تاريخ: ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ خرداد ساعت ۱۵:۱۵ بازدید: 1056      نظرات: 0      کد مطلب: 2141

گفتگوی خواندنی هاژه با عضو شورای اسلامی شهر مهاباد

گفتگوی تفصیلی پایگاه خبری تحلیلی هاژه با آقای یونس قویطاسی عضو شورای اسلامی شهر مهاباد و مسئول کمیسیون ورزش و جوانان


هاژه­: به عنوان اولین سوال، علل رسانه ای نشدن و علنی نبودن جلسات و مصوبات شورای اسلامی شهر مهاباد چیست؟

قویطاسی: در مبحث علنی بودن و رسانه ای شدن جلسات و مصوبات شورا، هیچ یک از اعضای شورا مخالف علنی برگزار شدن آن نیستند، اما متاسفانه نحوه کارکردن جمعی آنطور که باید در بین ما توسعه نیافته و به سبب عدم توسعه گفتمان جمعی باعث شده است که این جلسات برای مردم شفاف و علنی نباشد. تک تک اعضای شورای اسلامی مهاباد زمانی که کاندیدا شده اند، مبحث جلسات علنی را به عنوان اهداف اصلی خود مد نظر قرار داده اند؛ اگر در این رابطه انتقاداتی می شود می بایست انتقاداتی سازنده و منطقی باشد. البته ما تمام مصوبات و صورت جلسات را به صورت شفاف بر روی سایت شهرداری قرار داده ایم و شهروندان می توانند آن را مشاهده کنند. بر این اساس لزومی ندارد که این جلسات به صورت علنی و با حضور رسانه ها برگزار گردد و نبود آن نشانه ضعف شدید شورا نیست.

هاژه: قضیه غیر قانونی بودن فعالیت دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر و توبیخ یک عضو دیگر شورا چیست؟ و این امر تا چه حد صحت دارد؟

قویطاسی: در ابتدا لازم است که به عرض شما برسانم که قضیه پیش آمده در ارتباط با فعالیت دو نفر از همکاران، بحث خلاء قانونی بوده، این همکاران یک حقوق از شهرداری می گرفتند و کارمند شهرداری محسوب می شدند و به هیچ عنوان بحث مسائل مالی و... در میان نبوده است. در این باره و در جهت حل این مشکل از قبل مکاتباتی با استان صورت گرفته است و در ابتدا با فعالیت ایشان به شرط مأمور به خدمتشان در شورا موافقت گردیده بود؛ اما در ادامه شرایط طوری پیش رفت که با مطرح کردن بعضی از مسائلی که ما آگاهی چندانی از آن نداریم، نامه ای از طرف عده ای نوشته و به استان گزارش داده شد، که امری ناپسند و تبعات سنگینی نیز برای شورا در پی داشت. ما از صمیم قلب از این امر ناراحت شدیم و برای رفع آن تلاش های فراوانی نیز صورت داده و خواهیم داد و امیدواریم که این مسأله حل و همچنان بتوانیم از وجود این همکاران در شورای شهر استفاده کنیم. در رابطه با توبیخ یکی دیگر از همکاران تعجب می کنم و چنین چیزی روی نداده است.

هاژه: استخدام و جذب نیرو در بدنه شهرداری (فضای سبز، ترمینال، قرائت خانه ها، روابط عمومی و ...) بر اساس چه معیارهایی صورت گرفته و می گیرد؟ آیا نباید استخدام و جذب بر اساس شایستگی، توان افراد و آزمون باشد؟ در صورتی که مشاهده می شود اکثرا جذب به صورت فامیلی و بر اساس روابط و زد و بندها صورت می گیرد، نظر شما در این رابطه چیست؟

قویطاسی: صادقانه بگویم که اکثر استخدام ها و جذب در شهرداری به صورت فامیلی و روابطی بوده است و بنیان و اساس استخدامی در شهرداری بر اساس زد و بند و روابط فامیلی صورت گرفته است. به نحوی که در دوره های مختلف کسانی که مسئول بوده اند، اقوام و خویشاوندان خود را وارد این نهاد کرده و با صراحت اعلام می دارم که حدود هشتاد درصد این روال در شهرداری رواج دارد. شایان ذکر است که تا حدود یک ماه پیش اصلاً قضیه استخدام فامیلی در شورا وجود نداشته است. به طور کلی هنگامیکه اعضای شورای این دوره سرکار آمدند، حدود صد و بیست نفر در فضای سبز شهرداری مشغول به کار بوده اند که با توسعه و افزایش سرانه فضای سبز در این دوره (حداقل به میزان دو برابر دوره قبل) این افراد افزایش یافته است. به صراحت اعلام می دارم یک سری از این نیروها توسط اعضای شورای شهر از بنده گرفته تا آخرین عضو شورا، هر کدام تعداد 6 نفر را معرفی کرده ایم، که نفرات معرفی شده از طرف بنده هیچ کدام قوم و خویش اینجانب نبوده و بیشتر کسانی که فعالیت و سابقه کار در شهرداری داشته، معرفی شده اند. لازم می دانم که عرض کنم که ما به طور رسمی استخدامی نداشته ایم تا نیروی غیر متخصص با مدارک پایین وارد بدنه شود بلکه نفراتی که معرفی و جذب شده اند، برای کارهای ساده بوده است. در بحث قرائت خانه ها و جذب افراد نمی گویم که افراد معرفی نشده اند بلکه برعکس تعدادی از ما (شورا) نفراتی را برای جذب و استخدام در قرائت خانه ها معرفی کرده و در این جا اعلام می دارم که این افراد همزمان با افراد معرفی شده برای فضاهای سبز خواهند رفت. زیرا که از طرف استانداری نامه ای به اعضای شورا ارجاع داده شده که تحت هیچ عنوانی اعضای شورا حق معرفی و جذب نیرو در شهرداری و سازمان های مرتبط با آن را ندارند.

هاژه: قضیه تفاهم نامه نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی آقای محمود زاده در مورد تعیین تکلیف زمین های مورد مناقشه پارک ملت و... با شورا و شهرداری چه بوده است؟ آیا شورای و شهرداری بدین مصوبه و تفاهم نامه پایبند خواهد بود؟

قویطاسی:در ابتدا باید بگویم که چهارچوب شهرداری به عنوان یک ارگان غیر دولتی، یکی از مباحث مهم تامین منابع مالی و هزینه های جاری آن است که با توجه به اینکه شهرداری مجبور است ماهیانه بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه حقوق کارمندان خود را پرداخت کند که به عنوان معضلی جدی پیش روی شهرداری قرار دارد. از طرف دیگر شهرداری نزدیک به 8 میلیارد تومان به بیمه و چند میلیارد به دارایی و حقوق ماه فروردین کارمندان خود را نیز هنوز تسویه نکرده است. بر این اساس ما (اعضای شورا) به اتفاق آراء و حتی بدون یک رای مخالف جهت زمین های مشهور به گمرک صورت جلسه ایی را تنظیم کردیم، که این امر حتی قبل از نشست با نماینده بوده است و در این صورتجلسه 3 شرط اساسی را برای مالکان این زمین ها برشمرده و تعیین کردیم که به شرطی مالکان یکی از این شروط را رعایت کنند، با آنان بر سر این زمین ها به تفاهم خواهیم رسید: شرط اول: مالکان به صورت 70 درصد سهم شهرداری و 30 درصد سهم خود با ما سازش و به تفاهم برسند، زیرا که این مالکان بدون مراجعه به شهرداری و شورای شهر خودسرانه اقدام به تفکیک قطعات زمین و جدول گذاری آن کرده اند. شرط دوم: مالکان به طول 60 متر از اول خیابان عقب نشینی کرده و زمین های جلوی خود را جهت سهم شهرداری به آن واگذار کنند (سهم شهرداری حدود 20 متر در نظر گرفته شده است) که ما نیز این 20 متر را عقب نشینی خواهیم کرد که سر جمع 80 متر در طول عقب نشینی خواهد شد. در عوض 30 قطعه زمین در اختیار مالکان قرار گیرد و آن را تبدیل به آپارتمان سازی کنند به شرط اینکه بازشوهای آنان رو به باغ میکائیل نباشد. شرط سوم: مکانی جایگزین را برای آنان پیدا کنیم و یا اینکه با قیمت روز زمین فضای سبز(زیرا که سندهای این مالکان فضای سبز و خانه باغ است) زمین های شان را شهرداری خریداری کند و تبدیل به فضای سبز و تفریحی کند، که متاسفانه این افراد هیچ یک از این شرایط را قبول نکرده و در بحث خرید زمین ها، قیمت های میلیاردی(نزدیک به 2 میلیارد برای هر قطعه) درخواست کرده که خارج از توان شهرداری می باشد، هر چند که ما به عنوان نماینده این افراد نیز می بایست وضعیت پیش آمده را درک کرده و در جهت حل و به سرانجام رسیدن این مناقشه اقدام نماییم زیرا آنان نیز در حدود 20 سال است که این زمین ها را خریداری و روی آن سرمایه گذاری کرده اند ولی با چنین شرایط صراحتا اعلام می دارم که هیچ یک از اعضای شورا در این دوره حاضر به امضای چنین تفاهمی با این مالکان نخواهند بود. در ارتباط با تفاهم نامه با نماینده محترم آقای محمودزاده ما به هیچ عنوان ایشان را دور نزده و پای بند به تفاهم نامه و مصوبه با ایشان بوده ایم. آقای محمودزاده قرار بود که ضمن تعامل با مسکن و شهرسازی 2 هکتار زمین جهت معاوضه با این زمین ها تهیه و در اختیار شهرداری قرار دهد. همچنین زمینی به مساحت حدود 2 هکتار در کنار زمین های اشاره شده (120 قطعه مورد مناقشه) وجود دارد که طی صورتجلسه ایی که امضاء شد با در نظر گرفتن یکی از 3 شرط مورد اشاره، مالکان شرط دوم یعنی 80 متر عقب نشینی را قبول و حاضر به پرداخت سهم شهرداری شدند، که غیر از دو نفر از اعضای شورا (آقای کامران علیزاده آذر و کامران یزدانفر) که با این مصوبه مخالفت و یکی از همکاران (آقای سلیمان جنگلی) به دلیل غیبت، مابقی اعضای شورا همگی موافق تفکیک این قطعه زمین با شرایط مورد قبول بوده و صورتجلسه را امضا کردند.

هاژه: در رابطه با تغییر کاربری های بیرون از محدوده شهر (خزایی، شهرک سلامت و...) آیا این تغییر کاربری ها در حیطه کاری شوراهای شهر هستند؟ و آیا در این گونه تغییر کاربری ها اعضای محترم شورا منافع عمومی را در نظر می گیرند یا منافع شخصی ذینفعان و یا زد و بندهای احتمالی را؟

قویطاسی: کار کردن و تصمیم گیری هم می تواند از راه صحیح و درست صورت گیرد و از راه نادرست و اشتباه، خوشبختانه در شورای این دوره علی رغم وجود ضعف ها و مشکلات، سعی شده است که تا حداکثر امکان روال قانونی و درست در تصمیم گیری ها و انجام کارها رعایت شود. لازم می دانم در مبحث تغییر کاربری های بیرون از شهر به عرضتان برسانم که بعد از مصوبه شورا، کمیته تطبیق در فرمانداری و بعد از آن نمایندگان استان و سرانجام کمیسیون ماده 5 بر آن نظارت می کند و در صورت مشاهده تخلف در مصوبات این نهادها آن ها را باطل اعلام می دارند. هر چند بعضی از چیزها وجود دارد که خارج از توان شوراها است و ما مجبور به انجام آن هستیم، برای مثال در سال 1395 مجبوریم بالغ بر 14 میلیارد تومان حقوق کارمندان شهرداری را پرداخت نماییم. بنده نمی­گویم که ما برای جبران این هزینه ها دست به کار خلافی می زنیم، ولی بعضی از اقدامات و کارها راهکار مناسب دارند؛ برای مثال در شهرک سلامت که حدوداً متعلق به 700 نفر از کارمندان شبکه بهداشت است، بر اساس قانون، زمین هایی(حدود 2 هکتار) که خارج از محدوده شهر و طرح تفصیلی(متاسفانه طرح تفصیلی انجام شده برای شهر دارای مشکلات فراوان است، طوریکه جاهایی که می بایست کاربری مسکونی باشند، کاربری فضای سبز و جاهایی که باید کاربری فضای سبز باشند، کاربری مسکونی هستند که این عامل به معضلی اساسی برای شوراهای دوره چهارم تبدیل شده است) بودند، با رعایت تمام حق و حقوق شهرداری و اجرای قانون 70 درصد سهم شهرداری و 30 درصد سهم مالک به محدوده شهرک الحاق کردیم، هر چند در آنجا نیز به صراحت اعلام داشتیم که به شرطی که کمیسیون ماده 5 با آن موافقت کند، این امر قابل اجرا خواهد بود. اگرچه اکنون کمیسیون ماده 5 دستاویزی برای نیش زدن به شورا شده است؛ در حالی که تاکنون این کمیسیون 2 یا 3 مصوبه شورا را رد کرده است. به طور کلی هر مصوبه ای که از طرف شورا تصویب می شود باید 3 مرحله، کمیته تطبیق در فرمانداری، نمایندگان استان و کمیسیون ماده 5 آن را تأیید کنند تا ماهیت اجرایی و قانونی پیدا کند.

در ارتباط با زمین های معروف به ر.ح ماجرا بدین گونه بود که ابتدا قرار بود همکاران فضای سبز شهرداری، خدمات و تاکسیرانی آن را خریداری و تفکیک و به همکاران خود واگذار کنند. از طرف شورا نیز دو تن از همکاران (آقای سید رسول نبوی و آقای امید خضری) بر روند خرید و تفکیک نظارت کنند ولی هنگامی که به بحث تفکیک رسید مدیران این پروژه (آقای فاتحی و آقای حسن گیته) با مالک به تفاهم نرسیده و موفق به خرید آن نشدند و بعد از این موضوع این شخص به عنوان مالک شخصا به شورا مراجعه کرده و خواستار حل و به تفاهم رسیدن بر روی این موضوع شدند.

در طرح تفصیلی کمربندی مکریان ـ یوسفکند مکان یابی شده است و زمین های آقای ر.ح که حدود 10 هکتار می باشد 5 هکتار آن در طرح تفصیلی و محدوده شهر و 5 هکتار آن خارج از طرح تفصیلی و خارج از محدوده شهر قرار دارند و بر این اساس قسمتی از زمین های ایشان در محدوده کمربندی و خیابان اصلی آن واقع می شود و ما مجبور به توافق با ایشان بودیم که با توجه به شرایط مالی نامناسب شهرداری و عدم وجود زمین های جایگزین و... مجبور با سازش شدیم و با در نظر گرفتن 70 درصد سهم شهرداری و 30 درصد سهم مالک با الحاق به محدوده کردن آن قسمتی که خارج از محدوده و طرح تفصیلی است، موافقت گردید، البته در آنجا هم اعلام داشتیم به شرط اینکه کمیسیون ماده 5 این الحاق به محدوده را تأیید نماید، قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد. در این قضیه فقط یکی از اعضای شورا (آقای سید رسول نبوی) با آن مخالف بود. در صورتیکه همین عضو محترم جزو نفراتی بود که در ابتدا خواستار خریداری زمین از شخص ایشان بود!

هاژه: در قضیه تغییر کاربری های فضای سبز و باغات داخل شهر به کاربری های مسکونی، تجاری و... آیا از طرف نهاد یا سازمان دولتی، غیر دولتی و افراد ذینفع فشاری بر اعضای شورا وارد بوده است؟

قویطاسی: در مورد بحث تغییر کاربری تا این لحظه که دارم با شما مصاحبه می کنم چنین چیزی رخ نداده و هیچ شخص، نهاد یا سازمانی فشاری مبنی بر تغییر کاربری به بنده و تا آنجایی که اطلاع دارم به بقیه دوستان همکار نیز وارد نبوده است.

هاژه: شنیده هایی مبنی بر وجود اختلاف، چند دستگی و حتی استعفا در بین اعضای شورا وجود داشته و دارد، تا چه حد این امر صحت دارد؟

قویطاسی: اگر بگویم که در کار جمعی اختلاف نظر وجود ندارد، درست نگفته ام و تبعا بر سر موضوعات مختلف در بین اعضای شورا اختلاف نظر وجود دارد. اگر هم شخصی از استعفاء سخن می گوید دو حالت بیشتر ندارد؛ 1- یا اینکه توان مدیریتی مناسب و توان توجیه بقیه را در راستای طرح های خود ندارد و یا 2- دارای ضعف عملکردی است و می خواهد به نحوی با حرف از استعفا خود را مطرح و جدا از بقیه بداند. به نظر من شخصی که به عنوان شورا پا پیش می گذارد می بایست مسئولیت پذیر، مقتدر و زحمت کش باشد و در جهت تحقق طرح ها و ایده های خود و همراه کردن بقیه اعضا با آن همت و تلاش فراوان انجام دهد؛ در غیر اینصورت مطرح کردن استعفاء تنها جنبه تبلیغاتی خواهد داشت.

هاژه: چند روز قبل گویا در جلسه شورا مصوبه‌ای به تصویب رسیده که از این به بعد به علت مسائل مالی و نبود بودجه کافی از تیم های فوتبال شهرداری در رده های سنی مختلف دیگر حمایت نخواهد شد و کمک مالی به آن ها تعلق نخواهد گرفت، موضوع چیست؟!

قویطاسی: خدمت شما عرض کنم که چند روز قبل(روز چهارشنبه) جلسه شورا برگزار شد و در آنجا بحث حمایت از ورزش فوتبال از طرف شهرداری مطرح شد. متاسفانه این موضوع رای نیاورد و علیرغم حمایت 3 نفر از اعضای شورا (بنده، آقای سید رئوف سیدی و آقای محمد ابراهیمی) مابقی اعضاء غیر از یک عضو یه دلیل غیبت (آقای سلیمان جنگلی) به دلیل مشکلات مالی شهرداری با آن مخالفت کردند. سخن ما این بود که می بایست حمایت از ورزش مردمی و محبوب فوتبال با در نظر گرفتن شرایط خاص ادامه پیدا کند، زیرا که زحمات زیادی در تمام رده های سنی برای موفقیت آن کشیده شده و هزینه های زیادی نیز برای آن صرف شده است، که متاسفانه علیرغم توجیهات منطقی و معقول با آن مخالفت شد و رای نیاورد. اما با صحبت هایی که با رئیس شورا در این خصوص داشته ایم سعی می شود در جلسه دیگر حتما دوباره قضیه حمایت از ورزش محبوب و پر طرفدار فوتبال مطرح و انشاءالله این بار رای بیاورد.

هاژه: مهم ترین مصوبات شورای اسلامی شهر در این دوره که منفعت عمومی را مدنظر قرار داده اند، از نظر شما چه مواردی بوده اند؟

قویطاسی: مصوبات زیادی تاکنون صورت پذیرفته و عملی شده است، ولی به نظر بنده کمربندی میدانچه حسن زاده (پشت صدا و سیما) که نقش مهمی در جهت کاهش بار ترافیکی سطح شهر خواهد داشت، توسعه و افزایش سرانه های فضای سبز شهر (پارک ها سطح شهر خیابان محمد قاضی، بلوار پرستار و...)، روگذر نزدیک بازارچه و شهرک کارمندان، پل های سطح شهر و... از مهم ترین مصوبات شوراهای اسلامی شهر در دوره چهارم بوده است. هر چند در مباحث فنی و سازه ای بنده خدمت آقای دکتر علیزاده آذر و خانم خوشی گفته ام که به سبب تخصص آنان در این حیطه هر چه ایشان بگویند من قبول و امضاء می کنم ولی باید آنان مسئولیت این اقدامات را برعهده بگیرند.

هاژه: خبرهایی از قصد شورا برای تخریب روگذر تپه قاضی وجود دارد، آیا چنین چیزی صحت دارد؟

قویطاسی:موضوع تخریب پل روگذر تپه قاضی یکی دوبار در جلسات شورا مطرح شده است. باید بگویم که در حال حاضر با توجه به محکومیت شورا و شهرداری در نهادهای قضایی می بایست بالغ بر 20 میلیارد تومان به نهادهای دولتی، غیر دولتی و شخصی غرامت پرداخت کند. نظری وجود دارد که اگر این پل تخریب و زیر گذری مناسب با محدوده زده شود، چیزی حدود 6 میلیارد تومان برای شهرداری و شورا هزینه در بر خواهد داشت که در مقایسه با 20 میلیارد با شرایط مالی نامناسب کنونی شهرداری بسیار به صرفه تر خواهد بود. البته در سال جدید این موضوع با چند تن از مسئولین شهری نیز مطرح و موافقت ضمنی آنان گرفته شده و اعضای شورا نیز تقریباً به اتفاق آراء(تنها با مخالفت آقای سلیمان جنگلی) با این امر موافق هستند.

هاژه: در این اواخر شنیده شده که با توجه به وضعیت نا به سامان اقتصادی شهرداری، احتمال تعدیل نیرو در این سازمان وجود دارد، چنین چیزی قابلیت اجرایی خواهد داشت؟

قویطاسی: بله. اخیراً نامه ای محرمانه از طرف شهرداری به شورا ارجاع داده شده است؛ که با توجه به وضعیت نا به سامان اقتصادی و درآمدی شهرداری تعدیل نیرو می بایست صورت پذیرد. بنده صراحتاً هم در جلسه شورا و هم در حال حاضر اعلام می دارم که با این امر مخالف هستم و چنین مصوبه ایی را امضاء نخواهم کرد. زیرا اعتقاد دارم افرادی که در شهرداری شاغل هستند دارای خانواده و به لحاظ انسانی نیز صحیح نیست عذر این افراد خواسته شود و از کار برکنار شوند، می توان با راهکارهای مناسب تری از جمله کاهش سطح اضافه کاری ها و... این مشکل را حل کرد.

هاژه: تا چه اندازه موضوع کمک مالی شورا به یکی از اعضای این نهاد برای بازسازی خانه مسکونی و... صحیح و در صورت صحیح بودن این مبلغ به چه میزان بوده است؟!

قویطاسی: بله این موضوع تا حدی صحیح می باشد و کمک هایی از طرف شورا برای بازسازی خانه مسکونی یکی از اعضا صورت گرفته است، البته مقداری از این کمک مالی به صورت وام بوده و مقدار دیگر از حساب شورا و... پرداخت شده است. میزان این مبلغ در حدود 85 میلیون تومان بوده است.

سخن آخر

در آخر لازم می دانم که تشکر ویژه ای از هاژه و بخصوص اصحاب رسانه داشته باشم، زیرا که رسانه وظیفه خطیر اطلاع رسانی سالم و شفافیت سازی در جامعه را برعهده دارد و امید است که با نقد سازنده و نه تخریب زمینه اعتلای هر چه بیشتر شهر و جامعه را فراهم نمایند.



برچسب ها:

ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد