به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی هاژه، با گذشت یکسال از طرح تجمیع و انتقال سواری های بین شهری به پایانه مرکزی مهاباد، رانندگان خواستار ارائه خدمات رفاهی یکسان هستند.
یکی از رانندگان مسافربری بین شهری در گفتگو با خبرنگار هاژه اظهار کرد: با گذشت یکسال از طرح تجمیع و انتقال سواری های بین شهری به ترمینال مرکزی مهاباد، کمترین خدمات به رانندگان سواری های بین شهری ارائه نشده و این مشکلات، مسافران و رانندگان را کلافه کرده است.
وی افزود: عمده ترین مشکلات این رانندگان نبود محل انتظار مسافران، اتاق استراحت رانندگان و بلیت و صورتحساب می باشد که هریک باعث بروز مشکلات عدیده ای برای مسافران و رانندگان شده است.
این راننده تصریح کرد: مسافران در گرمای سوزان باید زیر نور شدید آفتاب قرار گیرند و همین امر باعث شده که از تهیه بلیت منصرف شوند. این درحالیست که در شهرهای دیگر مکانهای استاندارد با خدمات ویژه برای انتظار مسافران و رانندگان وجود دارد. مسافت طولانی دفاتر ترمینال مرکزی از جایگاه توقف سواری ها نیز مانع از استفاده مسافرین از خدمات دفتر مرکزی شده است.
یکی دیگر از رانندگان با انتقاد از عملکرد مسئولان در رابطه با پیگیری مشکلات این قشر اظهار کرد: در حالیکه شرکتهای مسافربری موظف به ارائه بلیت و صورتحساب به مسافران و رانندگان هستند، در مکانی بسیار دورتر از جایگاه توقف سواری ها مستقر شده اند و رانندگان شخصا باید اقدام به جذب مسافر و تهیه بلیط نمایند و در این میان کم نیستند مسافرانی که کلافه شده و گاها یا از سفر با سواری های بین شهری منصرف شده و یا انتقادات آنها آرامش روانی راننده را به مشکل روبرو می کند.
وی افزود: بارها به فرمانداری، شهرداری و ادارات زیربط مراجعه کرده ایم ولی صدایمان به جایی نرسیده و مشکلات مرتفع نشده درحالیکه 5 درصد از هزینه بلیت آن به حساب شهرداری واریز می شود و شرکتهای مسافربری نیز سود کلانی بدست می آورند ولی عملا هیچکدام حاضر به ارائه خدمات نیستند. پایانه مسافربری که مدیریت را برعهده دارد به وظایف خود به خوبی عمل نمی کند و پیگیر رفع مشکلات نیست. درحالیکه در همین فضا مکانی برای پارکینک و دفتری برای رسیدگی به امور و استراحت رانندگان تاکسی تلفنی بصورت مجزا در نظر گرفته شده است.
یکی دیگر از رانندگان نیز با اشاره به مشکلات این قشر اظهار کرد: متاسفانه شرکتهای مسافربری با درآمد کلانی که دارند کمترین هزینه را برای ارائه خدمات بیشتر صرف نمی کنند و مسئولان پایانه ها، راهنمایی و رانندگی، شهرداری و تاکسیرانی به وظیفه خود که جلوگیری از تردد مسافربرهای شخصی است عمل نمی کنند به نحوی که مسافرینی که برای سفر به ترمینال مراجعه می کنند قبل از هر چیز باید از فیلتر پیشنهادات مسافربرهای شخصی در جلو درب ورودی ترمینال عبور کنند.
وی افزود: در حالیکه درآمد سواری های بین شهری بشدت افت کرده مسافربرهای شخصی بدون هیچ مشکلی بصورت غیر قانونی در مکان مشخص اقدام به تردد و مسافربری می کنند و یکی از سوپرمارکتهای شهر به یک شرکت مسافربری تبدیل شده و از آنها هزینه کمیسیون دریافت می کند.
وی در پایان با اشاره به مشکلات عدم ارائه خدمات کافی در ترمینال مرکزی و مشکلات رانندگان سواری های بین شهری اظهار کرد: اگر مسئولان به شعار تکریم ارباب رجوع و دفاع از حقوق شهروندان باور دارند یکبار برای همیشه مشکلات این قشر خدماتی را رفع نمایند.
مدیر پایانه مسافربری مهاباد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار هاژه اظهار کرد: در این پایانه خدمات مسافربری توسط مینی بوس، اتوبوس و سواری ارائه می شود و امکانات رفاهی برای هر یک از رانندگان مسافربر در نظر گرفته شده است.
سید مسعود نظامی افزود: هزینه مدیریت پایانه ها بالا بوده و این هزینه ها با توجه به تجمیع تمامی مسافربرها بسیار افزایش یافته است. شورای شهر و شهرداری نیز چندین بار برای بررسی مشکلات حضور یافته اند و درصدد رفع مشکلات هستند.
نظامی تصریح کرد: شهرداری برای رفاه رانندگان و جلوگیری از تردد مسافر در زیر آفتاب، در ضلع جنوبی پایانه اقدام به ایجاد سازه های فلزی( ایرانت) کرده و رانندگان قبل از حرکت می توانند در آن مکان توقف نمایند، همچنین یکی از اتاقها نیز برای استراحت رانندگان و یا مسافران درنظر گرفته شده اما خواسته فعلی رانندگان ایجاد سازه آفتابگیر و محل فروش بلیط و سرویس بهداشتی مجزا در ضلع دیگر پایانه است.
وی افزود: شهرداری و شورای شهر همراه با فرماندار و رئیس راهنمایی و رانندگی برای بررسی خواسته رانندگان سواری از پایانه بازدید کردند و در نهایت فرمانداری با ارسال نامه ای خواستار ایجاد سازه و امکانات رفاهی برای رانندگان توسط شرکتهای مسافربری شد. شرکتها انتظار دارند این هزینه ها را متوجه شهرداری کنند، اما این سازمان بدلیل رکود مالی توان صرف هزینه های خارج از چهارچوب تعیین شده را ندارد، از طرفی درآمد شرکتهای مسافربری بسیار بیشتر از درآمدهای شهرداری از بخش مسافربری سواری بوده و شهرداری تنها می تواند از امکانات فعلی برای ارائه خدمات به رانندگان و مسافران استفاده نماید. هزینه ساخت سازه در ضلع شرقی در مقایسه با ضلع جنوبی نیز 2 برابر کمتر است.
نظامی در خصوص برخورد با مسافربرهای شخصی و تردد آنها در جلو درب ورودی پایانه اظهار کرد: با توجه به درک موضوع شهرداری اقدام به ایجاد مانع و لاین جداکننده در درب ورودی شمالی برای جلوگیری از توقف و تردد مسافربرهای شخصی کرده که به گفته رانندگان نیز بسیار موثر بوده ولی مدیریت پایانه به فضای داخل محدود شده و برخورد با مسافربرهای شخصی در مکانهای دیگر در حیطه وظیفه آنها نیست. از سویی دیگر این مساله نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی جمعی شهروندان از مخاطرات استفاده از مسافربر شخصی با توجه عدم صلاحیت راننده و خودرو بیمه است.