تاريخ: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد ساعت ۲۰:۸ بازدید: 632      نظرات: 0      کد مطلب: 11595
در گفتگو هاژه:

تجربه معماری در غرفه های نمایشگاهی، بستری مناسب جهت تبیین خلاقیت، تکنیک، تفکر و تخیل نوآورانه


به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی هاژه، تجربه معماری در غرفه های نمایشگاهی، بستری مناسب جهت تبیین خلاقیت، تکنیک، تفکر و تخیل نوآورانه  را برای معماران به‌وجود می‌آورد، برای تشریح این موضوع خبرنگار هاژه با یکی از اساتید و صاحبنظران معماری غرفه‌های نمایشگاهی گفتگویی کوتاه انجام داده است.
آزاد بهمنش از اساتید گروه معماری و معماری داخلی که در حوزه طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی مشارکت در پروژه های متعدد داخلی و خارجی دارای سابقه ای چندین ساله می باشد، معتقد است تبیین  و شناخت صحیح فضاهای نمایشگاهی و نحوه برنامه ریزی معماری غرفه‌ها و ایجاد پویایی و گویایی در ساماندهی عناصر بصری و فرم نهایی غرفه‌ها در ارتباط مستقیم با علوم رفتاری انسان و محیط قرار دارد.
 
 وی افزود: با توجه به تعاریف واژه "هویت مکان" در هر فضا با کارکرد خاص خود، پروسه طرح ریزی فضاهای غرفه نمایشگاهی به روش ساخت و ساز سفارشی دارای اصول و مبانی مختص به هر فضا می باشند، لذا فرم به عنوان یک عنصر اصیل معماری، مابین استفاده کنندگان و مخاطبین خاص هر نمایشگاه به عنوان نقطه تلاقی و مشترک در فضا است.
بهمنش تصریح کرد: بایستی به اهمیت هویت بصری هر غرفه علاوه بر شناسایی سریع، چگونگی جلب مخاطبان را در حیطه روابط متقابل انسان و محیط در نظر گرفت.
وی اضافه کرد:  با در نظر گرفتن اهداف نهایی استفاده کنندگان غرفه برای شناساندن ایده‌ها، تولیدات و یا فعالیت های مربوطه در هر حوزه، طراح باید به شناسایی چگونگی استفاده از عناصر فرم معماری غرفه بپردازد و در کمترین زمان، ارتباطی گویا و پویا را با انسان در محیط ایجاد کند، به عبارتی دیگر در این فضاها علاوه بر شناخت معماری، گرافیک فضا، علایم و نشانه های دیداری باید به شناسایی دیگر علوم از جمله: جامعه شناسی، انسان شناسی و روانشناسی محیط و ... پرداخت. 
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت خلاقیت و تخیل در نوآوری در خلق فضا اظهار کرد: خلاقیت تکنیکی، تفکر و تخیل نوآورانه به عنوان عناصر اصلی معماری در این عرصه می تواند به شناختی دقیق و جامع از نظام و سیستم های معماری در بازه زمانی کوتاهتر بیانجامد، لذا  طراحی و اجرای پروژه های غرفه نمایشگاهی می تواند محیطی برای تجربه هنری، علمی و عملی از شناخت سیستم های ساختمانی، محیطی و انسانی باشد.
وی افزود: تجربه عملی در راستای آموزه های علمی جهت ایده پردازی، طراحی و اجرای معمارانه فضاها در زمانی اندک و کاربری های متفاوت به آموزش و یادگیری دیگر علوم مرتبط با معماری را نیز مرتبط است. تفاسیر گوناگون از معماری فضا با کاربری های متفاوت با توجه به درک همنشینی علوم و فنون متفاوت ولی در هم تنیده با مدیریت زمان و مکان به نتیجه مطلوب و خاص هر فضا می‌رسد.
بهمنش تصریح کرد: نکته بسیار مهم در طرح ریزی این گونه فضاها را می توان در چگونگی ایجاد ارتباط متقابل بین استفاده کنندگان فضا، مخاطبین و محصولات هر غرفه بیان کرد که توسط ساماندهی فرم معماری غرفه ایجاد می شود. جاذبه و جلب توجه در فضا با محوریت انسان در حیطه گرافیک محیط و روانشناسی محیطی است که با توجه به اهداف اصلی کارفرما توسط معمار برنامه ریزی خواهد شد.
وی  ادامه داد: با توجه به اینکه رشته معماری، همسو با شناسایی بسیاری از علوم، فنون و هنرها در تعریف و ایجاد فضا می باشد، در فضاهای مربوط به نمایشگاه و فعالیت در این بخش منجر به شناخت مستقیم ابعاد مختلف و مهم شکل گیری فضا برای انسان در ارتباطی متقابل با محیط به صورت ملموس تر و همچنین زمانی بسیار کوتاه خواهد شد. کارگاهی عملیاتی برای تجربه و اجرای ایده های متفاوت در تمامی علوم و فنون وابسته معماری که باید بصورت هنرمندانه فرم گیرد تا انسان را در محیط مربوطه بدرستی مسیردهی کند.
آزاد بهمنش در ادامه گفت: در کتاب جدیدی که از وی با عنوان " الگونگاری طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی برای معماران و طراحان" توسط انتشارات زیباسازی شهر تهران در اسفند 1397 چاپ و منتشر شده است، روند این پروسه به خوبی تبیین شده است. 
وی افزود: برای شناسایی این روند به تعاریف روانشناختی معماری فضا و چگونگی روابط متقابل انسان و محیط در فضاهای نمایشگاهی با کاربری ها و اهداف متفاوت به تفسیر و ارایه راهکارها و اصولی مدون پرداخته شده که در نهایت با آنالیز نمونه پروژه های اجرایی، نتایج قابل فهم و خوبی بدست آمده است.
این مدرس دانشگاه به دانشجویان و علاقمندان معماری، طراحی محیط و معماری داخلی توصیه کرد با قرار گرفتن در این فضای حرفه ای، شناختی ملموس از آموزه های نظری معماری و موارد اجرایی کارگاهی را تجربه خواهند کرد. ادراکی سریع و متفاوت از تأثیرات علوم و فنون دیگر بر معنای وسیع معماری که در همنشینی علوم نظری، انسانی و فنی با علوم رفتاری و روانشناسی محیط برای اهدافی معین برنامه ریزی می شوند.
وی اضافه کرد:  تجربه در محیطی که مدیریت زمان و مکان را با تعریفی متفاوت از ارایه معماری فضا برای زمانی اندک و تأثیرگذاری بسیار در بر خواهد داشت. 
بهمنش در پایان اظهار کرد:  می توان طراحی غرفه را به عنوان یک اثر هنری و بخشی از فنون مهندسی دانست که به نمایش ایده های خلاقانه طراحان منجر خواهد شد، لذا تفکری مهندسی از شناخت همنشینی هنر، فن و علوم در زمان و مکانی خاص برای انسان پدید می‌آورد.
 
آزاد بهمنش از پژوهشگران و مدرسین دانشگاهی گروه معماری و معماری داخلی است که در حوزه علمی و پژوهشی دارای کتاب ها، مقالات و نیز شرکت در کنفرانس های بین المللی و ملی می باشد. زمینه اصلی فعالیت علمی وی اهمیت شناسایی و تبیین همنشینی های مؤثر علوم و فنون با هنرهای آکادمیک و تزئینی برای بیان متفاوت معماری محیط است که تجربیات علمی و اجرایی چندین ساله خود را در مجموعه کتاب هایی به نگارش درآورده است.





برچسب ها:

ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد