به گزارش هاژه، بعد از 3 دهه بلاتکلیفی، قرار بود پیرترین جاده کشور در بهمنماه سال گذشته به بهرهبرداری برسد، پروژهای که تهران را برای شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی 185 کیلومتر نزدیکتر میکند.
جاده در دست احداث میاندوآب به سرچم، با هدف دسترسی ساکنان آذربایجان غربی به اتوبان پیامبر اعظم (ص) و کاهش مسیر شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی به پایتخت، در سال 1373 در قالب بخشی از پروژه کریدور شالغرب کشور به تهران کلنگزنی شد.
این جاده از اهمیت بسیار زیادی برای شهرهای جنوب استان آذربایجانغربی و دروازه مرزی تمرچین به عنوان شاهراه تجاری آسیا به مرکز کشور برخوردار است.
کاهش مسافت تهران برای شهرهای جنوب آذربایجان غربی، تقسیم بار ترافیکی مسیر، کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات و رونق محور سرچم از مزیتهای احداث این جاده است.
احداث جاده میاندوآب – سرچم، علیرغم موافقان بسیار زیاد در آذربایجانغربی، مخالفانی هم در استان آذربایجان شرقی دارد، مسوولان این استان بر این عقدهاند که شهرهای همچون بناب، مراغه، هشترود عملا از گردونه اقتصادی حذف میشوند و برخی مشاغل کنار جادهای هم از این پروژه آسیب میبینند.
شاید همین امر باعث شده تا این پروژه در پیچ و خم وزارتخانهها گرفتار شود و قطعاتی که در بخش آذربایجان شرقی قرار دارند پیشرفت چندانی نداشته است.
میتوان گفت برخی مسائل حاشیهای بهمراه عدم تخصیص اعتبارات کافی عمدهترین دلایل عدم پیشرفت فیزیکی پروژه در طول سه دهه است، اما تکمیل پروژه کریدور شمالغرب کشور به جنوب در استان آذربایجانغربی، تکمیل این پروژه را بیش از پیش ضروری کرده.
شهریور سال گذشته محسن حمزهلو مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در گفتگویی اختصاصی با هاژه گفته بود که پیشرفت فیزیکی پروژه به 87 درصد رسیده و آسفالت 30 کیلومتر آن باقی مانده است.
وی عمدهترین دلیل عدم پیشرفت پروژه را کمبود اعتبارات و هزینهبر بودن ساخت جاده با توجه به شرایط ویژه توپوگرافی اعلام کرده بود.
قرار بود بعد از بازدید استاندار و تخصیص اعتبارات ملی، در نهایت در بهمنماه سال گذشته و حداکثر در نیمه نخست سال افتتاح و به بهرهبرداری برسد، اما بعد از 3 دهه بلاتکلیفی، پروژه سرچم نه تنها در سال 1401 به بهرهبرداری نرسید بلکه بعید به نظر میرسد در نیمه نخست 1402 هم افتتاح شود.
با اینحال، در روزهای اخیر نماینده مردم میاندوآب در مجلس از تزریق اعتبار به پروژه خبر داده و استانداری آذربایجان غربی نیز بر تکمیل تأکید کرده است.
به گفته عیسیزاده نماینده مردم میاندوآب برای تکمیل تا اکنون 160 میلیارد تومان هزینه شده و برای رسیدن به یک جاده ایده آل به 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ولی با تزریق اعتباری که بصورت ضربتی به پروژه تزریق شده، احتمالا تا شهریورماه، این جاده به زیر ترافیک برود.
در تازهترین واکنش به بلاتکلیفی این پروژه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، از افتتاح این پروژه در هفته دولت خبر داده است.
یاسر رهبردین، در جلسه ررسی روند اجرای مصوبات سفر ریاست جمهور و استاندار آذربایجان غربی به شهرستان میاندوآب اعلام کرده که بر اساس تصمیمات گرفته شده و بعد از سفر معاون اجرایی رییس جمهور به میاندوآب، شرکت زیرساخت و وزارت راه قول دادند تا هفته دولت جاده میاندوآب - میانه (سرچم) زیر بار ترافیک برود.
رهبردین با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از این پروژه گفته که سرعت احداث جاده میاندوآب - میانه، کمربندی و کنارگذر شمال غربی میاندوآب خوب بوده و با توجه به سفر معاون اجرایی رییس جمهور تخصیصهای خوبی نیز داشته دارد.
به گزارش هاژه، تکمیل این روژه، ضمن کاهش مسافت، زمن سفر به تهران از شهرهای جنوب آذربایجان غربی را 2 الی 2.5 ساعت کاهش خواهد داد.
حدود 115 کیلومتر این جاده در آذربایجان شرقی و 66 کیلومتر از آن در آذربایجان غربی قرار دارد، در مجموع حدود 30 کیلومتر آن تکمیل نشده و باید دید وعده مسوولان برای افتتاح پیرترین جاده در دست احداث کشور در شهریورماه به خط پایان میرسد یا دوباره تاریخ جدیدی برای افتتاح آن اعلام میکنند.