به گزارش هاژه، خودروهای برقی برای قابل رقابت بودن با خودروهای بنزینی همواره به باتریهای بزرگتر و با ظرفیت بیشتر نیاز دارند تا بتوانند مسافت بیشتری را با یک بار شارژ طی کنند. اما فضای داخل موتور خودرو و وزن آن، مهندسان را در استفاده از باتریهای بزرگتر محدود میکند.
به نظر میرسد محققان سوئدی یک راه حل برای این معضل یافتهاند و آن هم تبدیل بدنه خودرو به باتری است!
پژوهشگران دانشگاه فناوری چالمرز(Chalmers) سوئد یک مطالعه انجام دادهاند که نشان میدهد پوششهای فیبر کربن میتواند به عنوان الکترودهای باتری ایفای نقش کند.
ترفند این است که اندازه و گردش فیبرها را بهینه میکنند تا تعادل خوبی بین سختی و صفات الکتروشیمیایی مورد نیاز برای ذخیره انرژی برقرار شود.
در حالی که فیبرکربن با ویژگیهای خوب برای باتری، نسبتا قویتر از فولاد است، دانشمندان معتقدند شرکتها ممکن است به لایههایی با ضخامت بیشتری از این ماده نیاز داشته باشند تا بتوانند تفاوت ایجاد کنند و به هدفشان برسند.
"لیف آسپ" پروفسور دانشگاه چالمرز گفت: اگر بدنه وسیله نقلیه بتواند انرژی را جمع آوری، نگهداری و ذخیره کند، میتواند وزن خودرو را تا 50 درصد کاهش دهد.
اگرچه یک نکته بازدارنده و مهم وجود دارد و آن هم اینکه فیبر کربن گران است. در حالی که در حال رایج شدن است، اما هنوز هم تنها در خودروهای سوپر اسپرت به همراه برخی خودروهای برقی دیده میشود، جایی که قیمت فیبرکربن تاثیر چندانی روی قیمت نمیگذارد، زیرا قیمت این گونه خودروها به خودی خود بالا است.
سازندگان خودروهای برقی ممکن است در آیندهای نزدیک برای بهرهگیری از مزایای ذخیره انرژی فیبر کربن، مجبور به استفاده از آن در طراحی بدنه همراه با کنترل قیمت نهایی خودرو باشند.
ایسنا