تاریخ: ۱۳۹۶/۸/۵
انتشار کتاب علمی- پژوهشی توسط روزنامه نگاری سقزی

کتاب علمی- پژوهشی "دیپلماسی رسانه ای هوشمند" (تحلیلی بر استراتژی ها و تاکتیک های دیپلماسی رسانه ای در روابط بین الملل) چاپ و منتشر شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هاژه، این کتاب توسط فردین مصطفایی روزنامه نگار سقزی و مدرس دانشگاه با همکاری دکتر ندا سلیمانی و دکتر محمدحسن صدر از اساتید دانشگاه های تهران تالیف و در 220 صفحه توسط انتشارات دانشگاهی (دا) چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

کتاب "دیپلماسی رسانه ای هوشمند" شامل مقدمه و 3 فصل بوده که ضمن طرح و واکاوی مبانی تئوریک در حوزه های دیپلماسی، رسانه های جمعی، روابط بین الملل، قدرت نرم، افکار عمومی و ارتباطات جهانی، عملیات روانی، دیپلماسی عمومی و همچنین چالش ها و الزامات و کارکردهای دیپلماسی رسانه ای از دیدگاه صاحبنظران؛ نظریه "دیپلماسی هوشمند رسانه ای" را تدوین و استراتژی ها و راهبردهای پیرامون آن را ارائه داده است.

نویسنده کتاب در مورد ضرورت تدوین این کتاب و بحث پیرامون دیپلماسی رسانه ای گفت: امروزه روابط بین الملل، دیپلماسی و سیاست خارجی كشورها تحت تأثیر و تعامل تحولات شگرف در عرصه ارتباطات قرار گرفته است؛ چنانچه «دیپلماسی رسانه‌ای» به عنوان یكی از شاخه‌های اصلی فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی پدیدار شده است و بخش قابل توجهی از دیپلماسی عمومی كشورهای به ویژه قدرتمند جهانی را به خود اختصاص داده است.

مصطفایی افزود: هم اینک رسانه های جمعی نقش های حساس، متنوع، متکثر و بااهمیتی را در موضوعات مختلف در سطوح ملی و بین المللی ایفا می کنند و این نقش به ویژه در زمینه ارتباطات سیاسی و بین المللی از حساسیت و اهمیت استراتژیک و مهمی برخوردار است. در اغلب رسانه ها تلاش معناداری برای جهت دهی به اخبار و گزارشات با استفاده از ابزار و تکنیک های مختلف و متعدد جهت شکل دهی به افکار عمومی و القای پیام موردنظر صورت می گیرد. با این رویکرد، رسانه‌ها به عنوان نماد عصر فرااطلاعات، خود به عنوان جهت دهنده دیپلماسی، مرزهای سیاست خارجی و داخلی را در نوردیده و به عنوان شاخصه‌ای مهم در تغییرات ژئوپلیتیک جهانی نقش تأثیرگذاری دارد.

هم اکنون تكنولوژی‌های نوین ارتباطات و اطلاعات، گستره دیپلماسی و سیاست خارجی را به تحریریه رسانه های جمعی از جمله: روزنامه‌ها، شبكه‌های اینترنتی و اجتماعی، تلویزیون‌ها و رادیوهای جهانی كشانده‌اند. این همان عاملی است كه در عصر جامعه اطلاعاتی و فرااطلاعاتی، فضای روابط متعامل دیپلمات‌ها و رسانه‌ها را الزامی ساخته است. فضایی كه در آن، پیشبرد سیاست خارجی و دیپلماسی بیش از پیش به میزان تاثیرگذاری تاكتیك‌های خبری و رسانه‌ای وابسته شده است. چنان‌كه هر قدر این تاكتیك‌ها و پوشش خبری پر قدرت‌تر و تاثیر گذارتر طراحی و منتشر شوند، چرخ‌های سیاست خارجی روان‌تر می‌چرخد.

مدل یا نظریه پیشنهادی این پژوهش «دیپلماسی رسانه ای هوشمند» است؛ که بر فعالیت ها و اقدامات هدشمندانه، متکثر و حسابگرایانه دیپلماسی رسانه ای و همزمان با آن ظرفیت سازی ارتباطی- فرهنگی برای تقویت قدرت نرم کشورها و مولفه های مرتبط با آن، تبدیل چالش ها به فرصت و به کارگیری تاکتیک های متنوع خبری در ارتباطات جهانی و روابط بین الملل تاکید می نماید.

مطالعه این کتاب برای دیپلمات ها، فعالان عرصه ارتباطات و رسانه، تحلیلگران عرصه روابط بین المللی می تواند موثر باشد.