بیرون کردن دانشآموزان گوگتپه از مدرسه شبانه روزی، در اول مهر 1396
آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم، یار در خانه و ما گرد جهان میگردیم
وضعیت اسفبار فضای آموزشی شهر گوگتپه سالهاست که لاینحل باقی مانده است. این مشکل از زمانی آغاز شد که مدرسههای راهنمایی، ابتدایی و مهدکودک به عنوان سرانه روستا در محوطهای بالغ بر یک هکتار و نیم در داخل محدودهی شرکت سهامی زراعی سابق احداث شد و حالا به فضای نظامی تبدیل و مدرسهی کنونی ابتدایی توسط جهاد سازندگی در ابتدای سالهای 60 ساخته شد. از آن زمان تا اکنون با وجود چندین برابر شدن جمعیت روستا و تبدیل شدن آن به شهر فضای آموزشی گوگتپه تغییری نداشته است. چهار مدرسهی صبا، فاخر، 15 خرداد و امام محمد غزالی در همان ساختمان قدیمی و تخریبی با بیش از 1200 نفر دانش آموز، دایر است. روزانه به طور متوسط بیش از پانصد نفر از دانش آموزان برای رسیدن به مدرسه، عرض جاده پر خطر و حادثه خیز جاده اصلی میاندوآب ـ مهاباد، که از وسط شهر میگذرد، را طی میکنند. عبور و مرور این جمعیت در طول روز و در درازای دو کیلومتر در هر روز تحصیلی تکرار میشود و در طی سالیان متمادی دهها دانشآموز جان خود را در حوادث و تصادفات رانندگی از دست دادهاند. مساحت کلاسها این مدارس در حدود 24 متر مربع و متوسط جمعیت دانشآموزی در آنها در حدود 34 نفر است.
مدرسهی تخریبی که هماکنون بیش از 1200 نفر دانشآموز در آن با تراکم بالا و در دو شیفت در حال تحصیل هستند.
این تراکم جمعیت و بافت فرسودهی مدرسه، فضای آموزشی مدارس ابتدایی گوگتپه را در پایینترین و بدترین وضعیت ممکن در شهرستان مهاباد قرار داده است.
فضای داخل کلاسها مدرسهی ابتدایی
خوشبختانه مشکل مقطع راهنمایی(متوسطهی اول) پسرانه در سال 1381 با احداث یک باب ساختمان (مهرانگیز جعفری)در شمال گوگتپه توسط یک خیر حل گردید. در حال حاضر شهر گوگتپه فاقد دبیرستان(در مقطع دوم) میباشد.
قبلا نیز در مساحت 8 هکتاری مدرسهی شبانهروزی شهید با هنر در سال 1374 تاسیس گردید، که عملاً هیچ نقشی در حل مشکل فضای آموزشی گوگتپه نداشته است. در بدو تاسیس جمعیت دانشآموزی مدرسه شبانه روزی در حدود 300 نفر بود. به مرور زمان این جمعیت دانشآموزی به حدود 100 نفر تقلیل یافته است. عملا چندین سال است که بیش از 10 تا 12 کلاس مدرسهی شبانهروزی با مساحت متوسط 40 متر مربع در جوار مدارس ابتدایی گوگتپه بلااستفاده مانده است. درحالی که دانشآموزان ابتدایی گوگتپه از کمبود فضا با تراکم جمعیتی 34 نفر در 24 متر مربع (در دو شیفت و بطور مختلط ) رنج میبرند 12 کلاس با وسعت مناسب در مدرسهی شبانهروزی خالی و کبوترهای کوهی در آن لانهگذاری میکنند.
در مقیاس یکسان، مقایسهی مساحت مدارس 15 خرداد، فاخر، امام محمد غزالی و صبا (مجموعا 2،000 متر مربع و 1200 نفر دانشآموز سمت راست) با مدرسهی شبانهروزی شهید باهنر (با مساحت 80،000 متر مربع و حدود 100 نفر دانشآموز سمت چپ.)
در ابتدای تابستان سال 1396 انجمن اولیاء مدارس مقاطع ابتدایی با همکاری شورای اسلامی شهر گوگتپه رایزنی برای استفاده شیفت مخالف مدرسهی شبانهروزی را در فاصله 300 متری از مدرسه قدیمی ابتدایی را شروع و با قبول بخشی از هزینههای لازم برای تفکیک پذیری مناسب دانشآموزان همکاری خود را اعلام نمود. و حاضر به همکاری در ساخت سه کلاس در جوار خوابگاه شبانهروزی برای دانشآموزان جامعهی هدف مدرسهی شهید باهنر شدند.
نهایتاً معاون مدیر کل و مدیر محترم آموزش و پرورش در آواخر مرداد ماه 96 در حضور فرماندار محترم موافقت خود را با اختصاص شیفت بعداز ظهر مدرسهی شبانهروزی شهید باهنر به دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی، اعلام نمودند. اما متاسفانه در حدود یک هفته مانده به بازگشایی مدارس عملا با بهانهجوییهای واهی و تحت بروکراسی اداری هیچ اقدام عملی برای نظم بخشیدن به فضایکلاسها انجام نگرفته و در دو روز قبل از بازگشایی با پافشاری اعضاء انجمن اولیاء و اعضای شورا اسلامی شهر، نقل و انتقال میز و صندلیها به مدرسهی شبانه روزی انجام و بررسی کمبودها پیگیری شد.
اما متاسفانه در اول مهر ماه تمامی زحمات چندینماهه مجموعه اعضای انجمن اولیاء و مربیان مدارس ابتدایی و شورای اسلامی شهر گوگتپه برای استفاده از فضای خالی مدرسهی شبانه روزی شهید باهنر، به نتیجه نرسید و تصمیم مدیریت محترم آموزش و پرورش باعث نشد هیچ گامی در جهت رفع مشکل دانشآموزان برداشته شود.
مزایای استفاده از شیفت بعداز ظهر مدرسهی شبانهروزی توسط دانشآموزان:
1ـ حداقل نیمی از جمعیت دانشآموزان در مقطع ابتدایی فرصت استفاده از کلاسها با نرم مساحت متناسب با جمعیت را خواهند داشت.
2ـ استفاده از بخشی از فضای بسیار باز و وسیع محوطهی شبانهروزی (بدون ایجاد مزاحمت برای دانشآموزان مقیم) برای اولین بار لذت یک زنگ تفریح با نشاط را برای دانشآموزان ابتدایی فراهم خواهد نمود.
3- کمکهای مردمی برای تجهیز و هوشمندسازی نسبی کلاسها، عملا برای دانشآموزان شبانهروزی در شیفت صبح نیز مفید و مستقیما در ارتقاء کیفی آموزش آنان نیز تاثیر دارد. (جای تعجب است که که با وجود اینکه چندین هکتار زمین محوطهی شبانهروزی سالها زیر کشت و زرع است(امسال چغندر) ، این تغییر کاربری با کدام مجوز و استفاده از آن طی کدام مناقصه به اشخاص حقیقی واگذار شده است. خارج از بحث حقوقی در این مورد، چرا با وجود چندین سال بهرهبرداری زراعی از این زمینها هزینهی هوشمندسازی حتی یک کلاس هم برای دانشآموزان محروم شبانهروزی مهیا نشدهاست؟ و چرا دیوار حیاط مدرسه که اکنون خراب شده است با عایدات محصولات زمینها، بازسازی نگردیده؟ )
زمینهای کشت شده در محوطه شبانهروزی در سالهای مختلف
محوطهی شبانه روزی که هم اکنون در زیر کشت چغندر قرار دارد.
4 – با استفاده از فضای موجود در حیاط مدرسهی شبانهروزی از حالت متروکه و نیزارها و علفهای هرز پاک و محیط شادابتری را برای تمامی دانشآموزان ایجاد میشود.
5ـ برای ساخت مدرسهی جدید در گوگتپه نیاز به تخلیهی مدرسهی ابتدایی کنونی است. با استفاده از فضای مدرسه شبانهروزی فرصت مناسب اسکان دانشآموزان و عدم نگرانی از وقفه آموزشی و نیز شرایط بهتر برای جذب خیر و شروع عملیات ساخت فراهم خواهد شد. علی الخصوص ساخت مدرسه در ضلع شرقی شهر گوگتپه.
6- با بهرهگیری از فضای آموزشی شبانهروزی که به حقیقت به هیچ وجه قابل مقایسه با مدرسهی ابتدایی نیست معلمان برای حضور در آن کلاسها رقابت خواهند نمود و از آن گریزان نخواهند شد. این فاکتور مهم، مستقیما در امر آموزش و ارتقاء کیفی سطح علمی دانشآموزان نقش خواهد داشت.
7- مردم شهر گوگتپه در صورتی که احساس کنند که مدرسهی شبانهروزی میتواند بخشی از مشکلات آموزشی را برایشان حل کند، قطعاً برای بهسازی فضای آموزشی آن همت خواهند نمود و در حفظ و نگهداری آن سهیم خواهند بود و اجازه نخواهند داد که از محوطههای مجاور آن سوء استفادهی شخص شود. همچنانکه حالا در چسبیده به دیوارهای حیاط مدرسه اسطبل و احشام نگهداری نمیشد و محیطی بهداشتیتر برای دانشآموزان فراهم میشد.
8ـ با وجود فضای مناسب شبانهروزی و برگزاری مسابقات ورزشی بین دانشآموزان شبانهروزی و ابتدایی در اوقات فراغت میتوان محیط سرزنده و مفرحتری را برای آنان فراهم نمود.
9- استفاده از این فضا با توجه به اینکه در محدودهی شهر واقع است، هزینه ایاب و ذهاب بر اولیاء دانشآموزان تحمیل نخواهد کرد.
10ـ حل مشکل کلاسهای مختلط در مدرسه ابتدایی که در چندین سال قبل وجود داشته است.