امروزه با گسترش جوامع شهرى و كم شدن ارتباطات چهره به چهره على الخصوص در كلان شهرها عده زيادى از مردم در بى مهرى و بى محبتى به سر ميبرند،اما واقعا انسان(اشرف مخلوقات) به ارتباطات چهره به چهره و مهر و محبت نياز ندارد !!!
يكى از اصلى ترين نياز هاى انسان ارتباطات صحيح با رعايت احترام و اصول اخلاقى است كه دركشورهاى توسعه ياقته خيلى به اين مسئله اهميت داده شده است؛ به عنوان مثال در كشور آمريكا برخى از بيزينسها محصول رقابتى و خوبى را عرضه نميكنند اما آنها به وسيله احترام گذاشتن ويژه و ايجاد پرستيژ خاص براى مشترى كسب و كار موفقى را براى خود ايجاد كرده اند و در بسيارى از فروشگاه هاى موفق امريكا در صورت عدم خريد از مراجعه كننده تشكر ميكنند، البته مقصود اين نيست كه نبايد محصول با كيفيت و رقابتى عرضه كرد ولى ميشود بدون سرمايه گذارى كلان و محصول ويژه و رقابتى هم پيشرفت كرد البته اگه تمامى اينها را با هم و در كنار هم داشته باشيم ميتوانيم يكى از موفقترين بيزيس ها را داشته باشيم. ژاپنى ها كه با احترام ترين انسان ها هستند و بخش زيادى از پيشرفت و توسعه كشورشان را مديون اين احترام و رعايت اصول اخلاقى در زندگى و كارشان هستند.
موضوع اصلى نگارش این یادداشت بررسی توسعه مهاباد از طريق جذب توريست و گردشگران پايدار و با كيفيت بدون حمايت هاى دولتى و سرمايه گذارى هاى انبوه است، تنها و تنها از طريق فرهنگ سازى و اتحاد مردمى است .
وقتى در مورد جذب توريست براى مهاباد در يك جمعى صحبت ميشود اولين سخنان در مورد عدم سرمايه گذارى و عدم صدور مجوز هاى لازم است خب فرض را بر پايه اين بگذاريم سرمايه گذاران و مسئولان تمامى امكانات جذب توريست را فراهم كنند، خب در چنين شرايطى هر نوع توريستى جذب ميشود و تنها كافيست مبلغ مشخصى رو داشته باشند اون موقع به راحتى ميتوانند وارد اين شهر بشوند و تاثيرات فرهنگى و اجتماعى مختلفى رو بر مردم شهر بزارند، شايان ذكر است كه توريستها ميتوانند علاوه بر تاثيرات مثبت تاثيرات فرهنگى منفى هم داشته باشند كه تاثير مستقيمى بر فرهنگ اين شهر دارد . ولى زمانى كه ما پيش زمينه هاى جذب توريست با كيفيت را فراهم كنيم چنين اتفاقى پيش نمى ايد و بيشتر ميتوانيم تاثيرات مثبت انها را را مشاهده كنيم.
واقعا بايد هميشه منتظر باشيم تا مديران ، مسئولان و سرمايه گذاران به شهرمان كمك كنند !؟
به دلايل مختلفى امكان داره اين كار هيچ موقع از طرف آنها انجام نشود!
شيوه هاى مديريت نوين بسيار تغيير كرده و مديريت در بعضى از سازمان هاى نوين و دانش محور از پايين به بالاست و اين شيوه مديريت در خيلى از سازمان ها تاثير بسيار خوبى را داشته است و دقيقا مهاباد امروز براى پيشرفت نيازمند چنين شيوه اى است،شايد با خود بگوييم كه براى اين كار چه ابزارى را لازم داريم؟
ابزار ما مهر و محبت، احترام و احترام و احترام، فرهنگ سازى، و پرستيژ سازى براى شهر و مهمانان شهر و بیش از 200 هزار مدیر چراکه كل جمعيت مهاباد چون اون عابرى هم كه مسافران به صورت اتفاقى ادرسى ازش پرسيده مى شود تاثير مستقيم برطرز فكر مسافران نسبت به مردم مهاباد دارد شايد اون مسافر گذرا از مهاباد رد بشه اما اگر تاثيرى خوب درذهنش نسبت به مردم و شهر مهابادايجاد بشود درصد احتمال امدن دوباره آن مسافر به مهاباد رو افزايش ميدهد.
البته همين الان هم از اين لحاظ جايگاه خوبى را در منظقه دارد لازم است در جهت توسعه و افزایش کیفیت این شاخص گام برداشت. پیش آمده که خيلى از دوستان خانوادگيمان كه هر چند سال براى گردش به مهاباد آمده باشند و این چند جمله را شنیده باشیم که "مهاباد امكانات زياد و علیرغم وجود مکانهای گردشگرى سایتهای تفریحی زيادى ندارد ولى ما تو مهاباد اصلا حس غربت نداريم و حس ميكنيم متعلق به اين شهر هستيم و مردم شهر خيلى به ما محبت ميكنند".
سابقه تاریخی و جایگاه فرهنگی مهاباد به لحاظ وجود شاعران و نویسندگان بزرگ در طول تاریخ همواره به جاذبهای نهفته برای توسعه گردشگری محسوب میشود که با سرمایه گذاری روی آن و اجام مطالعات علمی شاخصهای گردشگری را از نظر کمی و کیفی ارتقا داد.
و كلام اخر اينكه وجود مردمانی با این سطح بینش کامل و جامع در این شهر میتواند در ارتقای شاخصهای گردشگری مفید واقع شود.