کامران علیزاده آذر پس از یک سال و نیم فعالیت سرانجام به بهانه کاندیداتوری مجلس استعفای خود را از شهرداری اعلام کرد و درویشی معاون اداری و مالی تا تعیین شهردار جدید به عنوان سرپرست این شهرداری انتخاب شد.
عملکرد علیزاده آذر در دوران عضویت در شورا در دور چهارم از دید مردم آنقدر ضعیف بود که رتبه وی در انتخابات از نفر اول در دور چهارم به نفر بیست و نه در دور پنجم تنزل پیدا کرد و این در شرایطی اتفاق افتاد که برای کسب رای بیشتر با چهار نفر دیگر ائتلاف تشکیل داده بود.
اعضای شورای دور پنجم بدون توجه به نمره ردی که مردم در انتخابات به وی داده بودند به اتفاق آرا وی را به عنوان شهردار مهاباد انتخاب کردند، انتخابی که از همان روزهای اول با انتقادات شدید همراه بود. بدهی های میلیاردی، پروندههای پیچیده حقوقی، نیروهای مازاد، رکود اقتصادی و کاهش ساخت و ساز، معضل زمین خواری بخشی از مشکلات فراوان شهرداری مهاباد بود که علیزاده آذر در بدو ورودش با آنها روبرو بود و سرانجام بدون آنکه بتواند هیچ کدام از آنها را به طور جدی از سر راه بردارد از سمت خود کنار رفت.
پس از کناره گیری وی گمانه زنیها در خصوص انتخاب شهردار جدید آغاز شد، اما ورای جنجالهای گروهی و رسانه چه کسی میتواند شهردار مهاباد شود و آن را از بحران فرو رفته نجات دهد.
یکی از مشکلات عظیم شهرداری مهاباد پروژه های عمرانی آن هستند. پل روگذر تپه قاضی، پروژه ناتمام داشامجید، پارک خانواده، زیرگذر شهیری نمونه ای از پروژه های عمرانی در مهاباد هستند که هر کدام از لحاظ فنی دارای مشکلاتی بوده و با امضای شهرداران وقت احداث آنها آغاز شده است. بنابراین شهرداری مهاباد نیازمند شخصی با دانش روز و تجربه فراوان در مسایل عمرانی و معماریست، علاوه بر دانش و تجربه دقت عمل و حساسیت روی پروژه های پیشنهادی راهکار جلوگیری از تکرار اشتباهات فنی گذشته است.
آشنایی با مسایل حقوقی و یا حداقل بهره گیری از مشاوران کار کشته باید از دیگر ویژگی های شهردار آینده مهاباد باشد، همچنان که میدانیم بخش عمدهای از بدهیهای شهرداری مهاباد به خاطر محکومیت در پرونده های حقوقی است که اگر حساسیت های حقوقی بیشتر باشد طبیعا هزینه های کمتری به شهرداری تحمیل میگردد.
شهردار آینده مهاباد می بایست دغدغه مسایل زیست محیطی را داشته باشد، مهاباد شهری با ویژگی های خاص است که تعداد زیادی فعال زیست محیطی و اجتماعی دارد، از طرف دیگر معضل زمین خواری، کمبود فضای سبز، نحوه ساماندهی سگ های بلاصاحب، تعرض به حریم رودخانه داخل شهر، پرونده زمینهای دادگستری، صدور مجوز پمپ بنزین در حاشیه سد، زمینهای خزایی و دهها مورد دیگر از مشکلات مربوط به محیط زیست شهری مهاباد هستند و سازمان های مردم نهاد نیز به طور مداوم پیگیر حل آنها هستند، بنابراین اگر موارد مطرح شده از دغدغههای شهردار آینده مهاباد نباشد یقینا زیر تیغ انتقادات فعالان مدنی خواهد رفت و چه بسا بسیار زود به سرنوشت شهردار مستعفی دچار شود.
قاطعیت و مدیریت قوی در تصمیم گیریهای مربوط به بخشهای اداری باید از دیگر ویژگیهای مربوط به شهردار آینده باشد. اصل معضل فعلی شهرداری مهاباد نیروهای مازاد آن هستند و طبق دستور دادستان میبایست تمام نیروهایی که تحت عنوان شرکتی و با حوزه فعالیت فضای سبز و خدماتی وارد وارد بدنه شهرداری مهاباد شده اند باید هرچه سریعتر به شرکت های مربوطه برگردند و وظیفه مدیریت این نیروها بر عهده شهردار خواهد بود. نیروهایی که بعضا به واسطه نفوذ و ارتباطات خانوادگی با مسئولین شهر و شوراهای ادوار مختلف جذب شده اند. لذا ساماندهی آنها کار آسانی نبوده و به یقین میتوان گفت که هر شخصی به عنوان شهردار اگر این پروسه را با موفقیت به سرانجام برساند نام خود را در مدیریت شهری مهاباد ماندگار سازد.
مشاوره پذیر بودن باید ملاک دیگری برای انتخاب شهردار باشد، هیچ مدیری در تمام رشته ها متخصص نیست و رشتههای مختلف به زیرشاخههای جزییتر تقسیم شده اند، بنابراین برای مدیریت موفق آنهم در پست حساسی چون شهرداری که با بسیاری از رشتههای تخصصی مرتبط است نیاز به مشاوران جوان و متخصص، عمرانی، حقوقی رسانهای و... است.
روابط عمومی بالا و ارتباط موثر با فعالین و رسانهها خصوصا در هنگام بحران میتواند بسیاری از فشارها را از روی دوش شهردار برداشته و تنشها را کم کند. لزوم توجه به این اصل که رسانهها چشم و گوش جامعه هستند و با یاری آنها میتوان بسیاری از زوایای پنهان مشکلات شهری را نمایان کرده و از آنها در جهت رفع مشکل یاری جست.
قدرت چانه زنی بالا و ارتباطات موثر با دیگر مسئولین شهری همچون نماینده شهر، فرمانداری و استانداری سبب میشود شهردار بتواند جهت کسب امتیاز و اعتبار برای شهر از تمام ظرفیت ها استفاده کند این در حالیست که شهرداری میبایست مواظب باشد گرفتار
روابط پشت پرده کاندیداهای انتخاباتی مجلس و دوقطبی شهردار و نماینده نشود چون تجربه این روابط و جناح بندیها در دورههای گذشته در شهری مثل بوکان عدم ثبات و آشفتگی در مدیریت شهری را رقم زد.
در آخر آنچه مهم است مسئولیت سنگین اعضای شورا در انتخاب هر چه بهتر شهردار است، باید این واقعیت را پذیرفت که اگر شهردار سابق مهاباد موفق نبوده است بخش زیادی از مسئولیت شکست متوجه خود اعضای شوراست چرا که جدا از مصوبات و بحثهای نظارتی، آنها بودند که به اتفاق آرا به شخصی رای دادند که از مردم رای نگرفته بود.
امید آن می رود شوراها ملاکهای انتخاب خود را تغییر داده و حساسیت بیشتر به خرج دهند زیرا این بار در صورت تکرار فشار مضاعف افکار عمومی و رسانهها به خاطر تکرار اشتباهات سمت آنها خواهد رفت.