| تاريخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۵۴ | بازدید: 30 نظرات: 0 کد مطلب: 25345 |
بخش دوم
همانطور که در بخش اول اندکی تفکر گفته شد که شهر عزیزمان مهاباد زمانی از لحاظ تحصیل چجور بود و یکسری راه حل ها جهت بهتر شدن سیستم آموزشی گفته شد و توصیه گردید حال به بررسی یکسری مسائل دیگر در همین راستا میپردازیم :
حوصله دانش آموزان امروزی اصلا سر نمیره چون دارن تو گوشی هاشون زندگی میکنند و دارن با جریان ثابتی از دوپامین (هورمون احساس لذت) تغذیه میشن و این اتفاق از همون اول صبح که چشم باز میکنن صورت میگیره تا وقتی که شب بشه و بخوابن چون در مدرسه در حال ترک دوپامین هستن مثل معتادها رفتار میکنن و بسیار حساس هستن به طوریکه کوچکترین مسائل اونارو به هیجان میبره و وقتی معلم در برابر آنها قرار میگیره و میخواد آموزش بده متوجه میشه اونا خالین و هیچ توانایی برای تنظیم خودشون ندارن و متاسفانه معلم جلوی یک سری دانش آموز که فقط چشمشان باز است و توی کلاس نیستن قرار میگیرد اغلب گیجن و ناراحت هستن و نوعی استرس خیالی دارن.
تنبیه اصلا جوابگو نیست نمره اصلا براشون مهم نیست دانشگاه رفتن اصلا براشون مهم نیست اینترنت کل زندگیشون شده، متاسفانه تنبیه درست یک معلم که زمانی برای دانش آموز یک مسیر بود الان به محض تنبیه در فضای مجازی پخش میشود و کل جامعه بر علیه معلم نشانه میرود در حالیکه معلمها گناهی ندارن شاید والدین تقصیر کار باشند یا شاید تقصیر سیستم سرمایه گذاری باشد ولی این را بدانید تقصیر معلم ها نیست .
راهکار چیست؟
۱ـ با ایجاد فضای جدید از فضای سنتی به فضای مدرن در مدارس و شروع کلاس درس مخصوصا زنگ اول با شروع خبرهای مثبت و مدیتیشن بحثهای عرفانی ایجاد انگیز در بحثهای ایمانی .
۲ـ تاثیر مثبت فرهنگ و هنر و موسیقی مستقیما بر دل دانش آموزان با ایجاد اضافه کردن ساعات اضافی در دروس کلاسی فرهنگی و هنری میتوان این انگیزه را بیشتر کرد و مسیر جدید آموزشی تغییر پیدا کند.
۳ـ نحوه چیدمان کلاسی تغییر یابد و نحوه نشستن در کلاس تغییر یابد به صورت کنفرانسی و دوار شود حرکت دوار خود باعث حرکت و پویایی در دانش آموزان شده و باعث میگردد فضای خسته کلاسی باز شود.
۴ـ نحوه برخورد معلمان با دانش آموزان صمیمی تر و ایجاد فضای شادتر در کلاس درس و نحوه ایجاد انگیزه بیشتر و تشویق دانش آموزان به کتاب خوانی غیر درسی جهت مطالعه آزاد و تعریف کردن داستان های آموزنده توسط معلمان برای دانش آموزان جهت زندگی بهتر در تمام کلاسهای درسی این مسئله بسیار حائز اهمیت بوده زیرا داستان های آموزنده باعث میشود که دانش آموزان بیشتر درگیر مسائل واقعی شوند و از مسائل مجازی بیرون بیایند .
۵- ایجاد کار گروهی برای دانش آموزان به صورت دایره ای و دیدن فیلم های مستند مربوط به درس و غیر درسی .
۶ـ تغییر پرسش و پاسخ به ارائه موضوع، معلمان عزیز و زحمت کش در کلاس ماهیانه یکبار به جای پرسش و پاسخ تکراری و مکرر حداقل یک جلسه دانش آموزان را به نحوه ارائه و کنفرانس تشویق کنند تا با مسائل درسی بیشتر آشنا شود و قدرت درک و تکلم آنان بالا رود و خود کنفرانس در جمع صحبت کردن باعث میشود تا از فضای اینترنتی که گفته شد دربیایند و مسائل را بهتر حل کنند.
۷ـ اولیای دانش آموزان عزیز بایستی برنامه استفاده از گوشی و رفتن به فضای مجازی را در منزل تحت کنترل خود درآورند و ساعت های مشخصی را برای آنان تعیین کنند تا میزان دوپامین ترشح شده در آنان کم تر شود و این احساس کاذب با درس خواندن و کتاب خوانی و بازی های واقعی نه مجازی در منزل جایگزین شود و انجام انواع ورزش مناسب سنین آنان .
۸ ـ اگر خانواده یک بال باشد و مدرسه بال دیگری همانند یک پرنده هر دوبال باید همزمان کار کنند تا بتواند پرواز باشکوهی داشته باشد پس این تعامل بین خانه و مدرسه باید به وجود بیاید و یکطرفه نباشد آنچه در مدرسه گفته شود در خانه نیز باید گفته شود.