برخی از خرابیهای مکانیکی میتواند فاجعه بار باشد هم برای خودروی شما و هم برای حساب بانکیتان. اما چگونه میتوان از آنها جلوگیری کرد؟
همه برندها به منظور بهبود ایمنی و جلوگیری از خرابی خودروی تان سرویس کردن آن به صورت دورهای را توصیه میکنند. با این وجود، حتی زمانی که اقدامات مناسب به موقع انجام شود ممکن است مشکلات غیر منتظرهای رخ دهند. برخی از خرابیهای مکانیکی ممکن است مالک خودرو را به دلیل دشواری تعمیر یا قیمت بالای قطعات حتی به فکر خلاص شدن از شر خودرو و توقف استفاده از آن بیندازد.
موارد ذیل برخی از گرانترین تعمیراتی است که ممکن است با ان مواجه شوید. ما نکاتی در مورد نحوه جلوگیری از بروز این مشکلات و یا دست کم به تاخیر انداختن آن را تا حد امکان بیان میکنیم.
این یک خرابی بسیار جدی است و شایعتر از آن چیزی است که فکر میکنید همه به دلیل سادهای است: شکستگی تسمه تایم. اگر این اتفاق رخ دهد اجزای موتور از حالت همگام سازی خارج میشوند و روی یکدیگر خراشیده میشوند و از ریتم خارج خواهند شد. در این مورد کل موتور باید تغییر کند، زیرا آسیب وارد شده قابل توجه خواهد بود.
هزینه کل تعویض موتور بسته به ظرفیت سیلندر مدل و سایر عوامل ممکن است بسیار متفاوت باشد، اما صورتحساب به راحتی میتواند به ۹۰۰۰ دلار یا بیشتر برسد.
برای جلوگیری از این خرابی باید به شدت توصیههای سازنده را دنبال کنید و تسمه تایم را در مسافت پیموده شده تغییر دهید. اگر خودروی خود را برای بررسی به مکانیکی میبرید خوب است که از مکانیک بخواهید نگاهی به موتور و تسمه تایم آن بیندازد.
گیربکس
پس از موتور گیربکس شکسته دومین قطعه گران قیمتی است که ممکن است با آن مواجه شوید. این موضوع حتی در مورد گیربکس خودکار نیز صدق میکند. در آن مورد هزینه تعمیر ممکن است ۸ هزار دلار یا بیشتر شود. تعمیر گیربکس برای مکانیک نیز زمان بر خواهد بود و میتواند تا ۱۰ ساعت به طول انجامد.
اگر گیربکس دستی باشد صورتحساب میتواند ۵۵۰۰ یا ۶۵۰۰ دلار باشد. برای جلوگیری از خرابی گیربکس نگهداری مناسب روغنی که دندههای آن را روان میکند ضروری است. رانندگی نرم و بدون شتاب ناگهانی نیز عمر مفید آن را افزایش میدهد.
سرسیلندر
واشر سر سیلندر محفظههای احتراق را آب بندی میکند. برای حفظ آن باید تغییرات روغن و خنک کننده را به روز نگه دارید و به طور مرتب سطح آن را کنترل کنید. سرسیلندر گرانترین قطعه برای تعمیر است، زیرا دسترسی به آن و هم چنین تغییر و مونتاژ مجدد آن ۱۵ تا ۲۰ ساعت زمان میبرد. چنین کاری میتواند تا ۴۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد.
توربوشارژر
یکی از ظریفترین اجزای موتور است و به راحتی میتوان آن را برای مدت طولانی حفظ کرد. هنگام استارت زدن خودرو حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید و سپس رانندگی را آغاز نمایید. هم چنین مهم است زمانی که توقف میکنید مدتی صبر نمایید.
پیش از خاموش کردن موتور یک یا دو دقیقه در حالت بیکار رها کردن آن باعث میشود تا توربوشارژر به جای خنک شدن ناگهانی این کار را به تدریج انجام دهد.
خنک شدن شدن ناگهانی توربوشارژر وحشتناک است و میتواند به گرفتگی قطعه بیانجامد. تعمیر آن چندان زمان بر نیست، اما خود قطعه گران است. یک صورتحساب تعمیر میتواند بیش از ۳ هزار دلار روی دست تان بگذارد.
انژکتور
انژکتورها مسئول اتمیزه کردن سوخت و پاشش آن به داخل محفظه احتراق هستند. تعمیر انژکتور به دلیل قیمت قطعات گران تمام میشود اگرچه معمولا این کار را میتوان ظرف مدت کمتر از دو ساعت انجام داد.
هزینه تعمیر میتواند نزدیک به ۲ هزار دلار باشد. اگر میخواهید از ایجاد مشکل در انژکتور جلوگیری کنید بدانید که فیلتر بنزین باید در مسافت پیموده شده تعویض شود. هم چنین، باید به سوختی که استفاده میکنید و پمپ بنزینی که آن را خریداری میکنید توجه نمایید.
خرابیهای دیگر
علاوه بر این، مشکلات دیگری نیز وجود دارند که میتوانند حساب بانکی تان را از بین ببرند. از جمله آن مشکلات میتوان به تهویه مطبوع اشاره کرد که مهمترین بخش آن مربوط به کمپرسور است. در صورت نیاز به تعویض آن قطعه باید بیش از ۱۵۰۰ دلار هزینه کنید.
فیلتر ذرات به طور خاص در وسایل نقلیهای که در شهرهای بزرگ تردد میکنند حساس است. اگر نمیخواهید آن قطعه آسیب ببیند توصیه میکنیم هر از گاهی در جادههای آزاد رانندگی کنید تا گرم شود و کارکرد موثرتری داشته باشد. هزینه تعمیر آن نیز میتواند بیش از ۱۵۰۰ دلار باشد.
احتمال خرابی کلاچ نیز پس از پیمودن هزاران مایل وجود دارد که یک خرابی رایج است. کلاچ یکی از قطعاتی است که بیشترین سایش را متحمل میشود و از همین رو احتمال خرابی آن بالاست. در صورت خراب شدن صورتحساب شما به ۱۰۰۰ دلار نیز خواهد رسید.