به گزارش هاژه، جدیدترین اثر سعید روستایی، بعد از درخشش در جشنواره کن در ایران نیز مورد استقبال بسیاری از علاقمندان به سینما قرار گرفت.
فیلم براردران لیلا در جشنواره کن جایزه (فیپرشی) جایزه بهترین فیلم بخش رقابتی اصلی را از هیات داوران فدراسیون بینالمللی منتقدان دریافت کرد و حالا مدتی است که در ایران نیز منتشر شده است.
فیلم کوتاه مراسم جزو کارهای اولیه سعید روستایی محسوب میشود که تلاش مادر خانواده برای تهیه کادوی عروسی را روایت میکند و در این بین فرزندان میخواهند مادر را از تصمیمش منصرف کنند. روستایی بعد از کارگردانی چند اثر موفق، دوباره نیمنگاهی به سوژه قبلی خود داشته و در فیلم بلند برادران لیلا به شیوهای ماهرانه دوباره آن را پرداخت کرده است.
آنچه آثار روستایی و در این آخر فیلم برادران لیلا را از بیشتر فیلمهای سینمای ایران متمایز میکنند نگاه بدون جلوهگری کارگردان به زندگی شهروندان عادی کشور است و در بیشتر آثارش بجای انتخاب لوکیشنهایی که با واقعیت عادی جامعه متمایز است، فضایی را انتخاب کرده که بیشتر مردم با آن همزاد پنداری کنند.
منزل فرسوده و کوچک اسماعیل، بیکاری فرهاد، پریشان احوالی منوچهر، فلاکت پرویز و دلسوزیهای لیلا برای برادرانش همراه با وضعیت روحی و جسمی اسماعیل، فضایی است که در بیشتر خانوادههای ایرانی وجود دارد و مشکلاتشان حداقل در چند سال گذشته کاملا لمس شده است.
علاوه بر اینکه کارگردان سوژه خود را از دل اتفاقات روزمره جامعه ایرانی اما فراگیر انتخاب کرده، زمان بلند فیلم نشان میدهد که کارگردان به پرداخت روایت و سوژههای خود در فیلم ایمان داشته، انتخاب تیپ شخصیتی و گزینش بازیگران برای روایتی که تحت تأثیر از بحرانهای بین المللی و کشور است، بهخوبی مخاطب را علاقمند به تماشای آن میکند.
فیلم برادران لیلا مشکلات یک خانواده که نمونه بسیاری از خانوادههای ایرانی در چند سال گذشته است را همراه با رفتارهای عادی و شخصی اعضای یک خانواده روایت میکند و نشان میدهد که لزوما پدر خانواده همیشه بینقص نیست، کم نیستند دختران جوانی که تنها برای اینکه در خانه بمانند، خواستگارانشان توسط خانواده فراری داده شده، اما همچنان در نقش مادری دلسوزی متفاوتتر از دلرحمیهای مادر خانواده ظاهر شده و میخواهد برادرانش سروسامان بگیرند.
از سویی دیگر اسماعیل(پدر خانواده) برای کسب اعتبار و جایگاه در فامیل، حاضر است با دروغپردازی، خاطرهسازی و حتی نابودی آینده فرزندانش، این جایگاه را قبل از مرگ بدست بیاورد، اسماعیل در این فیلم حتی برای کسب اعتبار در بین کسانیکه وی را همیشه طرد کردهاند، دختران پسرش پرویز را طرد میکند و نامگذاری نوه پسرش را هم فدای راضی بودن فامیلها مینماید.
سالهاست اعتیاد جوانان در رسانههای کشور بازتاب داده میشود، بدون اینکه صحبتی از اعتیاد بزرگان فامیل و پدرهای سالمند خانواده که تعدادشان کم هم نیست، به میان آورده شود.
فراری بودن برخی از جوانان از تنشهای خانوادگی و سکنی گزینی در جزیرهای امن دور از خانواده و جامعه، بیهدفی و آرزو به دل ماندن عضو کوچک خانواده از دیگر مساعلی است که بیشتر افراد با آن همزاد پنداری میکنند. وضعیت فلاکت بار پسر بزرگ خانواده با داشتن چند فرزند قد و نیم قد و پریشان احوالی شخصیت منوچهر که میخواهد به هر طریقی از اقشار آسیب پذیر به قشر مرفه جامعه تبدیل شود.
تأثیر تحریمها بر مردم، بالا رفتن قیمت ارز و طلا و تأثیر آن بر اقشار ضعیف جامعه، ورشکستگی برخی صنایع، پایمال شدن حقوق کارگران توسط کارفرمایان، وضعیت مسکن و تغییر لحظهای قیمت سکه و مسکن و... از دیگر مسائلی است که در فیلم برادران لیلا به تصویر کشیده شده است.
40 سکهای که در طی چند روز بیش از 10 برابر و بیشتر رشد داشته و قیمت هر متر زمین در بافت فرسوده و مناطق مرفه نشین تهران، روند قیمت سکه، طلا و مسکن را برای اولین بار به شیوهای کاملا ملموس به علاقمندان نشان داده است.
در پایان باید گفت که هنر سینما هنر سرگرمی و انتقال پیام به مخاطب در جریان روایت یک قصه است و فیلم برادران لیلا ضمن اینکه مخاطب را با بیان واقعیتهای ملموس جامعه روبرو میکند، روند روبه رشد و پختگی سعید روستایی در دنیای حرفهای سینما را هم نشان میدهد.