تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۳۱
آیا آلبوم جدید استاد ماملی و سید علی اصغر و... در راه است؟
پژمان اسمعیل نژاد

به گزارش هاژه، در چند ماه گذشته قابلیت‌های هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف در دسترس عموم قرار گرفته، اما در روزهای گذشته قابلیت آواز خوانی و تولید آهنگ  به شکل قابل توجهی با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

در روزهای گذشته انتشار آهنگی فارسی، با صدای یکی از خوانندگان فوت شده و همچنین اجرای تصنیفی از استاد شجریان با صدای بیلی آیلیش خواننده آمریکایی، نه تنها کاربران شبکه‌های اجتماعی بلکه تعجب تمامی فعالان عرصه ارتباطات و موسیقی را برانگیخته است.

در این روش می‌توان صدای یک خواننده حتی هنرمندان فوت شده را انتخاب و با آهنگسازی و شعری جدید ترکیب کرد، تا اثری جدید از یک هنرمند به هر زبان و ترانه‌ای که دوست داریم تولید کنیم.

در این روش می‌توان بهترین تصنیف و مقام را با صدای خواننده‌ای که دوست داریم حتی اگر همزبان ما هم نباشد، بشنویم، پیشرفتی که می‌توان آن را انقلابی جدید در موسیقی دانست.

هوش مصنوعی در این روزها به ماشین زمانی تبدیل شده که می‌تواند ما را سالها و قرن‌ها از زمانه خودمان به گذشته برگرداند و یا به آینده منتقل کند.

هرچند که این قابلیت طرفداران و مخالفانی دارد و از نظر فنی و تکنیکی دارای ایراداتی از نظر نوع لحن و ادای درست کلمات و تحریر دارد، اما نباید پیشرفت‌های سریع این تکنولوژی در بازه زمانی یکساله را دست کم گرفت.

برای نمونه میتوان به سفارش مجری اخبار یکی از شبکه‌های کویت با لهجه کویتی در ماه اخیر اشاره کرد که در آن دست‌اندکاران یک شبکه بعد از موفقیت آمیز بودن اجرای گویندگی اخبار به زبان عربی، نسخه‌ای جدید آن را با لهجه عربی کویتی سفارش دادند.

روند تکامل هوش مصنوعی برای خلق تصاویر

 

این تصاویر توسط هوش مصنوعی Midjourneyبا "توصیف یکسان" در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خلق شده‌اند.با نگاه به تصاویر مشخص است که خروجی کار دقیق تر و به توصیف شما نزدیک تر شده است.

در بین اساتید موسیقی کوردی شاید حسن زیرک یکی از خوش‌شانس‌ترین هنرمندانی باشد که در آوارگی شانس این را داشته که از بهترین امکانات عصر خود از جمله رادیو تهران، کرمانشاه، بغداد و همچنین نوازندگانی همچون مجتبی‌میرزاده برای انتشار آلبوم‌های موسیقی خود بهره ببرد، اما اسطوره‌هایی همچون سید علی اصغر کوردستانی یا آرشیو آلبوم‌هایش در تاریخ گم شده و یا شانس آن را نداشته که آنها را برای آیندگان ثبت نماید.

استاد محمد ماملی نیز یکی از اسطوره‌هایی است که بیشتر آثارش در منازل و با همکاری نوازندگان نه‌چندان قوی تولید کرده و شاید هوش مصنوعی در صورت تکامل بیشتر دریچه‌ای برای بازنشر آثار فاخر این اسطوره موسیقی کوردی باشد.

این موارد تنها بخشی از پتانسیل‌های هوش مصنوعی در عرصه موسیقی کوردی است که می‌توان آن را به بیت و حیران و لاوک نیز بسط داد و بیت‌های کوردی را با صدای اساتید موسیقی فولکلور کوردی گوش کرد.  

ذکر این موارد تنها بخش کوچکی از عصری است که در حال ورود به آن هستیم و به نظر می‌رسد جهان را دستخوش تغییری گسترده نماید.

هوش مصنوعی با همه قابلیت‌هایی که دارد، اگر توسط افرادی با هدف‌های خاص مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند به سلاح خطرناکی هم تبدیل شود، در همین موسیقی اگر بصورت تخصصی مورد استفاده قرار نگیرد می‌تواند به آشفته بازاری برای تولید اثرهای فیک، ضد ارزش و بی کیفیت هم منجر شود، لذا همانگونه که در عصر ارتباطات  در کنار تمامی مزیت‌های رسانه و فضای مجازی، برخی استفاده‌های نادرست از آن نیز وجود دارد، در دوران ورود به هوش مصنوعی نیز چالش‌هایی قطعا ایجاد خواهد شد که تشخیص آن برای هر کسی آسان نخواهد بود.