نزدیک
به یک سال است که حضور خودروهای شخصی با برچسپهای جعلی تاکسی اینترنتی و یا تابلوهای جعلی، صدای
اعتراض تاکسیرانان مهابادی را درآوردە است.
مشاهدات میدانی خبرنگار هاژه حاکی از آن است که تعداد خودروهای شخصی کە با استفاده از یک برچسپ و یا تابلو جعلی اقدام به جابەجایی مسافر در سطح شهر میکنند، رو به ازدیاد است و این مسئله انتقاد و اعتراض تاکسیرانان مهابادی نسبت به ارگان مسئول را به همراه داشته است.
در گفتگویی که با ٣ راننده تاکسی در شهر مهاباد انجام شد، آنان نسبت به عدم کنترل و نظارت سازمان حمل و نقل شهری انتقاد کردند.
یک راننده تاکسی گردشی به خبرنگار هاژه گفت: بندە و تمامی همکارانم برای اخذ صلاحیت تاکسیرانی هفت خان رستم را طی کردەایم. از اخذ سوپیشینه و استعلام اماکن بگیرید تا اخذ گواهینامه مربوطه، انجام تستها و معاینات پزشکی. برای خرید یک خودروی پژو مدل 1396 همراه با کد تاکسیرانی، بیش از 365 میلیون تومان هزینە کردەام. ضمنا پس از خرید یا فروش هر کد تاکسی باید ٢ تا ٣ میلیون تومان به سازمان حمل و نقل شهری پرداخت کرد. پس از صرف این هزینەها برای کسب چندرغاز درآمد به کف خیابان میرویم. با هزینە بالای قطعات و وسایل مصرفی واقعا چیزی برایمان نمیماند.
وی اضافه کرد: از آن طرف میبینیم کە افرادی بدون طی این مراحل و صرف این هزینهها صرفا با یک خودروی شخصی و یک برچسپ جعلی اقدام به مسافرکشی میکنند. این مسئله در اوایل حاد نبود اما اکنون کە روز به روز به تعداد آنان اضافە میشود واقعا بر درآمد ما تاثیر فراوانی گذاشته است. کار بە جایی رسیدە که برخی از همکارانم در فکر فروش تاکسی و تغییر شغل خود هستند.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی که در آژانس تاکسی تلفنی کار میکند از هزینەهای شغلی که دارد، گفت. او به خبرنگار هاژه گفت: هر کد تاکسی تلفنی بین ١٢ تا ١٨ میلیون تومان خرید و فروش میشود. باید بە صورت روزانه نیز کمیسیون آژانس را پرداخت کنیم. قیمت قطعات و لوازم جانبی و دستمزد مکانیک را که در نظر میگیرم، به این نتیجه میرسم کە کار با خودروی شخصی و برچسپ جعلی درآمد بیشتری دارد چون هزینههای کمتری را در بر دارد.
کیوان راننده تاکسی اینترنتی در مهاباد است. او نیز به عدم نظارت شرکتی کە در آن کار میکند و سازمان حمل و نقل شهری انتقاد دارد. به گفته وی از وقتی که سر و کله خودروهای شخصی با برچسپهای جعلی پیدا شدە، کاسبی آنها هم کساد شدە و بیشتر مشتریان دیگر علاقەای به استفادە از اپلیکشن و درخواست اینترنتی تاکسی نشان نمیدهند. او از نبود نظارت گلەمند است و میگوید این شرکت باید نسبت به افرادی که برچسپ این شرکت را جعل کردە و اقدام به جا به جایی مسافر میکنند، حساسیت به خرج دهد.
با توجه به انتقاد رانندگان تاکسی و همچنین گلایه شهروندان از کیفیت پایین ارائه خدمات توسط سازمان حمل و نقل شهری، به نظر میرسد که این سازمان باید در فکر ارائه راهکار اساسی در راستای حمایت از تاکسیرانان و همچنین اقناع شهروندان باشد. شرکتهای تاکسی اینترنتی نیز باید با استفاده از بازرسانی در سطح شهر نسبت به برچسپ و لوگوی خود بر روی خودروهای شخصی کە جزو رانندگان این شرکت نیستند، حساس باشند و اقدامات لازم را انجام دهند.