بە گزارش هاژە، سال گذشتە بود که بازارچه مرزی کیله (کێلێ) در سردشت به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور به تصویب هیئت دولت رسید. تصمیمی مهم که امکان صادرات و تبادل را برای تاجران، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان همه حوزهها سهل و آسان میکند.
مرز کیله امکان ترانزیت داخلی از بنادر و گمرکات ایران به سمت مرز رسمی کیله را فراهم و بازرگانان و تجار میتوانند کالاهای خود را پس از ورود به کشور از طریق مرز رسمی کیله ترخیص کنند و از معافیتها و تخفیفهای مناطق مرزی و کارت مرزنشینی استفاده کنند.
مرز کیله را میتوان یک ظرفیت کلان اقتصادی دانست. به گفته مدیر گمرک سردشت امسال ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از مرز کیله این شهرستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه افزایش هفت درصدی دارد. در سال جاری ۲۱۸ هزار تن کالا شامل کالاهای صادراتی از جمله کاشی و سرامیک، تیرآهن، میلگرد، پوکه معدنی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی و میوه و ترهبار به اقلیم کوردستان صادر شدەاند. همچنین به طور میانگین روزانه ٣٥٠ نفر از این مرز تردد میکنند.
یکی از تاثیرات مثبت دیگری که راهاندازی یک مرز رسمی درپی دارد، توجه بیش از پیش به زیرساختهای حمل و نقل جادەای است که تاکنون به این موضوع مهم در قبال مرز رسمی کیله توجه نشدە است.
در ٢ سال گذشته بار ترافیکی جادەهای مواصلاتی به مرز کیله افزایش چشمگیری داشتە است. یکی از این جادەها، جادە مهاباد به سردشت است که در حال حاضر کمترین توجهی به آن نشدە است.
یکی از شاخصەهای توسعه اقتصادی، توسعه زیرساختهای حمل و نقل جادەای است و نسبت آن دو به یک است. یعنی برای توسعه یک واحد اقتصادی، میبایست حملونقل جادەای و زیرساختهای آن را دو واحد توسعه داد. در حالی که این نسبت در مورد مرز کیله یک به صفر است.
تعریض، استانداردسازی، حذف نقاط حادثەخیز و احداث مراکز رفاهی و اقامتی با همکاری بخش خصوصی در مسیر مهاباد-سردشت میتواند در توسعه همهجانبه مرز رسمی کیله نقش کلیدی ایفا کند. همزمان از تصادفاتی که به صورت روزانه در این مسیر اتقاق میافتد و هرروز به تعداد آن اضافه میشود، جلوگیری کرد.