به گزارش هاژه، سیستم حمل و نقل عمومی مهاباد چند سالی است که دچار آشفتگی شده و هر ساله همچون زخمی سر باز میزند، رانندگان تاکسی نیز همواره از آن انتقاد میکنند.
سالهاست ناوگان حمل و نقل اتوبوسهای شهری رونق گذشته را نداشته و بنا به دلایلی ازجمله تغییر سلیقه شهروندان برای استفاده از اتوبوس، عرض خیابانها و ایجاد محدودیت برای ترافیک روان اتوبوس و همچنین عدم رعایت برنامه زمانبندی حرکت اتوبوسها، تاکسی به بخش بزرگ حمل و نقل عمومی مهاباد تبدیل شده است.
در چند سال اخیر تاکسیهای مهاباد نیز همواره دچار چالشهای متعددی بودهاند، از افزایش سرسام آور کد تاکسی تا محدودیت ظرفیت برای آژانس و ... بوده و در این اواخر نیز تاکسیهای روستایی و اینترنتی به چالش جدیدی برای سیستم تاکسیرانی شهر تبدیل شدهاند.
موضوع تاکسیهار روستایی بعد از کش و قوس فراوان حل و فصل شد و در نهایت تاکسیهای اینترنتی نیز مجوز فعالیت خود را دریافت کردند، در این بین افزایش قارچگونه مسافربرهای شخصی صدای رانندگان تاکسیهای سنتی و حتی اینترنتی رسمی را هم درآورده است.
در ماههای اخیر تعداد زیادی از رانندگان تاکسی از افزایش لجام گسیخته مسافربرهای شخصی انتقاد کرده و گفتهاند که شغل تاکسیرانی در مهاباد به اشباع رسیده اما روزانه شاهد افزایش مسافربرهای شخصی در قالب تاکسی اینترنتی هستیم.
از سویی دیگر رانندگان تاکسیهای اینترنتی نیز از افزایش مسافربرهای شخصی و سواستفاده از نام این شرکت انتقاد کردهاند.
موضوع از این قرار است که برخی مسافربرهای شخصی با چاپ یک برچسب از نام تاکسی اینترنتی سو استفاده کرده و عملا به مسافربر شخصی تبدیل شدهاند. در صورتی که این افراد باید تنها به مسافرینی که از طریق اینترنتی درخواست تاکسی کردهاند، خدمات دهند و تحت نظارت شرکتها فعالیت نمایند.
در واقع مسافربرهای شخصی بدون تشریفات خاص اداری ازجمله صلاحیت و بیمه و همچنین عدم پرداخت مالیات و کمیسیون، اقدام به جابجایی مسافر با نرخ دلخواه میکنند، در صورتی که رانندگان تاکسی سنتی باید هفت خان رستم را برای صلاحیت طی نمایند و تاکسیهای اینترنتی هم باید بخشی از درآمد خود را به شرکت متبوع خود واگذار کنند.
در چنین شرایطی حقوق رانندگان سنتی و اینترنتی پایمال شده و آنها نیز با ارسال پیامهای متعددی خواستار رسیدگی و نظارت بیشتر مسوولان به این موضوع شدهاند.