تاریخ: ۱۳۹۶/۵/۳۰
رتبه های زیر 100 کنکور سراسری مهاباد چگونه درس خوانده اند


سینا کفاشی، رتبه 4 هنر

 از آنجایی که رشته ی اصلی من در مدرسه ریاضی بود به برنامه ای فشرده و دقیق احتیاج داشتم تا بتوانم در کنکور رشتە هنر موفق شوم، در کل تکنیک خاصی در ذهن نداشته و چیزهایی که باعث موفقیت من شد پشتکار و علاقه بود.
 در این زمان عمده ی وقتم را صرف مطالعه کردم و وقت گذراندن با دوستانم را کاهش دادم، برای مدتی کوتاه از کلاس های موسیقی صرف نظر کرده و عواملی را که برای من حواس پرتی به وجود می‌آورد کنار گذاشتم.
تلاش و پشتکار فراوان باعث عدم دلسردی و امیدواری  می شود.
من از عملکرد خودم در کنکور کاملا راضی بوده و انتظار نتایج قابل قبولی را داشتم.

 خالق ستیزه، رتبه 10 انسانی

برنامەی درس خواندم معمولا بصورت یکماهە بود که  بطور دقیق آنرا اجرا می‌کردم و سعی من بیشتر بر شیوه خواندن مفهومی بود. در جریان کنکور هدف و انگیزه خیلی اهمیت دارد ولی این منابع بدون یک مطالعە گر قطعا جز  کتابهایی دورافتاده و متروک چیزی بیش نیستند البتە درکنار اینها داشتن وقت کافی و تمرکز هم باید مورد توجه باشد.
 بر این باورم که فرق چندانی بین رتبه های تک رقمی و دو رقمی از لحاظ رشتەی دانشگاهی وجود ندارد ولی احساس می‌کنم کە می‌توانستم رتبه‌ی تک رقمی هم کسب کرد ولی تا اینجا هم خدا را شکر می کنم و دیگر حسرت خوردن دردی  را دوا نخواهد کرد.
مرا گر تو بگذاری ای نفس طامع
بســی پــادشـایی کنــم درگدایی
 

سلوی افشاری، رتبه 36 زبان

از بهترین روش های مطالعه برای کنکور سراسری، کمک گرفتن از آزمون های برنامه‌ای است. داوطلبان در آغاز راه با حجم انبوهی از مطالب مواجه می شوند که بدون برنامه ی مناسب برای مطالعه و مرور آنها، یادگیری همه این مطالب نا امید کننده به نظر می رسد که مهم‌ترین گام برای‌ پیشرفت در کنکور سراسری اعتماد به برنامه‌ی آزمونها است.
متاسفانە مطالعه‌ی مفهومی و تمرکز بر مفاهیم علمی کتب درسی از مواردی است که معمولا در مطالعه برای کنکور سراسری مورد کم توجهی قرار می گیرد. امسال دومین سالی بود که من در کنکور شرکت کردم و برعکس پارسال به جای اینکه خود را در انبوهی از تست ها برای دروس ریاضی و فیزیک غرق کنم، با تمرکز بر اصل مفهوم و تمرین توانستم با تعداد معقولانه‌ تست‌زنی در این دروس درصد بهتری را کسب کنم که با این روش توانستم با صرف مقدار بسیار کمتری از زمان، پیشرفت بسیار بیشتری در این دروس داشته باشم. 
 از مهم‌ترین عاداتی که طی کنکور سراسری تنظیم کردم برنامه‌ی خوابم بود. چون کمترین انرژی برای مطالعه را در شب‌ها دارم بنابراین زود می‌خوابیدم.
و صبحها خیلی زود بیدار می شدم تا از وقت و انرژی ام به بهترین شکل استفاده کنم. 
استفاده از گوشی همراه و شبکه های اجتماعی را به تعادل رساندم و الویت اصلی خودم را مطالعه قرار دادم. 
برنامه ریزی و جهت گیری درست با  انتخاب روشهای متناسب می‌توان بسیار آسانتر به هدف رسید.
به دلیل رقابتی بودن کنکور سراسری نمی توان دقیق احتمال موفقیت را پیش بینی کرد. برای همین برای خودم رتبه ی خاصی را تعیین نکرده بودم.

امید جفایی، رتبه 41 ریاضی

از سال اول كه وارد دبيرستان شدم دغدغه کنکور را در ذهن داشتم، در سالهاي دوم و سوم (به‌ويژه سوم) درس خواندن براي من جدي و هدفمند شد. ولي تمركز اصلي خود را روي كنكور، از سال چهارم شروع کرد در وقت درس خواندن براي حل مشكلات درسي بیشتر به خودم و كتب درسی متكي بودم، به همين دليل هيچ كلاس كنكوري نرفتم اما در کنار درس تفریحاتی داشتم. تلاشم بیشتر تمرکز روی هدفم بود و به مسائل حاشيه‌اي اهميت نمی‌دادم .
در مرتبه اول خواست و اراده فرد از اهميت بالايي برخوردار است. سپس بايد با توكل و اميد به خداوند متعال گام در مسير گذاشته و به برنامه ريزي و اجرا كردن آن براي تحقق اهدافش بپردازد.
خواست من رتبه اي بود كه امكان انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظرم را داشته باشم و به عدد خاصي فكر نمي كردم كه با لطف خداوند مهربان به هدفم رسيدم .


یمین سرحدی رتبه 63 ریاضی و 103 زبان 

همیشه در طول دوران کنکور ذهنیتم این بود که درس خواندنم بیشترین بازده را داشته باشد یعنی با حداقل زمان حداکثر یادگیری را بدست آورم.
بهترین راه این است که هر دانش آموزی به مرور در طول درس خوندن با توجه به ویژگی ها و توانایی های خویش به این روش ها دست پیدا کند.
من نتوانستم هیچ یک از تفریحات و سرگرمیهایم را کم کنم ولی در چند برهه زمانی ماههای آخر و دوران امتحانات نهایی به علت کم کاریِ قبلی خودم مجبور شدم که وقت بیشتری نسبت به قبل برای درسهایم  اختصاص دهم که به طبع فرصتم واسه بقیه فعالیتها کمتر شد.
اگر در طول سال درس خوندن خوب مدیریت شود و وقفه زیادی نداشته باشد نیاز به حذف هیچ چیزی نیست.
 انجام فعالیت های هنری و ورزشی و... همزمان با درس خوندن می‌تواند نقش مهمی در بالا بردن انگیزه دانش آموز را داشته باشد تا موجب خستگی او نشود.
کنکور مرحله مهمی در زندگی هر کسی بشمار می رود، ولی به هیچ وجه کل سرنوشت و آینده وی را رقم نمیزند، به همین خاطر به دوستان کنکوری توصیه می‌کنم به کنکور بعنوان یک چالش در زندگی خودشان نگاه کنند.
اگر این ذهنیت وجود داشته باشد می توانند با آرامش بیشتر و حرفه‌ای‌تر درس بخوانند و شانس موفقیتشان افزایش می‌یابد
اگر خودم بیشتر تلاش می‌کردم، می‌توانستم رتبه بهتری بیاورم، اما در حال حاضر از رتبه‌ام راضیم و هیچ پشیمانی و حسرتی به دل ندارم.
 
بهنام گلابی، رتبه 66 تجربی
 
از همان سال اول دبیرستان سعی خودم  بیشتر بر شیوە درس خواندن مفهومی بود، اما از سال سوم دبیرستان به شکل بسیار جدی تر برای کنکور درس خواندن را شروع و در پیش دانشگاهی آن را کامل کردم.
البتە بیرون آمدن و رفتن به مهمانی‌ ها را تا حد بسیار زیادی کنترل می کردم، از تلفن همراه و اینترنت فقط در مواردی که به درس خواندنم لطمه‌ای وارد نمی شد استفاده می کردم، اما تمرکزم بیشتر روی درس مخصوصا از کلاس های مدرسه سعی می کردم بهترین استفاده را ببرم.
 عوامل زیادی در موفقیت تاثیر دارند از جمله مدرسه، معلمان، والدین، استعداد خود فرد و... اما مهمترین عنصر اراده ی خود فرد و سعی و تلاشی است که در این راه به خرج می دهد.
 من قبل از دیدن سوالات کنکور انتظار رتبه بهتری را داشتم اما بعد از کنکور تقریباً انتظار همین رتبه را داشتم.

سبحان شهیری، رتبه 88 تجربی

 برنامه درس خواندن را طبق برنامه راهبردی کانون قلم چی پیش می بردم.
در ایام درس خواندن برای کنکور بازی‌های ویدیویی، خواندن کتاب های غیر درسی و ورزش کردن را کاهش داده و بیشتر روی درس خواندن و عقب نماندن از برنامه راهبردی تمرکز داشتم. 
قطعا اصلی ترین عامل موفقیت در هر کار، تلاش، پشتکار و ناامید نشدن است، ولی علاوه بر آن، با اشتیاق درس خواندن و علاقه به آموختن موضوعات جدید هم در موفقیت کنکوری ها تاثیر فراوانی دارد. البته نمی‌توان نقش اساسی والدین و کادر مدرسه را نادیده گرفت چون آنها با فراهم کردن محیط مناسب و همچنین با راهنمایی هایشان، مسیر رسیدن به موفقیت را برای دانش آموزان هموارتر می‌کنند. 
 با توجه به آزمون هایی که شرکت کرده بودم، انتظار رتبه ای بین 50 تا 100 را داشتم.