مراسم هفتاد و چهارمین دوره اهدای جوایز تلویزیونی امی شامگاه دوشنبه در نیویورک و با حضور ستارههای صنعت فرهنگی جهان، پس از دو سال کرونایی بهشکل کاملا حضوری برگزار شد. رقابت اصلی امسال میان دو سریال پرطرفدار «بازی مرکب» تولید نتفلیکس از کره جنوبی و «وراثت» (Succession) اچبیاو بود.
سریال وراثت بهعنوان بهترین درام تلویزیونی سال برگزیده شد. همین مجموعه، جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را برای متیو مکفادین، بهترین سناریو را برای جسی آرمسترانگ نویسنده اپیزود تمام زنگها میگویند (All the Bells Say) به ارمغان آورد.
پدیده تلویزیونی کرهای «بازی مرکب» هم پس از موفقیت و تاثیرگذاری گسترده بر افکار عمومی جهانی، سه جایزه را به خود اختصاص داد.هوانگ دون هیوک برای کارگردانی اپیزود «چراغ قرمز، چراغ سبز» بهعنوان بهترین کارگردان درام امسال برگزیده شد. جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول مرد هم در همین رشته به لی جونگ-جه رسید. لی یو می، ستاره سینما و تلویزیون کره هم بهترین بازیگر مهمان زن را برای همین درام تراژیک دریافت کرد.
هر دو مجموعه تلویزیونی را احتمالا باید بخشی از سنت «ضد فرهنگ مسلط» و علیه ساختار سرمایهدارانه و پول و کالا محور جهان امروز ارزیابی کرد؛ رویکردی که در سالهای گذشته و با ورود کمپانیهای جدید به عرصه ساخت فیلم و سریال و شکسته شدن انحصارهای قرن گذشته، از استثنا به رویه تبدیل شده است.
سریال اوفریا (سرخوشی/ عشق و حال) محصول تحسین شده اچبیاو هم یکی از درامهای موفق امسال در جوایز امی بود. زندیا، ستاره اول این مجموعه جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن و کولمن دومینگو جایزه بهترین بازیگر مهمان مرد را از آن خود کردند.
در بخش سریالهای کمدی، تد لاسو پیشتاز بلامنازع مراسم امی بود. این محصول اپل تیوی پلاس بهعنوان بهترین مجموعه کمدی برگزیده شد. بهعلاوه، جیسون سودیکیس جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول مرد، برت گلدستین بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد را برای همین سریال دریافت کردند. جایزه بهترین کارگردانی کمدی هم به امجی دیلانی برای اپیزود یک تشییع جنازه به جای ازدواج (No Weddings and a Funeral) سریال تد لاسو رسید.
سریال مدرسه ابتدایی ابوت (Abbott Elementary) هم با دو جایزه، مجموعه کمدی موفق دیگر مراسم امی سال ۲۰۲۲ بود. شریل لی رالف جایزه بهترین هنرپیشه زن نقش مکمل و کویینتا برانسون جایزه بهترین سناریو برای اپیزود خلبان (Pilot) را دریافت کردند.