرانی و دغدغه ی اولیا چی؟ با توجه به سرعت سرایت این بیماری و با توجه به کمبود امکانات آموزش و پرورش و تخریبی بودن بیشتر مدارس خصوصا روستاها وحتی بعضی از مناطق حاشیه ی شهرها و نبود امکانات بهداشتی لازم در مدارس به نظر شما اولیا با خاطری آسوده و به دور از دغدغه بچه های دلبندشان را به مدرسه می فرستند؟ یا اینکه واقعا آموزش و پرورش راهکارهایی در نظر دارد برای کنترل این بیماری و کنترل استرس اولیا؟؟؟ به درود🙏
جمشیدی ۱۳۹۹/۳/۱۴
با سلام و احترام سپاس از بازخورد و نظر شما در قسمت سخت افزارهای فیزیکی اشاره شده است.
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

سعید ۱۳۹۹/۱/۱۰
باوجودامکانات ضعیف آموزش وپرورش در مناطق گرمسیراصلاامکان برگزاری کلاس در تابستان ممکن نیست
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

Sohrab ۱۳۹۹/۱/۱۰
دەستـتان خۆش بێ کاک کەیوان جەمشیدی بەڕێز ، تـێبینی و تەرحی پرسیارەکانـتان زۆر بەجێ بوو .بژین🌹
0
0
پاسخ به این اظهارنظر

هیرو ۱۳۹۹/۱/۱۰
تا زمانی که واکسن کرونا وارد بازار نگردد وبه نردم تزریق نشود اولیا هیچگاه در چنین شرایطی فرزندان خود را به مدرسه نخواهند فرستاد.آموزش مجازی نتیجه ی انچنانی را ندارد زیرا در مشورهای پیشرفته دانش آموزان از سیستم خانگی استفاده میکنند اما در ایران بچه ها باید از گوشی والدین استفاده بکنند که اولا اولیا چنین حوصله ای رو ندارند دومذ گوشی خود را دست بچه دبستانی نخواهند داد.صداو سیما هم برنامه های آموزشیش چندان قوی و ‌ربار نیست.در حقیقت آموزش و پرورش هیج برنامه ای را برا بحران نداشته و هیچگونه مدیریتی انچنانی را در چنین شرایطی نداشته و ندارد.

نظر خود را براي ما ارسال كنيد