واردات خودروهاي خارجي به کشور پس از 4سال ممنوعيت آزاد شد و درحالي که گمانهزنيها بر اين بود که با آزاد شدن واردات، قيمت خودروهاي داخلی کاهش مييابد اما واقعيت بازار چيز ديگري است و نوسانات قيمتي و رکود در اين بازار همچنان ادامه دارد.
دراين خصوص کارشناسان معتقدند که آغاز واردات خودرو تاثيري بر قيمت خودروهاي داخلي ندارد و انتظار براي کاهش قيمت خودرو چندان معقول نيست و اگر خودرو به شکل رقابتي و بدون قيد و شرط وارد شود و همه افراد اجازه وارد کردن خودرو داشته باشند مردم ميتوانند خودروي باکيفيت و با قيمت مناسب خريداري کنند اما اگر واردات به اين صورت آزاد شود و مصرفکننده ميتواند با 50 ميليون تومان يک خودرو چيني با کيفيت را بخرد که به نظر نميرسد اجازه آزادسازي واردات داده شود.
اميرحسن کاکايي، کارشناس صنعت خودرو در اين خصوص به «آرمان ملي» گفت: واردات در شرايط عادي متعادل کننده بازار ميتواند باشد به شرطي که معنيدار و رقابتي باشد اما حقيقت اين است که واردات خودرو تاثير خاصي بر روي بازار نميتواند داشته باشد البته موضوع اصلي اين است که با شرايطي که ايجاد شده احتمال اينکه خودرو به کشور وارد شود کم است چراکه از 4 سال گذشته جلوي واردات خودرو را گرفتهاند و در حال حاضر هم مشکلات بانک مرکزي حل نشده پس اين آيين نامه عملا کارايي آن چناني ندارد.
کاکايي افزود: پيش بيني ميشود با توجه به وضعيت فعلي وارد شدن خودرو امکان پذير نيست اما حتي اگر اين طرح اجرايي شود در مقياسي بسيار محدود صورت ميگيرد و اين مساله مستعد ايجاد رانت خواهد بود زيرا باتوجه به شرايط موجود اين امر امکانپذير نيست در حال حاضر به غلط در ذهن مردم جاافتاده است که وزارت صنايع و قانون با واردات خودرو مشکل دارد و در حالي که هيچ مشکل قانوني براي واردات خودرو وجود ندارد تنها يک مشکل مالي وجود دارد که بانک مرکزي آن را مديريت ميکند زماني اين مشکل حل شود خود به خود مساله واردات هم حل ميشود تا زماني که حل نشود هرگونه واردات يعني واردات رانتي، زيرا از مکان بهخصوصي بايد تامين شود پس اين نميتواند به تعداد زياد باشد.
کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: حتي اگر واردات هم انجام شود نبايد انتظار داشته باشيم که روي خودروهاي توليد داخل بالا اثر معناداري داشته باشد در حال حاضر 3 دسته خودرو در بازار وجود دارد اولي بازار خودروهاي وارداتي است که حدود 4 سال است که ممنوع شده، اين خودروها عمدتا بالاي 20 هزار دلار بودند اما الان خودرو زير 20 هزار دلار وارد ميکنيم انتظار ميرود اگر واردات خودرو انجام شود کمي قيمت خودروهاي وارداتي پايين بيايد اما نه به مقدار زياد زيرا قرار نيست خودرو مشابه آن وارد شود در واقع ميتوانيم بگوييم بر روي خودروهاي زير 500 ميليون تومان نميتواند اثر بگذارد.
او تصريح کرد: خودرو توليد داخل هم نميتواند توليد خود را از اين حد بالا ببرد پس چيزي باعث نميشود قيمت کاهش پيدا کند، علت بالارفتن فعلي قيمتها بهدليل مبناي ارزش ريال است در حال حاضرقيمت دلار به سمت بالا رفته و قيمت خودرو هم در حال رشد است و اگر خودرويي را در شرايطي که ارز نداريم وارد کنيم کمبود ارز يک ميليارد دلاري در کشور ايجاد ميشود و قيمت ارز بالا خواهد رفت در نتيجه بهجاي اينکه قيمتها کاهش پيدا کند به سمت بالا ميرود پس اين واردات با اين شرايطي که در حال حاضر اعلام شده اين موضوع بر روي بازار اثر معناداري ايجاد نميکند نهايتا يکي دوماه هيجان ايجاد ميکند ولي دوباره قيمتها بالا خواهد رفت،همينطور قيمت خودرو کاهش پيدا نميکند زيرا خودرويي که در حال حاضر توليد داخل ميشود يک ارزشي دارد مگر اينکه مشکلات توليد حل شود. اميرحسين بابايي ضمن اشاره به اصليترين مشکل اين موضوع بيان کرد: اصليترين مشکل اين است که مسئولان مربوطه بهجاي اينکه تمرکزشان را بر روي رفع مشکلات توليد بگذارند روي کنترل بازار گذاشتهاند.